Rusher Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg sitter å planlegger en hjemmeserver. Men er det mulig å få satt opp en boks som tar alle mine behov? * Filserver, slik at jeg bare trenger 1 fysisk HDD i min stasjonære * Jevnlig backup av den ene bærbare pc'en i huset. * torrent server * Streame\transcode filer via Ps3 Mediaserver til PS3'n * Ventrilo server Så til slutt, er det mulig at jeg kan streame musikk og slikt fra min musikk samling til laptopen min når jeg er ute på tur via internett? Er det mulig å bruke denne serveren som router samtidig? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 * Filserver, slik at jeg bare trenger 1 fysisk HDD i min stasjonære Ubuntu med Samba * Jevnlig backup av den ene bærbare pc'en i huset. BackupPC * torrent server torrentflux * Streame\transcode filer via Ps3 Mediaserver til PS3'n MediaTomb? * Ventrilo server Ja Så til slutt, er det mulig at jeg kan streame musikk og slikt fra min musikk samling til laptopen min når jeg er ute på tur via internett? subsonic Er det mulig å bruke denne serveren som router samtidig? Ja Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Men da må jeg bruke Linux? Er det mye hokus pokus, eller kan man installere dette uten å måtte røre terminalen? Aller helst ville jeg kunne kjørt WServer 2008, wller WHS. Er det mulig? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Sikkert mulig å gjøre dette i windows og, men det er ikke helt mitt bord Og nei, drift av linux uten terminal vil jeg ikke si er en mulighet. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Men da må jeg bruke Linux? Er det mye hokus pokus, eller kan man installere dette uten å måtte røre terminalen? Aller helst ville jeg kunne kjørt WServer 2008, wller WHS. Er det mulig? Er redd du faktisk kan glemme routerfunksjonaliteten i Windows, i alle fall har jeg ikke sett noen velfungerende løsninger uten at man må betale passelig mye i tillegg. Men mitt kjennskap til detaljer i Windows Server er ikke bra nok til å være sikker. Nå er ikke terminal i Linux så vanskelig som mange tror, faktisk er det utrolig enkelt når man først kommer i gang. Men er du litt skremt av terminal i starten, sjekk ut Ahami Home server. Det er et tilpasset GUI oppå Fedora, og man kan i realiteten da gjøre alt man kan gjøre på Linux maskin - dvs grensene er din egen fantasi. Sjekker du denne siden, så ser du at mye alt er innebygget i Amahi, og i tillegg kan du installere en hver applikasjon som kjører i Linux. Endret 23. desember 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Router delen er igrunn den minste prioriteten, så er ikke krise visst jeg må fortsette med min eksisterende router :-) vil resten av oppgavene fungere i windows? Neida, jeg har litt kjenskap til Linux. Brukte tidligere Ubuntu på laptopen før W7 kom. Noen som forresten vet om en AMD Semperon Le-1200(2ghz) vil være kraftig nok til å transcode hd materiale? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Noen som forresten vet om en AMD Semperon Le-1200(2ghz) vil være kraftig nok til å transcode hd materiale? Nei! Ikke i det hele tatt. Dersom det er snakk om "on the fly transcoding" av HD til PS3, så må du nesten garantert opp i en kraftig 4-kjerne. I alle fall må du det om du kjører Windows. Mulig vi kan klare å få til transcoding med støtte av GPU på en Linuxmaskin, men her må man sjekke litt nærmere i hvilken grad kodeksene (transcodingprogramvara) støtter VDPAU, dvs nVidia GPU-er. Ellers trengs ikke transcoding for å kjøre mkv filer på PS3, det holder med å kjøre transmux (noe som krever langt mindre). Men det krever at du setter opp rett valg mellom MEncoder og TSMuxer. Sjekk litt rundt på PS3 Media Server forumet, der er dette diskutert opp og ned. Men ut fra det lille jeg har lest virker det som om Linux har de fleste fordeler i denne sammenheng. Men du finner klart programvare for alt dette også til Windows. Men personlig ville jeg ikke engang reflektert på Windows eller WHS, for meg er Linux overlegen når det gjelder kost/funksjonalitet. På serverparken min hjemme kjører jeg alt det du ønsker med unntak av PS3 Media Server og Ventrilo, i tillegg kjører jeg nettbasert dokumenthåndtering (O3Spaces), full gruppevareløsning (Zimbra), push-backup til ekstern server og en lang rekke andre tjenester. Prisen på programvaren er null, noe Windows Server ikke ville vært for meg. Og jeg begynte på bunnen jeg også for 6 år siden, kunne ikke en skvatt Linux. I dag bruker jeg nesten ikke GUI i det hele tatt. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Det er kansje transmuxing jeg bruker idag da :-) Siden alt går smertefritt på en Athlon II 250 3ghz. hadde håpet den lille semperon hadde klart samme oppgaven, visst ikke kjøper jeg en ny 4 kjerner til desktopen og bruker 250'en i servern. Du sier noe der, da har jeg jo absolutt noe lese stoff i jula! Men har Linux noe fullverdig alternativ til Ps3 media server? Media server er veldig genialt i form av at den spiller av alt uten noe knot. F.eks visst jeg har en Video_ts mappe med en dvd film i med flere vob filer. Så får jeg opp 1 fil på Ps3, og den spiller av alt med 5.1 lyd. Edit: Kan jeg bruke vanlig Ubuntu? Eller vil jeg få desktop på Ubuntu server også? Endret 23. desember 2009 av Rusher Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 PS3 Media Server finnes for Linux, Windows og OSX. Jeg regner med at du trenger den fordi du bruker PS3 som mediacenter. Jeg bruker ikke det, og trenger derfor ikke spesiell mediaserver programvare, kjører bare stright streaming til de aktuell avspillerne (MediaPortal, JR Mediacenter etc). Men som sagt, min anbefaling er at du sjekker ut Amahi Home Server. Fedora er like grei å installere som Ubuntu, og med Amahi får du et enkelt grensesnitt, og nesten all funksjonaliteten du trenger direkte (audio streaming, backup, integrasjon med Outlook etc). Du må bare installere PS3 Media Server og Ventrilo i tillegg. Om du vil ha GUI på Linux eller ikke velger du selv, tar du i bruk Nomachine NX server og klient, kan du kjøre headless GUI med svært stor grad av sikkerhet, også fra eksterne adresser. Det er stor forskjell på en X2 250 og en enkjerne Sempron. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Ja ser jo at Ps3 MS finnes til Linux nå, how flaut! :-) Håper bare den fungerer likt der. Da får jeg legge inn en ordre hos Dustin Home, på en ny CPU og ram til game brakka. Så får dagens tjenestegjøre i serveren. Får prøve Amahi + Ps3 mediaserver først da, så ser vi hvordan det går! Er det grei skuring å få installert disse ekstra programmene i Amahi? Eller ligger Amahi "oppå" fedora? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Amahi ligger oppå Fedora, så PS3 Media Server må installeres i selve Fedora. Du finner framgangsmåten i PS3 Media Server forumet, men vær klar over at det er noen feller knyttet til installasjon av ffmpeg, mplayer and mencoder binaries. Rådene er ikke direkte knyttet til Fedora, men med unntak av forskjellene knyttet til pakkebehandling, Ubuntu bruker apt-get og Fedora yum, og hvor "restricted program" finnes er det meste likt. Ellers må du bruke Fedora 10 (eller 12), selv om dette ikke er nyeste versjonen. Det er nok slik at man må gjøre litt mer forarbeid ved en Linux installasjon, dvs sjekke opp potensielle problemer på forhånd. Så sjekk de ulike forumene, FedoraForum.org, PS3 Media Server sitt, samt Wikien/Forumet hos Amahi (og Google). For å forklare nærmere hvordan Amahi installerer program, så er det i realiteten spesielle scripts man kjører fra Amahi, og som gjør nødvendig installasjon og tilpassing. Du kan således installere serverversjon av Fedora, dvs uten GUI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå