Gå til innhold

Hva kan en bruke fenomenologi til


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg forsøker å få klarhet i hva "fenomenologi" er. Finner jo definisjoner på nettet, men jeg synes at det er vanskelig å få en forståelse av hva det er ut fra det. Dersom noen hadde kunne forklare hva og hvordan det kan brukes (eksempler) kansje det hadde blitt lettere å forstå.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology

 

Jeg antar at du referer til den som omtaler religion siden du poster på denne delen av forumet. Det står jo fint greit at det er studien om opplevelser som blir delt og til dels kan bli verifisert av andre, hvis jeg har forstått det rett. Innenfor ren vitenskap er dette et veldig "dodgy" emne da det dreier seg om subjektivitet og anektdotale bevis. Hva bruksområder gjelder reflekteres vel dette i den gråe naturen til feltet. Hvis du drar det over til psykologi kan man nok bruke det til å beskrive opphavet og å forklare disse fenomenene, men annet enn det så ville jeg, uten å ha noen som helst eraring eller viten om det, anta at det er noe som nesten faller innenfor kategorien "religious science". Fenomener som forutsetter at man aksepterer en overnaturlig bakgrunn til fenomenene, som forøvrig ikke kan bli verifisert av andre vitenskaper, derfor dets skurrete "rykte", om man kan si det sånn.

 

Mulig jeg har tatt helt feil her, og om så så beklager jeg, men det var da slik jeg forsto da ved å lese definisjonen på det (og etter et par drammer).

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...