Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Italienske biler bedre enn japanske ?

Spartan

Anbefalte innlegg

Ihvertfall ifølge importøren selv:

http://dt.no/article/20091223/NYHET/712239955/1063/NYHET

– Vi har færre reklamasjoner på Fiat 500 enn på noen Suzuki, svarer Dunvold, som ikke tror Alfa Romeo er noe dårligere enn konsernsøster Fiat.

He he, siden mine Suzuki'er nesten har vært feilfrie år etter år, så må altså Fiat 500 være omtrent skuddsikker ??

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NÅ er det jo individuelle forskjeller fra bil til bil, men at Fiat i snitt har færre feil en Suzuki er ikke urealistisk.

Syns det er å ta hardt i å definere hvor god en bil er ut i fra hvor mye den er til service. Motor, kjøreegenskaper, komfort osv. spiller jo en minst like viktig rolle.

Det kan godt være at japanerne lager flere bra biler, men de italienske har så mye mer stil og sjel. IMO.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er kreativ statestikk ute og går her.

Type :

50 fiat`er har hatt 60 reklamasjoner,

5000 Suzukier har hatt 150 reklamasjoner.

Konklusjon:

Fiat har mindre reklamasjoner enn Suzuki.

Erfaringsmessig har vel alfa romeo ikkje vore blant dei bilane med minst problemer.

Fiat har vore ute av markedet i Noreg lenge så det er vel ganske lite erfaringer med dagens Fiater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Med japansk kjører du med hjernen, med italiensk kjører du med hjertet.

Æ'kke helt sikkert det heller, mange driftere og rånere som kjører japanere med hjertet og aldri kunne tenke seg å kjøre noe så jålete som italienere. (For meg personlig er det amerikanere som liger nærmest hjertet, men det er vel ingen bombe :p)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Er litt enig det du sier der Silverfox. Men for meg ligger japanske biler nærmest :p Kanskje ikke noe sjokk.

Nettopp. Sånn er det med folk som kjører italienere og, tror jeg.

(Mulig det virka som jeg var veldig uenig med deg, Runar. Men det va'kke meninga :p)

Lenke til kommentar

Har ingen stor tro på at en gjennomsnittlig italiensk bil slår en gjennomsnittlig japansk bil på driftsikkerhet i hvert fall. Nå spør du om hvilke biler som er er best, og det varierer vel hva folk legger i det. Jeg skal hvert fall legge til litt data om driftsikkerheten, som jeg regner med at mange tenker over før de skal handle bil.

Selvfølgelig varierer det mye fra bil til bil, og merke til merke, men denne statistikken viser hvert fall noen data som er interessante.

plass...Bilmodell..Andel underkjente i %...Kjørelengde i km i snitt.....Antall kontr. biler

Gjennomsnittsbilen.......16,3............121.662.................291.427

1 Toyota Yaris...............1,8...............91990....................2452

2 Toyota Camry (6 syl.)..2,1..............131123.....................144

3 Honda Logo................2,3...............79456.....................131

4 Toyota Corolla............2,4...............94146....................4526

5 Toyota Avensis...........2,6..............116890....................2602

6 Toyota Corolla stv......2,7..............120036....................1461

7 Mazda MX-5 (Miata).....2,9...............59917.....................138

8 Subaru Forester..........3,0..............138584.....................167

9 M-B SLK-klasse............3,2...............78966.....................375

10 Mitsubishi Lancer......3,5...............89860.....................289

186 Alfa 156...................22,8..............117244.....................399

194 Alfa 166....................23,4..............131855.....................239

235 Fiat Bravo/Brava.........28,4..............106849.....................764

238 Alfa 156 Sportwagon.28,6..............119576.....................119

247 Fiat Marea................32,3..............119737.....................431

Denne lista viser tydelig hva som er mest driftsikkert av japanske og italienske biler. Den første italienske bilen av fiat og alfa romeo kom ikke før 186 plass. Da med hele 20% mer feil en de beste japanske bilene. Dette er betydelig mye mer.

Dette gjelder biler som er 7 år gamle. Testen er noen år gammel, så bilene i testen er produsert i år 2000. Sånn ca.

Enig at japanske biler ikke er noe spesielle, de er kjedelige biler uten noe "ekstra". Italienske biler har gått litt andre veier og kjører ofte litt annen stil. Uansett, dataene sier sitt.

Hele listen med biler

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Denne lista viser tydelig hva som er mest driftsikkert av japanske og italienske biler. Den første italienske bilen av fiat og alfa romeo kom ikke før 186 plass. Da med hele 20% mer feil en de beste japanske bilene. Dette er betydelig mye mer.

Dette gjelder biler som er 7 år gamle. Testen er noen år gammel, så bilene i testen er produsert i år 2000. Sånn ca.

Korrigert for kjørelengde finner man også mye Suzuki på bunn:

273 Suzuki Wagon R+

274 Suzuki Swift

278 Suzuki Alto

Dette er jo som du sier ganske gamle tall, mens premisset for diskusjonen er at RSA visstnok har mindre reklamasjoner på nye Fiater i forhold til Suzuki. Sånn sett kan man ikke sammenligne en gammel 156, som ble lansert i 1997, med en splitter ny Fiat 500. Et mer relevant eksempel blir i såfall Autobilds 100 000 km test av Alfa Romeo 159, hvor konklusjonen ble noe sånt som "Einhellige Meinung der Redaktion: Was für ein schönes Auto!"

Det at Fiat konsernet har tatt grep for å bedre kvaliteten de siste årene er jeg ikke i tvil om, men er spent på om bilene holder seg like godt om f.eks. ti år.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Snip.

Korrigert for kjørelengde finner man også mye Suzuki på bunn:

273 Suzuki Wagon R+

274 Suzuki Swift

278 Suzuki Alto

Dette er jo som du sier ganske gamle tall, mens premisset for diskusjonen er at RSA visstnok har mindre reklamasjoner på nye Fiater i forhold til Suzuki. Sånn sett kan man ikke sammenligne en gammel 156, som ble lansert i 1997, med en splitter ny Fiat 500. Et mer relevant eksempel blir i såfall Autobilds 100 000 km test av Alfa Romeo 159, hvor konklusjonen ble noe sånt som "Einhellige Meinung der Redaktion: Was für ein schönes Auto!"

Det at Fiat konsernet har tatt grep for å bedre kvaliteten de siste årene er jeg ikke i tvil om, men er spent på om bilene holder seg like godt om f.eks. ti år.

Sant nok, men vi kan ta en titt på ett år gamle biler. Dette gjelder da altså enten 04 eller 05 generasjonen. På denne listen kan du tydelig se at i hvert fall Alfa Romeo har tatt grep om kvaliteten. De gjør det tydelig bedre. Fiat har også sine biler lenger oppe på listen, men har også noen i bunnstriden enda. Litt overraskende lesning i disse testene. Særlig Renault har det vanskelig.

Biler testet etter 3 år.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Særlig Renault har det vanskelig.

Biler testet etter 3 år.

Renault sliter som vanlig med slakk i styre og opphengskuler, hvis man leser hele rapporten så kommer det frem.

Mener og huske Renault var spesiellt nevnt sammen med XC90 hvor dette var det som trakk de ned, jeg har selv en Kangoo og har byttet alt av styrekuler før 100000km, ikke at dette plager meg da delene koster lite og er raske og bytte. Dog ser det ut som Renault har forbedret dette på de nyeste modellene i følge de samme Svenske testene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...