Gå til innhold

Mindre kjente hendelser/personer eller "kriger"


Bobbylove

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en avsluttende oppgave i historie nå snart hvor vi skal skrive en oppgave om hva som helst innen andre verdenskrig. Jeg har altid vært interressert i historie å har dermed lest det meste om krigen man finner lett tilgjengelig.

Så jeg kunne tenkt meg å skrive om noe man ikke ofte hører om, gjerne noe hvor man blir litt overasket å et godt eksempel på at vinnerne skriver historien.

Feks at russerne var minst like ille som nazistene.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med invasjonen av Berlin? Der den tyske hæren (det som var igjen), for det meste bestod av barn, som var med i hitlerjugend. (De var så unge som til ned i 10års alderen etter det jeg vet.) Og der den russiske fraksjonen av de allierte sine hærer voldtok alle kvinner de kom over. Tror vi snakker om nummer opp til 90.000 kvinner.

Lenke til kommentar

Hva med at Churchill bevisst saboterte Norges nøytralitet ved å utføre en militæraksjon i Norsk farvann?

 

Hva med invasjonen av Berlin? Der den tyske hæren (det som var igjen), for det meste bestod av barn, som var med i hitlerjugend. (De var så unge som til ned i 10års alderen etter det jeg vet.) Og der den russiske fraksjonen av de allierte sine hærer voldtok alle kvinner de kom over. Tror vi snakker om nummer opp til 90.000 kvinner.

 

Damn, visste ikke at Ivan hadde det i seg...

Lenke til kommentar

Brittene respekterte ikke Italieneren, mens de hadde respekt for tyskere i afrika brydde de seg fint lite om Italienerne. Max Manus mener jeg også fant dem manglende som krigere blanet annet er veldig dårlig fly angrep på båten han var på osv.

 

Noe som er litt rart da de en gang var romere og la under seg mestemarten av middelhavet

Lenke til kommentar
Noe som er litt rart da de en gang var romere og la under seg mestemarten av middelhavet

 

Egentlig ikke rart i det hele tatt. Ingen av regimene som styrte italienere under og etter ww1 var effektive. I begge verdenskrigene ledet de landet sitt inn i kriger som den vanlige italieneren verken ønsket eller skjønte årsaken til.

Man vinner ingen kriger med soldater og befolkning som mangler motivasjon. Det hjalp heller ikke på saken at Italias stusselige industri (under ww2) ikke klarte å utstyre Italias soldater med moderne våpen i store nok antall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg skal ha en avsluttende oppgave i historie nå snart hvor vi skal skrive en oppgave om hva som helst innen andre verdenskrig. Jeg har altid vært interressert i historie å har dermed lest det meste om krigen man finner lett tilgjengelig.

Så jeg kunne tenkt meg å skrive om noe man ikke ofte hører om, gjerne noe hvor man blir litt overasket å et godt eksempel på at vinnerne skriver historien.

Feks at russerne var minst like ille som nazistene.

 

Noen forslag?

Tysklands okkupasjonen av Norge var regjeringen Nygaardsvolds skyld. Både Tyskland og Storbritannia som var i krig siden 1939 hadde hver sin plan for invasjon av Norge. (Plan R 4 og Operation Weserübung) Alikevel slapp regjeringen Nygaardsvold både Tyske og Britiske krigsskip inn i Norge, derfor ble Norge trukket inn i krigen og okkupert april 1940

 

Nygaardsvold_Cabinet.jpg

 

Statsminister: Johan Nygaardsvold

Utenriksminister: Halvdan Koht

Landbruksminister: Hans Ystgaard

Kirkeminister: Nils Hjelmtveit

Forsyningsminister: Trygve Lie

Finansminister: Oscar Torp

Sosialminister: Sverre Støstad

Justisminister: Terje Wold

Handelsminister: Anders Frihagen

Arbeidsminister: Olav Hindahl

Forsvarsminister: Birger Ljungberg

 

Alt_F_2.jpg

 

Syv drepte og fem sårede

Endret av Ove38
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...