Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterkeren i protest (MAC Audio 5000 D)


Lafro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fakta: Jeg kjøpte forsterkeren i juli. Den har akkurat vært på reperasjon fordi strømforsyningen var svidd. Skyltes skjøting av kabel. Problemet er fikset, og jeg har skiftet ut strømkabel m ny sikring. Jeg har koblet til 1sub og 4 høytalere i dørene.

 

Problem:

- Hvis bilen ikke er starter kan jeg fint høre så "høy musikk jeg vil" uten at forsterkeren protesterer (rødt lys).

- Når bilen sviver vil forsterkeren gå over i "protection mode" hvis jeg skrur lyden for høyt opp. Det som også skjer når jeg skrur opp lyden er at lysene i bilen blinker i takt med subben.

 

Løsning? I brukermanualen jeg fant på nettet stod det ikke noe løsning på problemet, så langt jeg kunne finne. Hva er det typiske problemet når den rød lampa lyser?

 

http://www.mac-audio.de/fileadmin/user_upl...D_Manual_01.pdf

 

 

 

Takk for tiden og hjelpen ;)

 

MVH. Frode Larsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er tilkoblet en sub med lavere impedans enn den er beregnet for, vil forsterkeren bli mektig svett tidlig på volumskalaen, og gå i Protection. Men din skal greie 2 ohm på alle kanaler, så med mindre du har koblet en Sub til 1 ohm (?) bør jo dét gå bra.

 

Ellers er mitt tips at forsterkeren får for lite strøm. Når motoren går er det andre ting som krever strøm i tillegg, så derfor må forsterkeren gi opp tidligere enn om den får all strømmen alene. Sjekk jordtilkoblingen for forsterkeren nøye (syndebukk/problembarn nummer 1 når det gjelder forsterkerfeil, må festes i et solid jordingspunkt fritt for lakk&rust), sjekk og sannsynligvis oppgradér Pluss-kabling mellom dynamo/batteri samt Minus-kabling mellom batteri/karosseri/motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...