Tjorven #138 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Halla!! Jeg at det er mange her som har peiling på kosthold og minst like mange som ikke har det og som spør om råd til det som egentlig er basis kostholdslære. Hva med å opprette en tråd med oppsettet på et sundt kosthold? Jeg er overbevist om at medlemene her er mer en kompetent til å gjøre dette :-) Endret 23. desember 2009 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hva er et sunt kosthold? Mange har forskjellige menninger på dette Eks: Noen mener et sunt kosthold består av masse karbohyrdater fra frukt,grønnsaker,korn. Minst mulig mettet fett. Andre mener at et sunt kosthold består av mye fett (mettet/umettet, what so ever). Fete matvarer, minst mulig karbohydrater og en mellomting på proteiner. Så hva er egentlig et sunt kosthold? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Det er vell en av tingene en slik tråd bør definere. Et sunt kosthold er slik jeg har forstått det et varier kosthold. Du skal både har metta fett, umetta fett, karbohydrater og proteiner, men alt til riktig tid :-) Lenke til kommentar
Knife Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Så lenge maten er fra naturen (ikke noe fabrikklaget), Lav GI karbohydrater, mye omega3, mettet fett og begrenset på omega6 og proteiner fra høyverdige kilder som melk og egg. Det definerer jeg et sunt kosthold. Spørs også hva målet ditt er. Bare leve sunt Ned i vekt Opp i vekt Hvis du velger bare å leve sunt, så er nok et steinalder kost tingen. Ikke noe brød, poteter osv. Masse kjøtt og grønnsaker. Skal du ned i vekt, så tror jeg et lav-karbo kosthold funker. Mye fett og lite karbohydrater. Skal du opp i vekt, så funker vel et mellomting kosthold. Trenger ikke akkuart bekymre deg for karbohydrater så lenge du velger seine. Endret 23. desember 2009 av Pijus Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Dette har blitt det populistiske inntrykket ja :-) Men sannheten er vell at man kan ha samme kosthold og samtidig både stå, øke og reduserre vekten. "Lov carb" kurer er ofte langt i fra sunt! Og det skal mye til før jeg anbefaler noe slikt! Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 For mange delte meininger på området. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Eneste ville vært å sette opp punkter som: - Tran hver morgen - Drikke mye vann (ingen næring men det er sunt nevertheless. Mvh. Captain Obvious) - Optimalt sett balansere måltider med både protein, karbohydrat og fett (egentlig mye vanskeligere og avansert enn det høres ut, ofte består måltider f.eks. bare av karbohydrater. Det er dette Health & Fitness i stor grad basererer seg på. Det kan også diskuteres om det faktisk ER sunt og bra, men jeg er 100% sikker på at det i alle fall ikke kan skade.) - Grønnsaker og frukt for mineraler og vitaminer. - Spise når man er sulten. (igjen, Health & Fitness consept, men egentlig logisk). - Holde seg så mye som mulig borte fra snop, brus osv. (Men vil dette gi psykiske "plager" pga man må avstå fra noe man har lyst på? Belønningssenter i hjernen ikke tilfredsstilt? Umulig å si For noen ting må man ofre noe.) Lavkarbodietter osv har å gjøre med om man har lav eller høy insulinfølsomhet. Har man lav følsomhet vil det fungere bra, og motsatt. Det samme gjelder utrolig mange andre ting, det er individuelt. Mener derfor det blir litt feil å lage en MAL på dette. Isåfall måtte det oppgis tips osv, som jeg har prøvd å gjøre litt i dette innlegget, som er tilpasset hver enkelt. "Om du ...... kan det være lurt å ....." f.eks. og "..... fungerer om du ....." og "ønsker du ...... kan du ......" etc. GOD JUL OG GODT NYTTÅR! Lenke til kommentar
Duffo Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Tran hver morgen? Pleier ta den på ettermiddaen/kvelden jeg fordi om vi har fisk til middag så er det jo bortkasta liksom og vil ikke ha overdose. Noen spesiell grunn til at du satt tran på morgenene Sitronsaft? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 @Duffo, Jeg tror at Tran er like effektivt om du tar det morgen eller kveld. Men et større inntak av Omega3 en daglig anbefalt mengde fører trolig ikke til annen negativ virkning en dårligerer prosent opptak i fordøyelsen den dagen :-) @Sitronsaft Det kommer litt ann på hva du legger i å ballansere kostholdet :-) Om du sikter til Sone dietten så kan du lese hvordfor det ikke er helt sunt her: http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernar.../media450.media Om du snakket om "ordinært" ballasert kosthold som dette: http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernar.../media539.media Så er jeg enig med deg :-) Lenke til kommentar
War Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Merk at olympiatoppen er værre enn iform.no på både trening og kost. Jeg holder en knapp på fitness og bodybuilding og utviklingen som skjer på det feltet. Vi kan deffe i 2 mnd og treffe en bestemt fettprosent på timen på den planlagte dagen. Vi kan deffe uten å miste styrke eller muskelmasse osv. Ser ikke slik prestasjon andre steder, men her er det kanskje dedikasjonen og viljen som spiller den største rollen. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Nå er det "normalt" kosthold jeg sikter til og ikke diett eller byggende kosthold som skal være grunnteksten i denne tråden. Vi ser jo mange som spørsmål om kebab og cheeseburger er usunt samt hva som skal spises etter trening, dette er ting som ikke trenger å besvares tre ganger på dag, spesielt med tanke for at en bodybuilder vil ha et annet syn på en hamburger med grovt brød som restitusjonsinntak en en som trener kondisjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå