Autofokus Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Javel. Har Nikon D90. Skal kjøpe meg tele(zoom)objektiv. Har funnet tre alternativer (etter å ha lest en del tester osv): 1. Sigma 70-200 f/2,8 (ca. kr. 6500,-) 2. Nikkor AF-S 70-300 f/4,5-5,6 (ca. kr. 4500,-) 3. Tamron AF 70-200 f/2,8 (ca. kr. 6000,-) Over 7 høvdinger blir uaktuelt. Noen som har noen tips her? God jul, forresten! Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) I forhold til bruksområde, stiller Nikkoren i en annen klasse enn de to andre. Sigma og Tamron er typiske "sportszoomer" (evt. "portrettzoom", da de egner seg godt til å separere motivet fra bakgrunnen), raske telezoomer egnet for situasjoner som krever rask lukkertid. Nikkoren er ment for å ha god rekkevidde i en kompakt zoom, godt egnet til mange ting, men er uegnet til ting som krever rask lukkertid. På den annen side er 70-200-zoomene større, og omtrent dobbelt så tunge, noe som betyr at det neppe er de du drar med i ryggsekken. Gjør deg opp en mening om hvilke behov du har, så er det lettere å anbefale riktig type. (F.eks. autofokushastighet, rekkevidde, hva skal du ta bilder av, bildekvalitet etc.) For øvrig, ta gjerne en titt på Photozones tester av Sigmaen og Nikon-objektivet: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...ew--test-report http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...ew--test-report Legg spesielt merke til størrelsen på objektivene. D200 er også et større hus enn D90, sånn for forholdets skyld. Endret 24. desember 2009 av Aiki Lenke til kommentar
Autofokus Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Joda, de testene har jeg lest. Mine behov er god bildekvalitet (!) og rekkevidde. Gjerne til blant annet portrettbilder. Ikke så mye sportsfotografering. Sigma og Tamron (nevnte objektiver) blir kanskje for stort for et Nikon D90 kamerahus? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Har selv Nikkoren (70-300) og synes det er greit å ta med seg og lett håndterlig. Har desverre ikke noe å sammenligne det med (bortsett fra et Rokinon f/8 - 1000mm). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Joda, de testene har jeg lest. Mine behov er god bildekvalitet (!) og rekkevidde. Gjerne til blant annet portrettbilder. Ikke så mye sportsfotografering. Sigma og Tamron (nevnte objektiver) blir kanskje for stort for et Nikon D90 kamerahus?Til bruken du skisserer tror jeg Tamronen vil være utmerket. AF er litt treg, men ellers er det et svært godt objektiv, og så vidt jeg har forstått er kvalitetskontrollen bedre enn Sigma sin også. Det er et flott objektiv, og vekten er ikke egentlig noe problem... Lenke til kommentar
sonybe Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Hei Har nikor sin 70-300,55-200 og 70-200 2,8.Det blir som oftest 70-300 som blir med på turene den har god rekkvidde og har en god kvalitet på bildene.70-200 som er i en litt annen pris klasse blir brukt på ting som er mer planlagt er mye tyngre og bære på.For og gjøre avgjørelsen din litt værre så kan du godt vurdere nikor sin 55-200 den er lett og godt og billig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå