Gå til innhold

Hvordan var vikingenes kvinnesyn?


sultanIverigste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvinnene hadde rett til å skille seg, mennene hadde også det.

Kvinnene og mennene hadde begge krav på sex i ekteskapet.

 

Når mennene var ute på Viking, var det kvinnene som hadde kontrollen over gårdene, og for at kvinnene faktisk skulle greie å kunne ta vare på gårdene mens mennene var borte, så må kvinnene ellers ha hatt en ganske kraftig posisjon.

Lenke til kommentar

Tror kvinnesynet i vikingtiden kan sammenlignes litt med kvinnesynet i Sparta tilbake i antikken. For å få sunne, smarte og sterke guttunger trengte de å behandle kvinnene deretter. Som nevnt før her fikk også kvinnene styre gårdene mens mannfolka var ute på sjøen. Som i alle samfunn oppigjennom tiden fantes det nok variabler av dette, men jeg tror kvinnene stort sett hadde det bedre enn i mange andre deler av verden.

Lenke til kommentar

Hatt om dette for ikke så lenge siden, da "kvinnen i det norrøne samfunnet". Kvinners posisjon hadde mye med alderen deres å gjøre, og deres sivilstatus.

 

En ugift kvinne hadde nærmest ingenting hun skulle ha sagt, og hennes ene oppgave var å holde seg jomfru og ikke vanære familien/ætten sin.

 

En gift kvinne hadde langt mer makt. Hun er som noen har sagt, sjefen i huset. Hun skal også passe på at mannen gjør jobben sin, å forsvare familiens ære. Det er hun som kjefter på mannen og får han ut av huset og i slåsskamp. Om noen fornærmer kvinnen er det det samme som å fornærme mannen hennes.

 

En enke, altså en kvinne som har mistet sin mann, sto helt fritt i samfunnet til å gjøre hva hun vil, fulle rettigheter.

 

Jeg tror kvinner på viktingtiden stort sett hadde det godt, mtp deres egne forventninger og det de var vant til. Som gifte kvinner ble de ikke sett ned på, men forholdet deres til sin mann og andre kan nærmest ligne på dagens samfunn, i alle fall slik mine foreldre har det. Og jeg tror også det er som Jimstar sier, kvinnene måtte være gode for å føde gode sønner, lignende det vi får beskrevet i filmer som "300" av oltidens Sparta.

Lenke til kommentar

Hørte det av min norsklærer, dette er fra powerpointen hans:

 

"Møy (ugift kvinne): være passiv, ikke bringe vanære eller skam over familien. Mål: bli godt gift."

 

og

 

"Kvinner som ikke styrer sin seksualitet, tapper familiens æreskonto."

 

Jeg synes å huske han har sagt at en ugift kvinne ikke skal miste sin jomfrudom, noe det også kan virke som stemmer basert på det han har skrevet i powerpointen. Å ha sex utenfor ekteskap må jo ha vært regnet som det å være aktiv(ikke passiv) og et tegn på at kvinnen "ikke kan styre sin seksualitet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...