jonlem Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Godtfolk Sitter med en Acer Aspire laptop med WD Scorpio harddisk. Den har i det siste meldt om "SMART Failure Predicted on Hard Disk (..) Warning: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent. Press F1 to continue" i oppstarten, rett før den fyrer opp Windows (Vista). Litt googling sendte meg inn på sporet av SMART og WD Data Lifeguard Diagnostics - DLGDIAG for windows. Men så stopper det opp for meg.. forsøker å kjøre en "quick test" i DLGDIAG men det stopper opp før den kommer noen vei, med meldingen "Cable test::Write sector error!!" Deretter "Cable test failed! Please check the cables." Under "view test result" ramses det opp modellnr og serienr, men SMART status: FAIL og Test Error Code: 11-Cable Test::Write sector error! Under SMART disk information merker jeg meg at "Re-allocated Sector Count" er merket med rødt kryss. "Value" er 117, "Threshold" er 140.. Og der stopper det for meg. Anyone? Funderer blant annet på om dette kan løses med full "recovery" av maskina? Acer eRecovery har mang en gang reddet meg Ellers, Glade Jul Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Recovery ville jeg ikke tenkt på. SMART har ingenting med innholdet på disken å gjøre, det er mer et hardware problem. Enten bytter man disk med en gang, eller så er man svært nøye med backup og forbereder seg på at disken kan feile når som helst. At DLGDIAG gir den meldingen har jeg ikke sett før. Enten er det dårlig forbindelse i kontaktene, eller programmet er ikke kompatibelt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Recovery ville jeg ikke tenkt på. SMART har ingenting med innholdet på disken å gjøre, det er mer et hardware problem. Var i grunnen det jeg også har kommet fram til, men måtte jo spørre Da blir det solid backup inntil videre, så får man se hva som skjer. Vurderer å sjekke om dette er noe en kan reklamere på, lappisen er knapt 1,5 år gammel. Skulle være rart om HDn ryker allerede nå? Men, begrenset hvor mye energi som blir brukt på dette de neste 3-4 dagene Lenke til kommentar
Svein Arild Søyland Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) OBS: jeg fikk og denne feilen på alle mine disker, både eksterne og interne av type WD. Løsningen er å nedgradere til en eldre versjon av verktøyet, jeg kjører Windows 7 Professional. Her er løsningen fra et WD-forum, og nå scanner jeg diskene uten problemer i det hele tatt: "Re: 11 Cable Test Write Sector Error The problem is with Data Lifeguard for Windows version 1.17. I installed 1.13 and the problem stops. I have duplicated this problem on a XP Machine and Vista x64 machine. It also happens on both external and internal drives. I tested WD My Book Elite 1TB external, WD Elements 500 GB external, and WD Black 1TB internal In addition, it even happens when I try to test my empty media card reader in my system. WD needs to fix Data Life Guard 1.17. Find version 1.13 and all your problems will stop" EDIT: Jeg fant ikke versjon 1.13 hos WD, så jeg glemte å si at jeg lasta det ned her: http://majorgeeks.com/Western_Digital_Data...ools_d2855.html Endret 26. januar 2010 av Rottweilerhannen Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 hop. Snedig. Anyway, Søsters tok ansvaret selv, backup etter alle kunstens regler og har levert maskina til sjekk der hun fikk den fra. Så får man se hva de finner ut. Men takk for tips Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Konklusjonen her er vel at backup egne data er viktig. Scært mange glemer det. Datatap kan forårsakes av mange ting, alt fra virus, ordinære harddiskkarsj, PC-er som går i gulvet, fingertrøbbel etc. etc. Det sies at datafolk ikke tar backup. De gråter imidlertid ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå