Gå til innhold

Vet ikke hva jeg bli, må kunne forsørge familie.

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

Jeg har nå gått ca. 1 og 1/2 år på videregående. Jeg har gått 'VG1 - Elektrofag' og går nå 'VG2 - Data & Elektronikk'.

Problemet mitt nå er at det er straks tid for å bestemme seg for hva jeg vil gjøre til neste år, og jeg har virkelig ingen idè.

Dette skoleåret har først og fremst vært det værste året jeg har hatt på skolen så langt. Jeg har gode karakterer, men jeg føler ikke at jeg har lært noe, dessuten begynner jeg å bli lei av lærere som ikke engasjerer seg.

Jeg er i grunn ganske kresen når det kommer til hva jeg vil jobbe som. Jeg vil jobbe med noe som jeg synes er gøy, men jeg vil og ha muligheten til å kunne forsørge en evt. familie med inntekten min (Ja, jeg er ung, men det er ikke såå lenge til det er på tide å begynne å etablere seg).

Jeg er intressert i å høre fra andre som har en utdannelse innenfor elektro. Hvordan arbeidsdagene er, hvordan utdannelsen var og hvordan det er med evt. lønn. :)

Freebird!.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat ferdig med prøvetida med bestått fagprøve som energimontør! Lønna er ikke rå, men grei ( 350k i året herover ) Arbeidstid fra 07.30 til 15.00, og ikke en dag er lik.. Spennende og utfordrende. Kun utearbeid da, men dette er en vanesak.

Edit: Utdannelsen er helt grei. bare å stå på litt det siste året på skolen. Det er også en del forskrifter innenfor faget, men dette er piece of cake om du bare gidder litt. 2,5 års læretid.

Endret av Henning-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Takk for svar alle sammen! :D

Jeg er litt skolelei, men det er mest fordi lærerne ikke gidder å engasjere seg. Vi blir satt til å gjøre en oppgave også forsvinner læreren og blir sittende i telefonen med andre ting resten av dagen.

Jeg har tenkt litt på å gå påbygning til generell studiekompetanse til neste år, og bruke det året på å finne ut av hva jeg vil gjøre. Men, hva er riktig retning å gå dersom man har lyst å bli ingeniør da? 'VG3 - Data & Elektronikk' eller 'Påbygning Til Generell Studiokompetanse'.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Dersom du går VG3 - Data & Elektronikk, må du ta et forkurs til ingeniørutdanningen. Det innebærer norsk, matte, fysikk, engelsk og et par andre fag som jeg ikke kommer på. Påbygning til generell studiekompetanse gjør at du bare trenger å ta matte og fysikk. De fagene kan du enten ta som privatist, eller på forkurset.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å droppe VG3 og hoppe rett på forkurs siden du har fullført VG1 og snart VG2?

Mener opptakskravene til forkurs er fullført VG1 og VG2?

Det samme lurer jeg også på,

Jeg har vært inne på HIO sine sider og her er opptakskravet for forkurs:

OPPTAKSKRAV

1.Fagbrev eller grunnkurs og VK1 fra andre studieretninger i videregående skole enn allmennfag.

2.Fullført videregående skole med generell studiekompetanse , uten den nødvendige kompetansen i matematikk og fysikk.

3.Grunnskole og minst 5 års praksis (eller en kombinasjon av videregående skole og praksis).

Altså du må ha minst en av disse.

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dersom det viser seg at jeg kan gå rett på Forkurs etter dette året med skole så er det absolutt intressant. Jeg er ikke intressert i å bruke resten av livet mitt på utdannelsen. :)

Lenke til kommentar
Dersom det viser seg at jeg kan gå rett på Forkurs etter dette året med skole så er det absolutt intressant. Jeg er ikke intressert i å bruke resten av livet mitt på utdannelsen. :)

Har samme tanken jeg å om jeg skulle bestå fagprøven til våren eller ikke. Uansett så søker jeg forkurs på HIO. :)

Men det er da merkelig at man kun trenger VG1 og VG2, da en gammel arbeidskollega sa han måtte ha fagbrev for å komme inn...

Men deilig blir det å fullføre det året, så er du klar tl å ta 3 år med ingeniørutdanning. :)

Lenke til kommentar

Har planer om å begynne på forkurs selv på HIO, men det er bare matten og fysikken som jeg grurer meg mest til, siden jeg kommer rett fra yrkesfageligretning og har aldri vært bort i det stoffet. :ohmy:

Klarte så vidt 1T matten:p Så jeg kommer nok til å slite hardt! Er overhodet ikke interessert i fagbrev som tømrer heller..

Lenke til kommentar
Har planer om å begynne på forkurs selv på HIO, men det er bare matten og fysikken som jeg grurer meg mest til, siden jeg kommer rett fra yrkesfageligretning og har aldri vært bort i det stoffet. :ohmy:

Klarte så vidt 1T matten:p Så jeg kommer nok til å slite hardt! Er overhodet ikke interessert i fagbrev som tømrer heller..

Jeg kan trøste deg med at de fleste som kommer fra yrkesrettet utdanning, har svært lite matte og fysikk-kunnskaper, selv jeg som har gått to år elektro, gruer meg.. :)

Men er mann motivert til å fullføre dette, å få seg en plass på ingeniørlinja er det ingenting som kan stoppe deg!

Går du lærling nå som tømrer eller skal du starte etter VK1 til høsten?

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Jeg kan trøste deg med at de fleste som kommer fra yrkesrettet utdanning, har svært lite matte og fysikk-kunnskaper, selv jeg som har gått to år elektro, gruer meg.. :)

Men er mann motivert til å fullføre dette, å få seg en plass på ingeniørlinja er det ingenting som kan stoppe deg!

Går du lærling nå som tømrer eller skal du starte etter VK1 til høsten?

Lykke til! :D

Har fullført VG1, er nå i VG2. Gidder ikke å gå lærling som tømrer, synes det ikke er noe for meg. Skal starte etter VG2 til høsten ;) men er ikke sikker om jeg skal begynne på forkurs, siden allmenn påbygg står i veien :ohmy: blir litt stressa mellom de to valgene hehe.

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Bare sånn for å avklare dette en gang for alle.

Vil dette si at jeg ikke trenger påbygning til generell studiekompetanse for bli ingeniør? Jeg kan begynne rett på forkurs etter VG2? :D

Lenke til kommentar
Bare sånn for å avklare dette en gang for alle.

Vil dette si at jeg ikke trenger påbygning til generell studiekompetanse for bli ingeniør? Jeg kan begynne rett på forkurs etter VG2? :D

Jepp, det kan du ;) Men dette gir ingen generell studiekompetanse.. bare at du er kvalisert til å søke på ingeniør studier eller maritim etter bestått forkurs som er 1 år.

Endret av DJ-Stigma
Lenke til kommentar
Ok! Tusen takk for hjelpen. Da ser det ut til at det blir ingeniør av meg. :p

Skal du søke HIO?

Der er det mange som søker og bare 30 plasser.

Så du må hvertfall ha en 4 i snitt.

POENGGRENSER FOR OPPTAK I 2009 VAR:

For søkere med VK1 fra annen studieretning enn allmennfag: 49,6

For søkere med generell studiekompetanse uten fordypning i matematikk og fysikk: 45,2

For søkere med grunnskole/praksis: 47,2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...