csmchrister Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Hei. Jeg får ikke til å innstalere operativsystem på min nye pc. Har kjøpt inn disse delene: M4A78T-E ATHLON II X4 630 DDR3 2GB 1333Mhz HD4890 1GB Jeg har to gamle harddisker som kjører med IDE kabel. Maskinene finner ikke harddiskene. Har prøvd med en ny sata hdd, men instalasjonen låser seg etterhvert som det har startet å innstalere. Endret 23. desember 2009 av csmchrister Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Kjører du de to gamle harddiskene samtidig som du kjører den nye SATA-disken? I såfall kan det være jumpersettingen som er årsaken til at maskinen ikke finner de andre to diskene. Dette løser du ved å settet jumperen på begge IDE-diskene til slave (se på figuren på selve harddisken så skjønner du hva jeg mener, hvis du ikke har gjort det før). SATA-disken vil da bli master og det det er endelig orden i hierarkiet igjen. Ang. installasjonen høres dette ut som et problem med installasjonscd'n. En dårlig CD (ripete CD, dårlige ISOer osv) vil som regel gi problemer som det du opplever, om jeg tolker problemet som oppstår riktig Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Er det sånn å forstå at BIOS ikke finner diskene under oppstart, eller er det Windows som ikke finner dem under installering? Om siste så kan du prøve å gå inn i BIOS og prøv å slå av AHCI modus for diskkontrollern, sett den til IDE/Legacy f.eks. Du kan miste litt ytelse men slipper mas med å finne diskdrivere som må legges inn under oppstart av installasjon(i XP). Hvis det ikke er gjort vil installasjonen feile når OS'et setter igang og starter seg selv sånn halveis under installasjonen Det letteste er vanligvis å bruke CS (cable select) på IDE diskene om du har to enheter koblet til en ide kabel, dvs. at plasseringen på kabelen avgjør hvem som er master/slave. Prøv med en av gangen og se om de finnes av bios/windows f.eks. Ikke gi opp før begge er med, det skal være mulig :-) Hvilket OS er det snakk om forresten? Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det letteste er vanligvis å bruke CS (cable select) på IDE diskene om du har to enheter koblet til en ide kabel, dvs. at plasseringen på kabelen avgjør hvem som er master/slave. Vet bruk av cable select på IDE-diskene sammen med en SATA-disk har det samme problemet oppstått hos meg. Det tryggeste er å sette begge to som slave. Cable select fungerer derimot fint om du ikke kobler til SATA-disken. Lenke til kommentar
csmchrister Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Takk for hjelpen, men jeg har et nytt problem.. når jeg skal installere Windows er harddisken ikke formatert rett i forhold til størrelsen så det står den er 33,8 gb i steden for 200 gb. har også prøvd med helt ny SATA harddisk men funket ikke det heller. Kan det ha noe med hovedkortet?? takk for alle svar. Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 For enkelhets skyld ville jeg ha koblet til den disken hvor problemet oppstår og startet windowsinsrallasjonen. Når du skal velge hvilken partisjon du skal installere windows i antar jeg at det er rundt 160GB upartisjonert plass der. Slett først partisjonen på 33,8GB og deretter oppretter du en ny partisjon på 200GB. Hvis det ikke finnes noe upartisjonert plass aner jeg ikke hva som er problemet, men jeg tror ikke det er hovedkortet. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det letteste er vanligvis å bruke CS (cable select) på IDE diskene om du har to enheter koblet til en ide kabel, dvs. at plasseringen på kabelen avgjør hvem som er master/slave. Vet bruk av cable select på IDE-diskene sammen med en SATA-disk har det samme problemet oppstått hos meg. Det tryggeste er å sette begge to som slave. Cable select fungerer derimot fint om du ikke kobler til SATA-disken. Sorry, har vansker med å forstå hvordan en SATA disk i det heletatt har klart å krangle med IDE disker og kabler. IDE & SATA er jo helt separate kontrollere på de fleste chipsets. Og to disker satt opp som slave (eller to som master) på samme ide kabel har jeg aldri hatt noen suksess med :-) Men det er ei stund sida jeg rota med ide disker da så det er sikkert verdt å prøve siden det har funka for noen. Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg kan nok desverre ikke hjelpe deg med din forståelse siden jeg selv ikke forstår det. Jeg har kun empiri på min side, da dette var løsningen for meg. Lenke til kommentar
csmchrister Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Bruker kun IDE nå men når jeg skal boote fra cd tar det så lang tid og den blir aldri ferdig med og installere OS. Windows 7. Hører ikke en gang at cd rommen er i gang. hva kan være årsaken? Plata er helt fin Lenke til kommentar
BUGS_Y Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Om du bare har 32 gig på disken så har du satt jumper til limited 32 gig kapasitet, sjekk jumper instillingen på disken Lenke til kommentar
csmchrister Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Hvor finner man jumperinstillingene til harddisken? Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Om du bare har 32 gig på disken så har du satt jumper til limited 32 gig kapasitet, sjekk jumper instillingen på disken Doh, det tenkte jeg ikke på. Hvis du tar ut din harddisk er det en forklarende figur på den ene siden av disken, sammen med annen informasjon som f.eks størrelse og hastighet på disken. Lenke til kommentar
csmchrister Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Har fått fiksa det, det som er problemet nå er at det ikke går fremmover når det står "Fullfører instakkasjonen" det bare låser seg etter en stund... Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Du kan prøve å installere f.eks Ubuntu eller noe annet som er lett tilgjengelig. Fungerer det er problemet windows 7-CDen eventuelt en eller annen konflikt mellom win 7 og din hardware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå