Gå til innhold

Krever vannkjøling modifisering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Jeg lurer på om vannkjøling krever modifisering av kabinettet?"

Kommer helt an på hva du kjøper, og hvordan du velger å montere det. I utgangspunktet krever et "vanlig" kjølesett at du skrur radiator/vifte fast. Og egentlig ikke noe mer. De fleste radiatorer m/ vifte er 120 mm stor, og du bør sage et hull for best resultat siden det er svært få kabinetter med 120 viftehull. Men i senere tid har det kommet endel radiatorer som bare behøver et 80 mm hull, og det er jo som regel flust av.

På forsiden her er det test av et komplett vannkjølingssystem (Corsair)som ikke krever noe som helst modifisering av kabinettet.

"Finnes det noen vannkjølings guider?"

Ja, men jeg husker ikke hvor... Men omtrent alle hardware sider har en eller annen form for artikkel/guide for vannkjøling. Og hvis du leser tester av slikt utstyr, kan du som regel plukke opp mye nyttig informasjon om det grunnleggende. Det finner du også massevis av her på forumet. Bare bla deg noen sider bakover, og om 2-3 timer vet du minst dobbelt så mye som du gjør nå. :yes:

Lenke til kommentar

Skal radiatoren monteres inne i kabinettet? Jeg har sett noen bilder av maskiner med komplett vannkjøling. Der var sidedøren på kabinettene tatt av for at slangene skulle få kontakt med kortene, resten av utstyret stod utenfor kabinettene. Selv foretrekker jeg lukket kabinett.

Lenke til kommentar
Skal radiatoren monteres inne i kabinettet?

Det finnes ikke noe skal når det gjelder vannkjøling. Den kan være inne i kabinettet, men den kan også være utenfor. Om du i det hele tatt bruker radiator da. Den er ikke nødvendig i alle oppsett, men de aller fleste bruker jo en.

Men har du en radiator så bør den monteres slik at en eller flere vifter dytter kald luft gjennom den og når lufta har gått gjennom radiatoren bør den vekk fra PCen. Hvorvidt det krever en montering utafor kabinettet eller ikke er helt opp til deg å avgjøre :)

Lenke til kommentar

Jeg har sittet å lest en del poster på dette forumet nå og har et spørsmål: Skal pumpa være under vann, altså nedi en tank med vann, eller er det bare å montere en slange mellom tanken og pumpa? Jeg har sett bilder av flere maskiner med komplett vannkjøling nå, og må si at mye av det er imponerende, jeg har sett noen som har fått montert alt inni kabinettet også, noe som er en fordel.

Jeg har lest at det er best å sette opp vannkjøling slik:

tank -> pumpe -> radiator -> diverse komponenter som trenger kjøling -> tilbake til tank.

Hva er det som trenger kjøling? CPU, GPU, NB (hva er nortbrigde? jeg vet at det ligger en plass på hovedkortet men...), RAM?, HD? Er det noe mer? Og hva med tank? Får man kjøpt en skikkelig en i butikken eller må man lage en selv? Gidder ikke noen isboks o.l

Hva koster et bra vannkjølings system? Snakker ikke om noe vapochill o.l Har tenkt å kjøpe inn diverse deler, om det ikke finnes et veldig bra sett da selvfølgelig. Hvem produserer gode deler? Jeg har ikke tenkt å overklokke med det første, men om jeg skal ha vannkjølings system, så skal jeg ha et skikkelig et! :smile:

Forresten, det går fint å drasse rundt på et system med vannkjøling? Tenker på når jeg skal på LAN o.l

Lenke til kommentar
Skal pumpa være under vann, altså nedi en tank med vann, eller er det bare å montere en slange mellom tanken og pumpa?

Det er noen pumper som bare kan monteres en av disse veiene, men på de fleste kan du velge om du vil kjøre den senka eller inline. Fordelen med å ha den nedi tanken er at du ikke får problemer med vanntilførselen på sugesida av pumpa. Pumpene vi bruker krever nemlig ganske fri tilgang til vann på sugesida, men dette er sjeldent et problem dersom du har satt opp systemet skikkelig. En annen fordel med en senka pumpe er at den blir stillere. Ulempene er at du trenger en større tank og at all varmen fra pumpa blir tatt opp i vannet mao dårligere kjøling, men det er ikke snakk om noe dramatisk økning i vanntemp akkurat.

Jeg har lest at det er best å sette opp vannkjøling slik:  

tank -> pumpe -> radiator -> diverse komponenter som trenger kjøling -> tilbake til tank.

Ja dette regnes ofte som "best" selv om rekkefølgen ikke har mye å si egentlig. Vanntemperaturen ligger faktisk veldig stabil og høyeste og laveste temperatur i systemet er liten. Men sørg for at CPU blokka er den som får kaldest vann. Det er den som virkelig trenger kjøling.

Hva er det som trenger kjøling? CPU, GPU, NB (hva er nortbrigde? jeg vet at det ligger en plass på hovedkortet men...), RAM?, HD? Er det noe mer?

CPU, GPU og NB. Alt annet er litt småtøvete. Når det gjelder RAM og HD så gjør vifter en bedre jobb.

NB er en viktig del på hovedkortet. Den kontrolleren forbindelsen mellom cpu, minne, pci og agp bussen. Fysisk finner du NBen mellom cpu socketen, RAMen og AGP sloten. Den har enten en liten ribbe på seg eller en ribbe + en liten vifte.

Og hva med tank? Får man kjøpt en skikkelig en i butikken eller må man lage en selv? Gidder ikke noen isboks o.l

Du får jo kjøpt noen i webshoppene, men personlig mener jeg de er alt for dyre. En tank er ikke mye avansert og jeg ville lagd en selv. Se forøvrig posten Arctic skrev for noen dager siden.

Hva koster et bra vannkjølings system?

Det kommer an på hva du legger i "bra" da. Selv vil jeg si at Aseteks Waterchill er meget bra og for 2500kr får du da kjøling til CPU, GPU og NB. Kan kjøpes på 3dfxcool.

Har tenkt å kjøpe inn diverse deler, om det ikke finnes et veldig bra sett da selvfølgelig. Hvem produserer gode deler?

Oi, alt det produsentene har varierer i kvalitet, men skal du sette sammen deler selv så sørg for å velge den største radiatoren du har råd og plass til. Radiatoren er *veldig* viktig.

Forresten, det går fint å drasse rundt på et system med vannkjøling? Tenker på når jeg skal på LAN o.l

Jepp det går fint

Lenke til kommentar

Et lite tips til montering av radiator er å henge den bak på kabinettet. Jeg har montert den med den ene siden mot PC'en slik at lufta strømmer gjennom radiatoren på tverrs av PC'en, men bak. Slapp å lage hull i kabinettet og kunne bruke en stor radiator som jeg ellers ikke hadde fått inn i kabinettet.

Skal få noen bilder på nett snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...