Gå til innhold

Kjæsje uten førerkort ?

SmartFTP

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva skjer dersom jeg - som ikke er gammel nok til å ta førerkort for bil, kræsjer i en annen bil, og stikker fra stedet?

Foreløpig vet ikke den eieren av den påkjørte bilen hvem som kjørte på - men vedkommende bor i nærheten, og vil trolig se skader på bilen jeg kjørte, og kunne identifisere meg på den måten.

Hvis dette skjer - hva kan skje? Politiet tar ikke på fersk gjerning, så blir det noen reaksjon fra deres side? Vil forsikringsselskapet utbetale noe?

Men - hva hvis en voksen med førerkort tar på seg ansvaret og sier at han/hun kjørte, og stakk fra stedet - hvordan er det med det?

På forhånd, takk for svar :)

Endret av SmartFTP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Eieren av bilen jeg kjørte leiter etter noen som har kjørt på, og motsatt. Jeg får håpe de ikke tenker så langt at de to bilene har noe med hverandre å gjøre da.. Eventuelt bare nekte hvis eieren spør meg.

Politiet gidder ikke ta seg bryet med å evt. sjekke om lakken som sitter igjen stemmer overens på bilene , eller?

Noen som vet hva egenandelen er på hvis en ukjent har kjørt på en bil?

Vurderer å sende anonym julegave med egenandelen til bileierene :)

Lenke til kommentar
Men - hva hvis en voksen med førerkort tar på seg ansvaret og sier at han/hun kjørte, og stakk fra stedet - hvordan er det med det?

Hvem skulle det være?

Og hvems bil var det du kjørte, som ikke vet at det var du som kjørte den da den fikk bulk?

Gjør det eneste riktige. Ta straffen din. Det er i alle fall ikke riktig at hverken bileierne eller forsikringsselskapet skal betale.

Antakelig får de tak i deg. Da vil du angre på at du ikke meldte deg selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

"Kort oppsummert:

- du har stjålet en bil(eller tyvlånt, siden det er jul)

- du har kræsjet og skadet bilen du tyvlånte

- du har kræsjet og skadet en annen bil

- du har kjørt uten lappen "

-----------------------------------------

SmartFTP = Idiot

Kontakt eierne av begge bilene,og gjør opp for deg..eneste riktige å gjøre!

Lenke til kommentar

Og at dersom du melder deg og tar straffen, viser du en voksen oppførsel som kanskje gjør at han ikke melder deg til politiet som andre sier her. At dere kan ordne opp på en voksen måte og ikke måtte drege dette inn for politiet å lage så mye ekstra oppstyr.

Men la dette være en lærepenge slik at du ikke kjører uten førerkort igjen. Ventetiden til du blir 18 og kan ta førerkort er verdt det!

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er en kollisjon mellom to biler en privatsak -- politiet involverer seg normalt ikke med mindre det er stor skade eller personskade. Saksbehandlingen foretas av forsikringsselskapene. Det er sjelden slikt leder til en anmeldelse (dog er jo anmeldelse én måte å spore opp gjerningsmannen på).

Det er forskjell på å innrømme "sivil skyld" i en kollisjon og å innrømme straffansvar.

Dog kan jo forsikringsselskapet til bileieren bestemme seg for å kansellere forsikringen fordi bileier lar personer uten førerkort kjøre bilen...

Lenke til kommentar
Noen tusenlapper holder nok neppe...

Jepp, tar de det på forsikringa må man beregne både egenandel og tap av bonus, og ofte tar man slike skader utenom forsikring, og da må man betale det skaden koster å fikse. Er det eldre biler har de neppe kasko i det hele tatt, og da dekker ikke forsikringen det.

Endret av Snor
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe som vil dekkes av forsikring i det hele tatt, så å ta det på forsikring vil av den part som lånte ut bilen være forsikringssvindel såfremt eier av bilen kjenner til hva som faktisk skjedde.

Nå kan selvsagt eier anmelde dette som tyveri av kjøretøyet dersom eier ikke kjente til eller godkjente at bilen ble lånt vekk og skadene kan sansynliggjøres å stamme fra at det bestemte kjøretøyet kjørte på det andre. Man kan vel tenke seg hva som skjer i forhold til politi etc. dersom det da oppdages hvem som kjørte. (Hvem setter fra seg bilen der de fant den etter å ha "stjålet" den og så kollidert i en annen bil?)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...