Mjauriksen Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Er litt interisert i generell kombinatorikk. La oss si at det vi kombinerer er bokstaver med 5 forskjellige bokstaver f.eks. A,B,C,D,E da kan man lett regne ut at det er 120 forskjellige permutasjoner (1x2x3x4x5=120), men hva vis to bokstaver er like f.eks. vi har bokstavene A,A,B,C,D. Hvordan regner man seg frem til antall permutasjoner? Min teori basert på ren logikk er at man tenker for seg hvor mange muligheter hver plass har og multipliserer disse. dvs. Pos. 1 har 4 muligheter, pos. 2 har 4 muligheter, pos 3. har 3 muligheter, pos. 4 har 2 muligheter og pos. 5 har 1 mulighet. da ender jeg med 96 permutasjoner som logisk nok ligger mellom antall permutasjoner med 4 ulike bokstaver og 5 ulike bokstaver, men dette har jeg ikke funnet noe bevis på. hadde håpet at du/dere har noen teori/formel for dette som støtter eller motbeviser min teori. på forhånd takk. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Er litt interisert i generell kombinatorikk. La oss si at det vi kombinerer er bokstaver med 5 forskjellige bokstaver f.eks. A,B,C,D,E da kan man lett regne ut at det er 120 forskjellige permutasjoner (1x2x3x4x5=120), men hva vis to bokstaver er like f.eks. vi har bokstavene A,A,B,C,D. Hvordan regner man seg frem til antall permutasjoner?Min teori basert på ren logikk er at man tenker for seg hvor mange muligheter hver plass har og multipliserer disse. dvs. Pos. 1 har 4 muligheter, pos. 2 har 4 muligheter, pos 3. har 3 muligheter, pos. 4 har 2 muligheter og pos. 5 har 1 mulighet. da ender jeg med 96 permutasjoner som logisk nok ligger mellom antall permutasjoner med 4 ulike bokstaver og 5 ulike bokstaver, men dette har jeg ikke funnet noe bevis på. hadde håpet at du/dere har noen teori/formel for dette som støtter eller motbeviser min teori. på forhånd takk. AABCD Disse bokstavene kan stokkes om på 5! forskjellige måter hvis vi tenker oss at de to A-ene er to forskjellige bokstaver (tenk på dem som A1 og A2). Videre kan de to A-ene arrangeres på 2! måter. Altså: 5!/2!=120/2=60 60 permutasjoner. "Fasitsvar": http://www.wolframalpha.com/input/?i=permu...ermutationType- Endret 25. desember 2009 av Scooby snacks Lenke til kommentar
Mjauriksen Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 takk :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå