JeanDietrich Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) En helt formidabel oppfinnelse har nå entret hjernen min! Jeg luftet tanken om å stjele Mozarts intelligens her på beskrevet måte, og ideen jeg nå har kommet til er en videreutvikling av denne. Dersom vi oppdriver hjernen til en rekke glupinger, hovedsaklig – Einstein, Newton, Mozart, Bach, Beethoven, Grieg, Sheakspare, Churchill og Hitler. Så kunne vitenskapsmenn ha funnet ut hvilke deler av hjernen som utgjorde deres underverker, skjære ut disse eller på et vis konvertere dem til væske, fryse det ned - og gjøre dette med hver og en av disse forskjellige hjernene. Alt det «vanlige» og mindre gode, ble altså ekskludert. Deretter kunne de mikse sammen alt dette inn i en hjerne som hadde grunnstoffene, altså det som til nå ikke var tatt med, slik at hjernen ble fullkommen og derav fungerende. Når alt dette bokstavelig talt var på plass, hadde vi en ny hjerne: Den første Vidunderhjernen i hele jævla historien! Noe annet jeg lurer på, er hvordan hjernen sitter fast inni, slik at mulighetene for å dra den ut samtidig som den fortsatt skal fungere kanskje begrenses? Altså på et levende menneske, som skal ha den inn igjen senere. Dette er nødvendig for å senere kunne ta i bruk en fremtidig teknologi som gjør det mulig å plante inn nye «avdelinger» i hjernen og eliminere andre dysfunksjonelle, slik at mennesket blir mer vellykket både for seg selv og andre. Hva er mulighetene for dette? Jeg synes det er helt utmerket! Endret 23. desember 2009 av JeanDietrich 1 Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Vidunderhjerne hadde vert ganske smart, men eg synes at det høyres ganske sprøtt ut... Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Problemet er at det er umulig å sette sammen en hjerne av forskjellige deler, strukturen er for kompleks til det - i tillegg så vil nok alle personene bruke mange av de samme sentrene, for eksempel hukommelse, så jeg tror dette blir vanskelig du. Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg savner Euler på lista di Lenke til kommentar
SML Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Aldri i verden om det hadde gått. Du kan ikke hente geniet ut av hjernen for å gjøre det om til væske. Deretter gjenbygge det til en fungerende hjerne, det er altfor komplekst og delikat. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Den vidunderhjernen hadde mest sannsynlig blitt en Power Ranger Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det funker nok ikke, men å overføre intligens eller andre egenskaper kan kanskje være mulig på andre måter i fremtiden, eller ikke overføre intligens, men øke intligens på andre vitenskaplige måter:) Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg savner Euler på lista di Eulers metode er ett skalkesjul for hjerneteknologi av ypperste klasse. E.M. Er ikke en måte å løse differensialligninger på, derimot er det en måte å nettop få ut en hjerne fra ett menneskelig kranie uten å ødelegge muligheten for elektriske impulser til dette organet. Skjult i formelen ligger med andre ord algoritmen til evig iq. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Hvis du gjør hjernen om til væske, så har du jo ødelagt den. Lager du kjøttfarse av hjernen, vil den uansett bestå av de samme grunnstoffene som hjernen til ei ku. Det man vil studere er hvordan den er satt sammen, og da må den være mer eller mindre intakt. De eneste vitenskaplige metodene som jeg kan forestille meg at ville virket, er å enten få tak i noen nålevende genier og sette dem i en hjernescanner, for å finne ut hva som skiller dem fra vanlige folk, eller analysere DNAet deres. Muligens en kombinasjon av de to. Et annet spørsmål er jo om alle disse genierklærte personene virkelig var genier, eller om de også hadde endel medvind, om du skjønner. Hitler var ingen fantastisk militærstrateg. Han hadde dyktige generaler. Mot slutten av krigen ble han kjepphøy, og sluttet å høre på dem. Dermed gapte han over for mye. Han var en flink taler. Men jeg vet ikke om han skrev alle talene selv. Er ikke sikker på om han kvalifiserer som noe geni. At man oppnår mye er like mye et produkt av omstendighetene og flaks, som medfødte evner. At Mozart og Einstein var genier, tviler jeg ikke på. Men jeg tviler på en del av de andre. Dessuten var de genier innenfor vidt forskjellige felt. Kanskje er du også et geni. Du har bare ikke oppdaget det fagfeltet du er geni på ennå. Kanskje sjakk? Eller språk? Eller matte? Det er jo synd for deg dersom du ikke også har interesse for nevnte fagfelt. Da gidder du ikke å holde på med det, uansett hvor flink du kunne blitt. Endret 24. desember 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Hvis vi et øyeblikk tenker oss at dette var mulig, ville jeg i første omgang kastet ut en del av personene på listen din og erstattet dem med andre. Einstein Newton Mozart Johann Wolfgang von Goethe Leonardo da Vinci (!) Platon Stephen Hawking Galileo Galilei Charles Darwin Det finnes også kjente og mindre kjente personer som skal ha hatt høyere IQ enn en del av disse, men jeg synes dette er en ålreit liste. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 du glemte svart powerranger. var alltid han som tok de harde, tøffe beslutningene Lenke til kommentar
sultanIverigste Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Problemet med de som har så kjempe høy IQ er at det er det eneste de kan... å score kjempe høyt på IQ tester.... Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Euler trodde på Hollow Earth theory: http://en.wikipedia.org/wiki/Hollow_Earth Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 du glemte svart powerranger. var alltid han som tok de harde, tøffe beslutningene Dude, den grønne power rangerern eide alle de andre Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Problemet med de som har så kjempe høy IQ er at det er det eneste de kan... å score kjempe høyt på IQ tester.... Leste en artikkel, tror det var i A magasinet. Det handlet om en mann med høy IQ. Han valgte å selge bilsterioer for det var det som underholdt han. Han skippet ut av skolen fordi det ikke ga han noen utfordring, og var heller ikke intressant. Syntes han har ett poeng. Han var redd for å bli narkoman. Syntes nå det var litt spessielt. Men det jeg egentlig skulle si var at det stod i artikkelen at om du hadde over 120 i IQ så var det andre ferdigheter som spilte inn. Folk kan score meget høyt på IQ-tester, men kommer ikke noe langt hvis de ikke eier et snev av sosial intiligens(vanskelig ord for meg:P). Igjen er det jo intressant om man kunne satt sammen hjernene til mange forskjellige som har sykdommen asberger(korrekt meg gjerne her), mange av de er jo en ting de er svært gode på. Er et dansk firma der du kun blir ansatt hvis du har dette syndromet. Blant annet den tidligere lederen for CERN startet å jobbe der siden han ikke greide å samarbeide med kollegane sine. Jeg skjønner at de med denne sykdommen ikke er så gald for å ha dem, og kan kanskje føle seg støtt, men er jo en teoretisk tråd dette. Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Siden du ba om å bli korrigert, endrer jeg det til "tilstand". Ja, Mozart hadde den tilstanden. Det samme med Newton og sannsynligvis Einstein... På mange måter er nok dette en suksess-tilstand! Kanskje vi kunne ha funnet ut hva som fremkaller geniet hos dem, og sprøyte inn ingrendiensene i flere hjerner? Jeg lurer også på om vi kan mikse det med DNA og på den måten klone visse deler av mennesker og sette det samme til én, slik at vedkommende blir et fullkomment geni! 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Det er, som jeg tidligere har sagt, ikke en ingrediens som Einstein har, som vi andre ikke har. Enkel kjemi, biologi og fysikk taler for at det er oppbygningen av Einsteins hjerne, ikke en en unik kombinasjon av grunnstoffer, som gjorde ham så genial. Hvis du skal sprøyte inn noe i din egen hjerne for å bli genial, vil det neppe være snakk om "gjør-meg-smart-hormoner", men kanskje en slags stamceller som kan endre hjernestrukturen din? Jeg ville dog vært litt nervøs for at de kunne finne på å formatere C:/. Mer sannsynlig er at foreldrene dine måtte spesialbestillt deg fra et laboratorium der de driver med kloning og slikt. Da kunne de tatt DNA fra Einstein, og blandet med dine foreldres. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Tankene til en person fungerer ved eletriske impulser mellom nervecellene. Å fluidisere hjernen vil ødelegge alle egenskapene den måtte ha. Og hjernen vil naturlig nok bli annerledes. Å lage en klone vil ikke hjelpe (blir omtrent som eneggede tvillinger) da hjernen ikke vil få de samme sanseintrykkene fra grunnen av. I følge enkelte vitenskapelige teorier går verken ladning, energi/masse eller informasjon tapt. Da er det i teorien mulig å bygge opp igjen hjernen til mozart og "gjennopplive" han. Men skal du få hans egenskaper måtte du omprogrammere din egen hjerne. Dette ville nok ført til at du ikke er "deg" lengre og virker for meg meningsløst. Det fins nok få snarveier til genialitet. Endret 31. desember 2009 av nicho_meg Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Det er ikke mulig å endre hjernen fysisk til det bedre, men om man kan fange opp den signalstrømmen som går til hjernen i det man lærer noe, og kopierer den kan man sende den til andre, slik at de også lærer det. Man må ikke lære alt samtidig, det har vi ikke kapasitet til, og vi vil glemme det med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå