Gå til innhold

kan det være at noen mennesker beskrevet i religioner har vært rusa?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

det var en tråd her som hadde samme tema, men den var kanskje mest laget for å starte flame war her.

så da spør jeg på en mer seriøs måte, kan det være at noen mennesker beskrevet i religioner har vært rusa? siden det blir beskrevet mye rart i for eksempel bibelen og sikkert i andre religiøse bøker. jeg har ikke peiling på annen rus enn alkohol så jeg kan ikke bedømme om det har vært noen rusede personer beskrevet. kanskje noen av dere har interessant info?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo bare antagelser, men det er vel grunn til å tro at en del ruset seg på ting og tang den gangen som nå. Var det ikke en sekt i texas som faktisk fikk rettens medhold i å ruse seg på et eller annet før møter og slikt? Mente jeg leste om denne sekten først i "the god delution" av den godeste richard dawkins, senere på nett et eller annet sted.. Mener de var fra texas...

Grunnen til at dawkins tok det opp var forskjells behandlingen som alt som har "religion" i seg får, da det sterkt betviles at andre folk for lov å ruse seg av andre grunner, men skal en se gud er alt lov.... De tror visst de kommer nærmere gud ved å ruse seg og på en måte har de helt rett, for det er jo fiktive ting de tror på og da hjelper det sikkert å ruse seg for å se både det ene og det andre.... Vi vet jo at vi ofte ser det vi vil se når vi ser etter ting.... :)

Og hvem blir imponert over en brennende busk hvis du ikke er høy på et eller annet da? Jeg bare spør ;)

Lenke til kommentar

For et år siden(?) var det vel en forsker av et eller annet slag, som mente det at moses og andre folk pleide og ruse seg på noen buskvekster eller trær som vokste rundt om i dette området.

Det var visst et stoff som man fikk hallisunasjoner av, og som da kan forklare veldig mye av bibelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg har hørt at fluesopp gir rus. stemmer det?

jeg spør fordi at jeg har funnet en del julepynt med fluesopper. og julen er jo noe kristent. sammenheng?

Lenke til kommentar

Det bør vel komme an på hvilket stimulerende stoff disse "ørkenvandrerene" benyttet. Fordi det ville jo være uheldig om de sovnet og ble stekt livet ut av i solen.

Tenker at han som har forfattet Johannes Åpenbaring kan ha vært ganske rabiat i det han fantaserer om at det store stygge Dyret kommer for å være ekstremt ond og voldelig fysisk og psykisk. Hva kan han ha gått på av rusmidler montro?

Lenke til kommentar
Ja, og det hjelper veldig godt å ha veldig inngrodde tanker da også. Ikke rart de så brennende busker og Gud snakket til dem. Havet åpnet seg! Ro ned litt på soppspisinga så kanskje det trekker seg sammen...

Er da fullt mulig at busker kan brenne og hav kan åpne seg! har du ikk lest Harry Potter, din hund?

Og hvorfor roe ned på soppen? Bare gode ting kan komme av å spise den. Soppen er vår venn.

Endret av Reltih
Lenke til kommentar

Vil tippe en del av fortellingene i bibelen kan ha sammenheng med inntak av rusmidler, men jeg mener det er fullt mulig å skrive fantasirike fortellinger, gjøre én enkelt fjær om til et betydelig antall hvite italienere og generelt sett smøre på skikkelig for å få ting til å se langt mer gudommelige ut enn de faktisk er - uten å være ruset. Så lenge det blir gode fortellinger ut av det, er det i utgangspunktet ikke noe problem. Det er når ellers god (og dårlig) litteratur blir tatt bokstavelig at ting begynner å bli bekymringsverdige.

En av dem som neppe var nykter 100 % av tiden, var nok Moses, eventuelt de som skrev fortellingene om ham. :)

Lenke til kommentar
Soppen er vår venn.

Dette er helt riktig! Livretten for tiden er champignon med hvitløks biter i, det holder som kjent vampirer på avstand... :D For har du noen gang hørt om at folk fra midtøsten har blitt bitt av vampyrer? Nei, du har ikke det, for de har skjønt det og spiser hviløk daglig. Smarte mennesker, for de spiser jo heller ikke gris og ungår derved, tror de ihvertfall, svine influensaen... :yes: (Dette var ment som humor for de som ikke skjønte det!)

Vikingene ruset seg jo på sopp, men kanskje for å få en litt annen virkning... De tok en bit fleinsopp (fluesopp) i det de så landstripen der de skulle plyndre og innen de var kommet i land var de nær innpå sinnsyke og kunne vel ikke et par timer etterpå svare for hvor de hadde funnet alt det blosdryppende sølvtøyet fra og hvorfor de var så svette... :)

Johannes åpenbaring er nødt til å blitt skrevet av en narkoman av rang, for det er så mye surr at selv kraftig medisinerte prester har vanskelig for å tro det. Folk hadde faktisk kunnskap om slikt den gangen også...

Lenke til kommentar
Vil tippe en del av fortellingene i bibelen kan ha sammenheng med inntak av rusmidler, men jeg mener det er fullt mulig å skrive fantasirike fortellinger, gjøre én enkelt fjær om til et betydelig antall hvite italienere og generelt sett smøre på skikkelig for å få ting til å se langt mer gudommelige ut enn de faktisk er - uten å være ruset. Så lenge det blir gode fortellinger ut av det, er det i utgangspunktet ikke noe problem. Det er når ellers god (og dårlig) litteratur blir tatt bokstavelig at ting begynner å bli bekymringsverdige.

En av dem som neppe var nykter 100 % av tiden, var nok Moses, eventuelt de som skrev fortellingene om ham. :)

Vanskelig å si med sikkerhet om hva Moses var. Noen tviler jo litt på at han er ekte her jeg fått med meg.

Bra poeng i uthevet skrift.

Lenke til kommentar
Johannes åpenbaring er nødt til å blitt skrevet av en narkoman av rang, for det er så mye surr at selv kraftig medisinerte prester har vanskelig for å tro det. Folk hadde faktisk kunnskap om slikt den gangen også...

Tror faktisk gode gamle Jon skrev Åpenbaringen sin helt au naturel. Men det hjalp nok på at han var tungt psykotisk schizofren. Ryktene vil ha det til at det til og med var litt Downs inni bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...