Gå til innhold

Hva gjør dere på julekvelden?

djgudleif

Hva gjør dere på julekvelden?  

127 stemmer

1. 1. Drikker sprit

• Ja
      21
    • Nei
      106
  2. 2. Er med familien under hele akten

• Ja
      107
    • 4
      9
    • Jeg forstår ikke hvorfor det er et grantre i stua
      11
  3. 3. Stikker du opp og gamer på PC-en når pakkene er åpnet?

• Har aldri spilt spill før
      36
    • Ja, samme som hver dag det
      55
    • Spiller kardemommeby-spillet
      36

Anbefalte innlegg

Hva gjør du og din familie (hvis du har en) på julekvelden?

Trenger ikke å ta med hele dagen, men for all del, gjør det om du vil. :)

Hvordan foregår det hos dere?

Til oss er det sånn at vi spiser akuratt klokken 18:00.

Før vi spiser, er det tradisjon hos oss at en leser opp jule-evangeliet.

Spiser oss gode og mette, og tar oss god tid.

Så er det å rydde, vaske opp osv.

Rundt klokken 20:00++ setter vi fram hauger med godteri osv, og begynner deretter med pakkeåpning.

En person velger tilfeldig ut 1 og 1 pakke, og leser hvem det er til og fra.

Så ser alle hva personen får, og prater litt om det osv.

Så det er litt treg pakkeåpning hos oss, men det er koseligere sånn.

Etter det er det riskrem! Og chilling foran TV-en med hele familien samlet.

Jeg pleide å gå opp og styre med gavene jeg hadde fått, og sette meg ned på PC-en.

Men det skal jeg ikke i år, er jo tross alt 18 år.

Så hvordan er det hos dere, sånn briefly, og har dere noen spesielle tradisjoner?

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det siste spørsmålet hadde dårlige svaralternativer...

Anways...

Jeg har 2 småbrødre, så selv om jeg selv er 17 så blir det litt barnslige tradisjoner ^^

Dagen starter med at "nissen" setter en godtepose på hvert av rommene våre mens vi sover ;D

Så er det selvfølgelig opp og se på nrk, reisen til julestjernen o.l.

Rundt kl. 13-14 så spises det grøt, med premie til de som får mandelen selvsagt.

Julemiddagen inntas klokken 17.00 hvert år :)

Så er det som du sier oppvask osv, og ca 1 time senere så samles alle rundt stuebordet for å åpne pakker ;D Og der sitter vi som regel hele kvelden xD

Siden jeg har en ganske stor familie, og vi er 3 barn inkl. meg, så blir det utrolig mange pakker (litt mindre nå som jeg blir eldre da :p), så vi pleier å lage tre lister, en til hver pers der vi skriver hva vi har fått av hvem.

Slik at vi husker hva vi skal takke for ved en senere anledning xD

Endret av timb
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle om min julaften! :)

Gårsdagens julaften var som alle andre julaftener før den. Vi spiser pinnekjøtt, ofte med litt familie på besøk. Etterpå spiser vi dessert, og så blir det en liten "pause" mens kaffen lages der vi sitter og snakker og sånn, og så kommer kaffen, for ikke å glemme cognacen og en eller annen likør. I år hadde vi den beste likøren jeg noensinne har smakt, en eller annen mandellikør som jeg måtte forsyne meg av mange ganger... Genialt... Etter kaffe og kaker osv sitter vi oss bort i sofaen og begynner å åpne pakker. En person er ansvarlig for å levere ut pakker, i år var det mamma. Vi sitter og åpner alle pakkene og snakker og ler en stund før vi sitter oss bort igjen til spisebordet av en eller annen merkelig grunn jeg aldri har fått med meg. I år lekte vi en gavelek der, man triller to like og kan stjele pakker osv. Det var dritkult, bestemor tok helt av :D Etter dette pleier jeg å ta turen bort til en kompis der vi drikker noen øl. Og så går jeg hjem og spiser før jeg legger meg.

Egentlig en helt standard julaften vil jeg tro. Ingen religiøst innhold, bortsett fra at det er julaften og at vi har et juletre, så vi har vel egentlig glemt hva julen egentlig handler om (at julenissen har bursdag).

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Stå opp grisetidlig (kl 8.15) for å dra på jobb.

Jobbe fra 9-13 mener jeg det er, veldig hyggelig dag i forhold til kunder ihvertfall, aldri noe sure kunder med returer osv. :whistle:

Så er det grøt hos bestemoren min, før det er hjem og begynne å lage middagen.

Moren min går etterhvert i kirken sammen med de andre som vil. For henne er det en tradisjon hun liker å følge, min far og meg vil helst slippe :whistle:

Deretter så blir maten ferdig en gang på kvelden og vi spiser i det som føles som en liten evighet (blir vel fort 3 timer).

Vi pleier å ha ribbe, pølser, medisterkaker.

Så er det gaveutdeling, ingen mindre barn som er hos oss så det går relativt fort med litt julekaker, kaffe og tilhørende herligheter. :)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Julaften her i gården består av sterk tradisjon. Jeg våkner i mitt slott tidelig og alt er fint og flott. Såleis vandrer jeg inn i mot kjøkkenet og lager meg en vidunderlig jule frokost med alt fra brød til søt julegrød. Utenfor faller snøen lett det gjør jeg også snart rett og slett.

Dagen går sin gang og askepott og diverse andre Disney karakterer gir meg glede hvor de danser rundt på Tv skjermen i all sin vrede. Så er det tid for Julbrusen. Julebrusen i all sin sus og dus. Julebrusen som for meg til å glemme som får alt til å stemme. Jeg drikker og drikker, men Når klokken nærmer seg tre snarere halve fire føler jeg meg sliten og trett men jeg forsetter i ett.

Julekvelden med all sin heder og glede nærmer seg rasket og i nabohuset sitter barnene trætt og venter på sin rett. For meg er det bare Evanescence og lite glede ikke noe jul til stede. Jeg fyller meg opp med Julens varme men så begynner jeg å stamme, stamme et ord som skjeldent går igjen i min borgs triste vrede, et ord som lyder "G-g-god jul"

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg og søsknene mine får åpne en presang om morgenen, så det er ofte det første vi gjør før vi går løs på julestrømpene. Vi har ikke noe særlig tradisjoner i huset, men vi spiser rundt sekstiden (ribbe så klart) og åpner pakker etter dessert.

Bwgynner å dra på åra nå, men synes fortsatt det er stas med julestrømpe :D

Lenke til kommentar

Julaften består av at jeg enten våkner gry tidlig av meg selv, eller at noen andre i fammen flyr inn på rommet og skal gratulere meg med dagen. Ja, jeg har bursdag på julaften. Så akkurat julaften er en spesiell dag for meg i hermetegn.

Dagen består av at jeg faktisk venter en liten stund til jeg åpner gavene. Vi spiser frokost(de av oss som er hjemme), deretter blir det fikset litt kaffe, før jeg åpner mine første gaver :D Rundt to-tre tiden så spiser vi alltid en eller annen type kake som jeg har bestemt at skal bli spist i år. Etter det blir det og vente på middagen som begynner rundt seks tida. Siden det er julaften så har jeg aldri fått grandiosa på bursdagen min :hrm: Men blir som regel kalkun eller pinnekjøtt, men kalkun som oftest. Til dessert har vi alltid riskrem. Og den som får mandelen må trøkke i seg en marsipan gris ekstra. Deretter begynner vi å åpne pakker rundt 8-9 tida som varer ut kvelden.

Endret av Sjuki
Lenke til kommentar

På julaften har vi alltid fullt av julebrus og annen brus, det drikker vi absolutt fra vi har stått opp til vi legger oss :dribble:

Til frokost har vi alltid deilig varm risgrøt der den som får mandelen skal gifte seg og leve kykkelig alle sine dager.. :thumbdown:

Senere på dagen ser vi alltid på juleserier, oftest for barn siden jeg har 2 mindre søsken.. som forrett spiser vi alltid riskrem, også er det julebord der vi spiser alt mulig.. :w00t:

Lenke til kommentar

Sterke og faste tradisjoner når det komme til julaften her i huset.

Dagen starter alltid med at jeg og mine to eldre brødre ( som er temmlig barnslige når det gjelder juletradisjoner) henter fangsten i julestrømpene. Så blir det noen timer med juleprogrammer på nrk, gå rundt med noen gaver til kompiser og pakke inn siste resten. Spiser alltid grøt rundt kl 14 og heller ned tønner med saft. Ser som regel på mikkes jul i andeby og dette på tv2 med brødrene mine, før familien og flere i slekten drar i kirken rundt 16. Etter det er et som regel middag rundt 18 (pinnekjøtt), med besøk av besteforeldre eller tanter/onkler.

Etter en altfor lang middag, dessert, er det åpning av gaver. Blir som regel noen timer foran tvskjermen med testing av spill ol.l, mens vi brødrene samler oss sammen og ser en film og spiser kaker.

Gud som jeg gleder meg til jul :D

Lenke til kommentar

Ganske vanlig julekveld her. Først så står jeg opp, spiser en god frokost. Så har jeg oppgaven med å legge alle gavene under juletreet. Siden vi er 10 stk på julekvelden så blir det masse. Så slapper jeg av med litt julegodt og juleprogrammer på tv-en. Klokka 17 er jeg på kirkegården og tenner lys. Hører på at kirkeklokkene ringer julen inn.

Ca kl 18 så er det julemiddag med ribbe og julepølse. Riskrem til dessert mmmmm. Så er det oppryddning og en times avslapping før vi går løs på gavene. Vi deler ut alle gavene også går vi i ring der en og en person åpner gaven sin også er det nestemann. Er koselig sånn for da bruker vi litt tid i stedet for at alt skal rives opp på 10 minutter. Så er det kaffe og julekaker som en fin avsluttning på en av årets beste dager. God Jul

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Står opp og spiser julefrokost, og noen ganger får vi julestrømpe med snop og juleblader. Utover morgenen ser vi litt på tv, Tre Nøtter til Askepott og litt Disnygreier.

Mamma tvinger oss i kirken etter dette, og selv om vi alle protesterer syns vi det er ganske koselig etterpå (vi er dog alltid kjempesene, så det blir ikke top notch plasser :!:)

Så turer vi ut på en eller annen grav, ofte pappa sin far sin.

Til slutt spiser vi middag, enten hjemme eller hos mormor/en av mamma sine søsken/en av pappa sine søsken. Pinnekjøtt ftw :love:

Deretter pakker vi opp gavene. Meg og lillesøsteren min finner gaver, og så lese minilillesøsteren vår dem opp og gir dem til riktig person. Prøver å dele ut jevnt, og vente med neste til den første er åpnet og sett på, men med en liten i hus må vi ofte gi henne de fleste av hennes gaver i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Julaften varierer litt med hvor jeg er (Norge eller Skottland). I Norge hender det at jeg tar meg en skitur på formiddagen på ca 8-10 km om det er forhold til det selvsagt (bor i Oslo). Deretter er det litt tvtitting på Reisen til Julestjerna, Donald Duck osv. Så venter kirka på de som vil det i mens julematen lages. Jeg er ikke kristen av meg, men liker julesanger så derfor går jeg i kirka på julaften... Hehe. Litt rar sånn sett. Så er det middag i sånn ca 17-18 tida som kan være lang og god før det er gaveåpning. Og ja jeg går faktisk opp på pcen og spiller litt (er da 20 år gammel så kall meg barnslig) etter at gaveåpninga er ferdig. Vi åpner ikke alle dagene på julaften, men venter med noen til 1 juledag av årsaker jeg forklarer under.

I Skottland er dette litt mer komplisert. På formiddagen gjør vi ikke stort, går ut en tur og gjør ting etter som man ønsker. Vi lager en buffet bestående av all mulig svensk julemat (slekta er litt komplisert hehe, mormor er svensk og morfar er skotsk, men bor Skottland). Så er det litt gaveåpning med de skandinaviske gavene.

På 1 juledag er det resten av gavene og julesokkåpning og frokosten inntas ikke før et stykke utpå formiddagen. Etter frokosten er det dønn kjedelig før julemiddagen. Om du synes det skjer lite på 1 juledag skjer det enda mindre i Storbritannia og den går med til blant annet å se på dronningens juletale. Alt av kollektivtransport er så godt som instillt. På kveldstid er det kalkun med Christmas Pudding som dessert, men det spiser ikke jeg så det blir is. Vi har også de tradisjonelle smellbambongene og det ender opp med at vi leser dårlige vitser... Hehe. På boxing day så er det morsomt å se på nyhetene for da er folk i ellevill modus på salget.

Lenke til kommentar

Dårlig poll.

Men slik er det her:

Jeg gjør hva jeg vil på julaften, akkurat som en annen dag, sitter på PC-en f.eks, men er gjerne ute å kjøper julegaver som jeg ikke har fått gjort.

Mot kvelden er det julemiddag, kalkun, spiser det, noen timer senere er det julegaver, pakker dem opp, etter det går de fleste å legger seg/reiser hjem, jeg stikker å setter meg på PC-en, kanskje bruker julegavene om jeg får noe som kan brukes til noe,.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Skal prøve og holde meg edru i år, er ikke like lett når familien *** bøtter ned med øl og akevitt på julaften. Så får vi besøk av øltørste naboer og hører på uriah heep og skåler. Våkner opp neste dag og fatter ingenting. Hvert år, men nå er det nok. :ermm:

Lenke til kommentar

Kan prøve å forutsi min julekveld i år.

Drar på jobb fra 8-12, så kjører jeg til foreldrene mine.

Er der ca 15:00.

Ser på TV frem til sånn ca 16:00 drar vi til min bestefar sin grav, setter ett lys ved graven og sender noen gode tanker :)

Tipper vi får en telefon fra min søster rundt 16:20 pga min niese som har slått seg vrang da hun ikke får feire jul sammen med oss i år.

16:30 tipper jeg vi stikker på besøk til min niese for å trøste/roe henne ned litt.

17:00, setter oss ved bordet og venter på sølvguttene. julepølse, ribbe, pinnekjøtt og kjøttkaker er på menyen.

19:00, mat, dessert osv. er inntatt, ser antagelig på TV før man starter på julegavene.

20:00, åpner julegaver og lurer på hva jeg skal med alt jeg har fått, aldri noe jeg trenger stort sett...

21:00, ferdig med julegaver, ser på tv, tar en øl eller tre.

Tror det blir den kjipeste julaften på lenge, ingen barn i huset ødelegger mye syntes jeg :(

Lenke til kommentar

Står opp ein gong før 12, ser på tv og nytar julestemninga.

Så flyttar me alle pakkane til under treet, før det er av garde til kyrkja. (einaste gongen familien er i ei kyrkje. :!:)

Vel heime er det endå meir julekos og forberedingar til kvelden. Klokka 5 (når sølvguttane syng), har me ein tradisjon med at me får lov til å åpna ein liten presang som ein smaksprøve! :!: :love:

Kvelden startar med at me et pinnekjøt saman med mormor og morfar, etterfulgt av dessert med risgraut. Så klart med mandel i. :wee:

Etter dette følger ei tidligare uuthaldeleg tid som består av rask oppvask før sjølve presang-åpninga startar.

Heilt til slutt har me kaffe og kaker der me kan sleppa laus slipset og kneppa opp øverste knappen i skjorta. :wee:

Å gud, eg gler meg nå. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...