shaani Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Vi er inne i en litt lei periode der alle i vennegjengen driver og hooker opp med hverandre. Derfor har jeg lyst til å overraske dem med et sexchart! Eks. på sexchart her; Sex Chart og her: Sex chart 2, kun symboler i kart Det vil jo selvfølgelig ikke være så mange med på mitt, kanskje en rundt 20 personer. Dette må kodene inneholde: - Mulig for meg til å legge inn personer (navn og deres hook ups). - Noe som går igjennom alle personene og sjekker om de linker til hverandre. Hvis de gjør det, lages den en link mellom disse to personene. - Det som printes ut er hele charten. - Hadde vært kult om det ved siden av navnet kom opp hvor mange den personen hadde hooket med av de på charten også! - Sikker noe mer som jeg ikke kommer på i farten, da er det bare å komme med innspill! Vi har bare hatt java et halvt år på skolen nå, så jeg er egentlig usikker på om dette er veldig komplisert eller i det hele tatt gjennomførbart for meg. Jeg tror uansett jeg skal prøve meg på en enkel en først, så får jeg se om jeg får lagt til litt grafikk etterhvert. Hvor mange classer må jeg ha? Hva må disse inneholde? Har prøvd meg litt frem i kveld, men sliter litt.. Kan heller ikke skjønne hvordan jeg skal få det til å linkes mellom to personer.. Jaja.. får bare prøve litt.. Takk for all hjelp, dette blir moro!=D Lenke til kommentar
shaani Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Okei, nå har jeg tenkt litt mer. Jeg vil ha en klient som lar meg legge info om personen (Fornavn, etternavn og -har hooket med(anna, nils..blabla)). Denne sendes da til en klasse "NyPerson". Informasjon fra "NyPerson" må lagres et sted.. hvor og hvordan? Så må jeg da lage dette nettverket, der informasjonen fra NyPerson settes opp med personene som allerede er lagret, og lagrer evt link hvis den har hooket opp med en av disse personene. Så skriver den ut kartet. Blir ikke dette riktig da? Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Okei, nå har jeg tenkt litt mer. Jeg vil ha en klient som lar meg legge info om personen (Fornavn, etternavn og -har hooket med(anna, nils..blabla)). Denne sendes da til en klasse "NyPerson". Informasjon fra "NyPerson" må lagres et sted.. hvor og hvordan? Så må jeg da lage dette nettverket, der informasjonen fra NyPerson settes opp med personene som allerede er lagret, og lagrer evt link hvis den har hooket opp med en av disse personene. Så skriver den ut kartet. Blir ikke dette riktig da? Jeg er ikke noen ekspert på Java, men siden ingen av ekspertene har svart så kan jeg jo alltids komme med et forslag. Den store utfodringen her vil jeg tro blir den grafiske fremstillingen, men du kan jo begynne med å lage databasen. I forhold til hvilke klasser du trenger så kan du jo ta utgangspunkt i substantivmetoden og da finner jeg tre substantiv: Én Sexchart som omfatter mange personer og hook ups. Jeg ville tatt utganspunkt i klassen sexchart og la den i innholde følgende metoder: - En metode for å opprette nye instanser av klassen Person og legge dem i en HashMap. - En metode for å opprette nye instanser av klassen HookUps og legge dem i en HashMap eller ArrayList, en instans av klassen HookUp vil innholde pekere til to instanser av klassen Person. - En metode som lagrer databasen som tekstfiler når programmet lukkes. - En metode som leser inn databasen fra tekstfilene når programmet starter. Når du kommet så langt kan du begynne å tenke på hvorda du skal få fremstille SexCharten grafiskt. Endret 27. desember 2009 av PelleP Lenke til kommentar
shaani Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Takk Pelle! Men hva er hash-map?? Jeg skal prøve å jobbe ut fra det her.. var snilt av deg!! da er det bare å sette i gang! Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Takk Pelle!Men hva er hash-map?? Jeg skal prøve å jobbe ut fra det her.. var snilt av deg!! da er det bare å sette i gang! En HashMap brukes for å lagre mange pekere til objekter (feks instanser av klassen person). Det fungerer som et slags register. Jeg må gå å legge meg nå, men du kan jo se litt her: http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/ja...il/HashMap.html og dersom det blir for kryptisk kan du google litt og se hva du finner. Hvis ikke du finner ut av det får du bare spørre igjen. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 ... Jeg ville tatt utganspunkt i klassen sexchart og la den i innholde følgende metoder: - En metode for å opprette nye instanser av klassen Person og legge dem i en HashMap. - En metode for å opprette nye instanser av klassen HookUps og legge dem i en HashMap eller ArrayList, en instans av klassen HookUp vil innholde pekere til to instanser av klassen Person. - En metode som lagrer databasen som tekstfiler når programmet lukkes. - En metode som leser inn databasen fra tekstfilene når programmet starter. Når du kommet så langt kan du begynne å tenke på hvorda du skal få fremstille SexCharten grafiskt. Ville vurdert JAXB til persisteringen istedenfor å håndkode lagring til og lesing fra tekstfil. Begge deler kan være en grei øvelse, men JAXB gjør mere av jobben automagisk og er nok også en mer nyttig erfaring å få med seg. Dog kan terskelen være litt høy om man ikke kjenner til xml fra før av. Men isåfall desto større grunn til å lære :-) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei. Dette er et typisk grafproblem. Du trenger å representere alle personene som hver sin node (typisk kalt node/vertex) og de som har hatt sex må ha en kant mellom seg (typisk kalt edge). Sistnevnte kan være vektet med antall ganger dette har hendt. Så du kan søke på hvordan man representerer grafer og slikt i Java, men det letteste er nok å lage en Person-klasse som inneholder et navn og en liste over mennesker denne har vært i den form for kontakt med. class Person { private final String name; private final List<Person> beenWiths; // ... } Dersom du ønsker å representere hvor mange ganger det har gjentatt seg kan du vurdere å lage en kantklasse. Og så er det bare å tegne GUI-et. Om det kan representeres uten kryssende kanter er kalt for planar graf-problemet, som er det samme som firefargekartsproblemet. Lykke til. PS: Det finnes mange åpne biblioteker for dette. Se blant annet http://www.jgraph.com/jgraph.html Dersom du ønsker å få frem en PDF kan jeg anbefale .dot (GraphViz) + LaTeX, men det er en annen historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå