CycleHyde Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Har fått altibox hjemmesentral frå BKKfiber. På denne har eg hekta ein switch (DLINK DES 1008D og på switchen har eg kopla til Netgear MS2110 Stora (NAS), PS3 og diverse PC'ar (ubuntu og Windows XP). På ein av PC'ane har eg tenkt å køyre ein apache2 web-server som eg vil skal vere tilgjengeleg utanfrå. Eg har prøvd å port forwarde port 80 til den aktuelle PC'en/ip-adressa i hjemmesentralen, men oppslag utanfrå kjem ingen veg. Så oppdaga eg at både PS3 og MS2110 lyttar/brukar port 80, m.a. Netgear MS2110 Stora er tilgjengeleg frå utsida som web-server utan at eg har gjort noko spesielt for å få det til. Derfor lurer eg på om det er mulig å få routa inn eksterne forespurnader på port 80 til dei tre ulike IP-adressene. Det er ikkje mogeleg å endre PS3 eller MS2110 og muligheitene i altibox hjemmesentral er små. Gode idear? Endret 23. desember 2009 av CycleHyde Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Kjøp en god router, ring BKK og be de sette hjemmesentralen i bridge-mode, og få full kontroll på din egen router. Det jeg skal gjøre når vi får BKK Altibox i Januar. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Dere ser ut til å ha missforstått litt. PS3 vil surfe nettet på port 80, men trenger ingen portforwarding da andre ikke skal starte tilkoblinger på den porten mot ps3en. Du kan kun portforwarde en port til en IP dvs du kan ikke portfowarde til både ps3en og serveren samtidig (noe som heller ikke er nødvendig). Dersom du ikke har brannmur vil alle enheter klarer å bruke port 80 utover(og få trafikken riktig i return) og "uadressert" trafikk som kommer inn på port 80 vil gå til ipen du har spesifisert Problemet er at du sannsynligvis har testet oppsettet fra dit eget hus med eget nett, da blir det litt "krøll" når du prøver å skrive inn din offentlige ip for å teste. Bruk derfor en side som www.hidemyass.com når du skal teste og http://canyouseeme.org/ eller naboens Internett:P Med hidemyass, så er det en annen server som spør etter nettsiden og trafikken blir rutet korrekt slik som andre vil oppleve. Du får kanskje mer muligheter med egen ruter, men det grunnleggende prinsippene blir det samme. God jul! Endret 24. desember 2009 av Gjest Lenke til kommentar
jocke Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg skjønner godt at problemet kan løses uten bruk av egen router. Men så lenge han skal åpne 1 port, foreslo jeg like gjerne at en egen router er en god løsning, slik at man slipper å bruke 'Mine Sider'. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg skjønner godt at problemet kan løses uten bruk av egen router. Men så lenge han skal åpne 1 port, foreslo jeg like gjerne at en egen router er en god løsning, slik at man slipper å bruke 'Mine Sider'. Akkurat fordi han bare skal åpen 1 port at han bare bør bruke "mine sider". Hvorfor kjøpe ruter, konfigurere og fysisk kable om når det er et par tastetrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå