Husam Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Hei. Prøver å lære meg å spille gitar, og i den forbindelse vil jeg lære meg litt enkel teori (hva som ligger bak akkorder, skalaer osv.), og har i første omgang bare søkt litt på "chords" og lignende på wikipedia og google. Problemet er at stoffet virker utrolig tungt for meg, har faktisk ikke vært borti teori jeg finner så vanskelig å suge inn... Vet dere om noe sted på internett man kan finne info om dette med skalaer og akkorder som er enkelt å forstå for en som har litt tungt for det? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Du burde søke litt på teori om notelesing hvis du er interessert i skalaer. Evt. dra på nærmeste bibliotek å lån gitarbøker for barn/nybegynnere. En god del av dem vil forklare mye. Lenke til kommentar
peetah Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 http://tinyurl.com/yg28qg5 Etter å ha lest litt om kvintsirkelen vil du forstå sååå mye mer .. bare å spørre om det er noe du lurer på, musikkteori er faktisk litt spennende Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Hmm, ok. Takk for tips. Kjipt at så mange faguttrykk på dette området er så forskjellig på norsk og engelsk forresten. Det første jeg lurer på er egentlig hvorfor noen skriver H istedet for B? Hva er riktig? Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) H er det samme som B men i norge heter det H av en eller annen dum grunn, unødvendig er det, like unødvendig som at skalaen eller hva det kalles ikke starter på A men på C selv om det egt gikk i alfabetisk rekkefølge fra starten.. EDIT: kalles altså B på engelsk. Endret 25. desember 2009 av kallepetrus Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Denne siden er veldig grei, synes jeg da. Kanskje du får noe ut av den. Den tar hvertfall for seg basisen. I tillegg er det, som sagt, veldig lurt å forstå kvintsirkelen. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Må bare korrigere litt: Skalaen starter nødvendigvis ikke på C, det gjelder kun for skalaer der C er grunntonene, f.eks. C-dur-skala eller C-moll-skala. Men du har også A-dur-skala, G-dur-skala osv. Forøvrig er det B i England og Amerika, mens Norge bruker det tyske systemet med H. Hvis vi setter opp de mot hverandre ser du forskjellen: Engelsk: A Bb B C Tysk: A Hb H C (kan også være A B H C ) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Hehe, ok. Og dur/moll er det samme som flat/sharp på engelsk eller noe? Det eneste jeg har fått forklart av teori har vært på engelsk... Takk for linken, kakesjef! Skal lese gjennom hele den, jeg. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Nei, dur og moll på engelsk er major og minor. Flat/sharp refererer bare til om tonen er senket eller hevet. (b eller kryss) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Ah, skjønner. Har lest meg litt mer opp nå, men stod veldig lite om moll-skalaer på den siden, da. Så vidt jeg har skjønt; Dur-skalaer har disse intervallene: Hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv. Moll-skalaer har tydeligvis disse intervallene: Hel-halv-hel-hel-halv-hel-hel (i og med at a-moll og c-dur skal inneholde de samme notene?). Gjelder dette mønsteret for alle moll-skalaer? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Ja det mønsteret gjelder for alle rene mollskalaer, men så finnes det jo igjen flere typer mollskalaer. (eks. Harmonisk og sigøynermoll ...) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jess det er korrekt! Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Denne siden inneholder masse godt lesestoff om musikkteori og det er også tilpasset og gjort relevant for gitar. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Skal definitivt sjekke ut den også. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Legger denne til i mine innlegg. Må få repetert litt musikkteori selv Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Bruker selv "Finn Benestad: Musikklære". Veldig fin bok Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 hvorfor stresser alle dette med kvintsirkel? hva er det egentlig godt for? Jeg ville begynt med dur-skala, dens intervaller, og hvordan du bygger en akkord med dens toner. Lenke til kommentar
vvidar Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Hei. Prøver å lære meg å spille gitar, og i den forbindelse vil jeg lære meg litt enkel teori (hva som ligger bak akkorder, skalaer osv.), og har i første omgang bare søkt litt på "chords" og lignende på wikipedia og google. Problemet er at stoffet virker utrolig tungt for meg, har faktisk ikke vært borti teori jeg finner så vanskelig å suge inn... Vet dere om noe sted på internett man kan finne info om dette med skalaer og akkorder som er enkelt å forstå for en som har litt tungt for det? Hei! Jeg holder på å lage noen nettsteder som tar for seg musikk. De er i startgropen ennå, men det kommer mye der fremover. www.cime.no - webside med fokus på kreativitet, improvisasjon mm. Bygges hovedsaklig opp rundt videoleksjoner. Og www.vvidar.no - min blogg. Denne kommer til å ta for seg musikkteori, komponering og arrangering. (nystartet, men det vil bli masse fyldig info her!) håper dette kan hjelpe! Ideer til emner og temaer mottas med takk! :-) Vvidar musiker - pedadog Endret 28. mars 2010 av vvidar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå