tmagnussen Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Er jo ikke bare linjelengde de kan sjekke på, man har jo også kobberkvalitet 0,4/0,6/0,8 etc. På 915 meter får jeg. This information reflects the current status of your DSL connection. Line Rate - Upstream (Kbps):19727 Line Rate - Downstream (Kbps): 39998 Dette tyder jo på RIM at praksis ikke alltid stemmer med teori og at da nextgentel sine 800 meter burde muligens økes noe slik at de får fanget opp flere kunder. Naboen min får 40/18 med sine 1000 meter. Endret 1. november 2010 av tmagnussen Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvor har du funnet de verdiene der ? Lenke til kommentar
tmagnussen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Linjelengde og tråddiameter kan du finne på kapaks ( https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/ ). Hvis du sikter til de andre verdiene så er det copy / paste fra min inteno vdsl2 router hjemme hos meg. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ja siktet til de verdiene du oppgav. Irriterer meg at NGT nekter meg VDSL2+ når jeg ligger 1000 meter linjelengde + 100 meter inntak. Jeg vil ikke ha avslag på bakgrunn av at linjelengden er for lang, men jeg vil ha en skikkelig begrunnelse. i. sentral ikke utbygd, noe den er ii. andre forhold gjør at VDSL ikke er mulig Lenke til kommentar
tmagnussen Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 I know the feeling Du får håpe de øker til lengre linjelengder enn 800 meter. For når jeg får 40/20 på 915 så tviler jeg ikke et sekund på at du ville fint fått 30/5 uten særlig problemer på dine 1100. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Er jo ikke bare linjelengde de kan sjekke på, man har jo også kobberkvalitet 0,4/0,6/0,8 etc. På 915 meter får jeg. This information reflects the current status of your DSL connection. Line Rate - Upstream (Kbps):19727 Line Rate - Downstream (Kbps): 39998 Dette tyder jo på RIM at praksis ikke alltid stemmer med teori og at da nextgentel sine 800 meter burde muligens økes noe slik at de får fanget opp flere kunder. Naboen min får 40/18 med sine 1000 meter. Mine tall var på 0.4 kobber, burde spesifisert det.Uansett er linjelengde en veldig uforutsigbar måte å avgjøre kvalitet på. Det eneste man kan si er at fra en viss avstand er det umulig. Linjelengde og tykkelse er bare noen av parameterene som avgjør linjekvaliteten, et annet viktig element er støyen på linja. Den kan variere fra kabel til kabel og nabo til nabo. Jeg vil ikke ha avslag på bakgrunn av at linjelengden er for lang, men jeg vil ha en skikkelig begrunnelse. i. sentral ikke utbygd, noe den er ii. andre forhold gjør at VDSL ikke er mulig Grunnen til at de har linjelengde som et parameter er fordi det er det eneste de har å gå på når du ikke er tilkoblet deres utstyr. Dvs at de må betale Telenor for å koble deg til sitt utstyr slik at de kan måle linja. Dersom du ikke kan få den hastigheten du vil ha så sier du "Nei takk" og de har kastet bort penger, både på oppkoblingsavgift og andre resursser. Derfor går man (i dag) på de som har høyest sannsynlighet for å få en høy hastighet. Deres oppgave er å tjene penger, ikke glede deg. Lenke til kommentar
tmagnussen Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Kan ikke helt se problemet, hvis man allerede er kunde av nextgentel slik som jeg var har de jo en eksisterende linje de kan sjekke støy og slikt på. Min gamle linje fikk sync på 17mbit UP / 1,2 mbit DOWN. Så det var jo en "grei" linje og de kunne gå inn og sjekke "støy" på den etc. Kastet bort penger? Ser ikke helt hvordan det er å kaste bort penger hvis kunden selv sier seg villig til å ta "risikoen". Jeg har selv jobbet hos NGT og husker godt vi gjorde det samme mot kunder da vi leverte på 3km + på vanlig ads tilbake i 2003. Endret 13. november 2010 av tmagnussen Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Jeg er jo NGT kunde i dag, så de kan sjekke både støy og alt de måtte på linjen min. Jeg formulerte meg slik på chatten: Jeg ligger litt over de 800meters grensa deres for VDSL, er det alikevel mulig å få VDSL ? Kundebehandleren som rett før sa hei, begynte å skrive med en gang: "Nei, vi har retningslinjer som gjør at vi ikke kan tilby deg VDSL over 800 meter" Så slik jeg oppfattet det så var det et standardsvar fra en kundeservice medarbeider. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Nå må dere huske at ADSL2+ og VDSL2 er forskjellige tenkologier som benytter forskjellige frekvensområder. Så om du har en god ADSL2+ linje så betyr det ikke automatisk at man får en god VDSL2 linje. Parametrene som er satt er nok ut i fra det gjennomsnittlige Norske linjenettet. Vil tro at de jobber på spreng med bedre CPE`er (Rutere/modemer), software og oppsett i sentralene for å få utvidet linjelengden, så dette kommer nok til å komme. Så må dere også huske at Telenor har en finger med i spillet som sertifiserer profiler inn i kobbernettet i Norge, som igjen kan skape problemer med å få utnyttet teknologien 100% Hadde Telenor feks kuttet ut ISDN linjene, så hadde vi fort kunne hatt bedre linjer på kobber i Norge. Så skal det også sies at kobber teknologien lever videre, det kommer stadig nye løsninger der. Ser for meg Fiber og kobber side om side, avhengig av område og kostnader for utbygging. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Kastet bort penger? Ser ikke helt hvordan det er å kaste bort penger hvis kunden selv sier seg villig til å ta "risikoen". Juridisk er det ikke så lett. De må lage en egen kontrakt som du signerer for dette. (Evt. så er vel opptak av samtale godkjent?). Saken er at det trekker mange resursser å beskytte seg mot at du sier "nei men da gidder jeg ikke å betale" samt at det kan gå ut over nåværende/fremtidig kundeforhold om de presser på. Videre så er det svært få som er interesert i dette. NGT jobber med å sjekke ADSL2+ linja for å spå VDSL2-linja. Det viktigste er å sjekke dempning og da kan man se på ADSL2+ linja. Det kan dog være støy over ADSL2+ båndet men det får man ikke sjekket helt uten videre nå. Det er uansett dempning på linja som er det viktige. Når det gjelder ISDN så ser jeg ikke helt hvordan det har noe å si. ISDN går fra 0 - 138kHz mens US0 båndet går fra 120-276 kHz. Dersom du vil kjøre US0 båndet fra 25 - 276 kHz så har ikke det så mye å si (teoretisk maks er 5.7Mbps, reellt sett ~4 Mbps vil jeg tippe) når VDSL2 strekker seg opp 17.000 kHz. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Kastet bort penger? Ser ikke helt hvordan det er å kaste bort penger hvis kunden selv sier seg villig til å ta "risikoen". Juridisk er det ikke så lett. De må lage en egen kontrakt som du signerer for dette. (Evt. så er vel opptak av samtale godkjent?). Saken er at det trekker mange resursser å beskytte seg mot at du sier "nei men da gidder jeg ikke å betale" samt at det kan gå ut over nåværende/fremtidig kundeforhold om de presser på. Videre så er det svært få som er interesert i dette. NGT jobber med å sjekke ADSL2+ linja for å spå VDSL2-linja. Det viktigste er å sjekke dempning og da kan man se på ADSL2+ linja. Det kan dog være støy over ADSL2+ båndet men det får man ikke sjekket helt uten videre nå. Det er uansett dempning på linja som er det viktige. Når det gjelder ISDN så ser jeg ikke helt hvordan det har noe å si. ISDN går fra 0 - 138kHz mens US0 båndet går fra 120-276 kHz. Dersom du vil kjøre US0 båndet fra 25 - 276 kHz så har ikke det så mye å si (teoretisk maks er 5.7Mbps, reellt sett ~4 Mbps vil jeg tippe) når VDSL2 strekker seg opp 17.000 kHz. Når det gjelder ISDN så tenker jeg heller Annex M standard, da får man inntil 2.5mbit upload på Adsl2+. Det i tillegg til bundling så er man fort oppe i en 20-30mbit ned og 3-5mbit opp på linjelengder som 1500-2000meter, ja det koster men er vel en god mulighet det også. Når det gjelder VDSL2 så er det utsatt for støy, og da spiller alt inn, til og med ISDN. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Når det gjelder VDSL2 så er det utsatt for støy, og da spiller alt inn, til og med ISDN.Nei. US0-båndet er optional og brukes bare der de andre båndene ikke strekker til. Her er det bare overlapp fra 120 kHz til 138 kHz, altså 18 kHz / 4,3125 kHz * 15 bits * 4000 symbols/s = 300 kbps worst case som vil si full bitloading i det spekteret som er helt usannsynelig. ISDN har derfor bare en teoretisk innvirkning på VDSL2. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg er jo NGT kunde i dag, så de kan sjekke både støy og alt de måtte på linjen min. Jeg formulerte meg slik på chatten: Jeg ligger litt over de 800meters grensa deres for VDSL, er det alikevel mulig å få VDSL ? Kundebehandleren som rett før sa hei, begynte å skrive med en gang: "Nei, vi har retningslinjer som gjør at vi ikke kan tilby deg VDSL over 800 meter" Så slik jeg oppfattet det så var det et standardsvar fra en kundeservice medarbeider. Jeg ringte og pratet med en grei kundebehandler. Sa jeg hadde kjøpt meg nytt hus, og at der var dsl eneste muligheten for nett. De undersøkte og fant ut at jeg har 950m + inntakt men at alt er 0,6, så full guff på adsl2+ kunne han "garantere". Jeg spurte om vdsl, og fikk da standardsvaret. Jeg ga meg ikke og sa at jeg jobbet en del hjemmenfra og ville gjerne ha høyere ut, og at jeg kunne binde meg til å betale montør +12 mnd "vdsl" pris uavhengig om det ikke fungerte eller ikke. Da sa han vent litt og gikk for å snakke med "sjefen". Kom tilbake til meg etter 5 min og sa at det desverre ikke kunne la seg gjøre, pga de hadde testet og etter 800 m falt uthastigheten så fort at jeg uansett på min avstand ikke kunne forvente høyere ut en det adsl2+ kunne levere. Så da har jeg vel innfunnet meg med at jeg går i fra en 25/4 GET linje til en 20/1.2 ngt linje om en mnd eller to :-( Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Er riktig det, at uthastigheten er det første som ryker når lengdene blir over 800m. Ergo lite poeng å selge dette, da de fleste er giret på høyere uthastigheter. Download kan riktignok være opp mot 30/40 Mb, men download blir da sjeldent mer enn ca 2 Mb da. Lenke til kommentar
tmagnussen Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Praksis viser jo noe helt annet. 915 meter.. B0 Line Rate - Upstream (Kbps): 19998 B0 Line Rate - Downstream (Kbps): 39998 Og utifra tallene så ser dere tydelig at NGT struper linjen min, dvs jeg kunne sikkert fått enda mer opp og ned selv om jeg har lang linjelengde. Så får dere teoretikere og kverrulanter diskutere dere mellom 0.6 kobber btw. Endret 24. november 2010 av tmagnussen Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Praksis viser jo noe helt annet. 915 meter.. B0 Line Rate - Upstream (Kbps): 19998 B0 Line Rate - Downstream (Kbps): 39998 Og utifra tallene så ser dere tydelig at NGT struper linjen min, dvs jeg kunne sikkert fått enda mer opp og ned selv om jeg har lang linjelengde. Så får dere teoretikere og kverrulanter diskutere dere mellom 0.6 kobber btw. Problemet ligger nok i variasjonen av kobberkvalitet og gjennomsnitlig kvalitet i kobbernettet, ser ut til at du har en meget god kobberlinje til deg. Dog så tror jeg nok de ser på flere muligheter, da teknologien strengtatt (på papiret) støtter lengre linjelengder. Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Vil bare nevne at det ikke bare er ADSL(2+),VDSL, POTS og ISDN som går i kobbernettet. Du har masser av leide samband av forskjellig type og teknologi, programsamband til radio, osv osv. Fordi 1 person opplever kjempegod linje betyr ikke det at hele landet kan få tilsvarende. Så da må det settes noen standarder. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Siden det ser ut som det er et par stykker her med god innsikt i leverandørmarkedet; Hadde det ikke vært mulig for de mest ivrige å betale for å teste ut et bestemt (ledig) trådpar mellom sentral og bolig for å avdekke hva som kan leveres? Forstår dette ikke akkurat blir en standardleveranse, og ikke avdekker variable støykilder, men burde jo vært mulig å få til hvis man betaler for medgått arbeidstid? Burde vel kunne la seg gjøre på et par timer for en montør med adgang til sentral, fordelere og kundelokasjon. Krysskobling mellom inntak og bolig kan jo gjøres på stedet ifm. testing? Er det noen her som vet hvor pålitelig evt. testutstyr er ift. praktisk ytelse på linja? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Siden det ser ut som det er et par stykker her med god innsikt i leverandørmarkedet; Hadde det ikke vært mulig for de mest ivrige å betale for å teste ut et bestemt (ledig) trådpar mellom sentral og bolig for å avdekke hva som kan leveres? Forstår dette ikke akkurat blir en standardleveranse, og ikke avdekker variable støykilder, men burde jo vært mulig å få til hvis man betaler for medgått arbeidstid? Burde vel kunne la seg gjøre på et par timer for en montør med adgang til sentral, fordelere og kundelokasjon. Krysskobling mellom inntak og bolig kan jo gjøres på stedet ifm. testing? Er det noen her som vet hvor pålitelig evt. testutstyr er ift. praktisk ytelse på linja? Burde være en mulighet dette ja, tipper de har egne interne poilot testere, men jo flere som tester jo bedre resultat får man til slutt. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Nå tenkte jeg altså på å betale noen for å gjøre en analyse av linja før man evt. etablerer abonnement, ikke "testing" ved at man bestiller og prøver på lykke og fromme. Men det koster vel kanskje like mye for profesjonell linjetesting og arbeid som det koster med ett års minimumsabo på VDSL2 uansett. Og man har kanskje ikke adgang til måling på trådpar som ikke er tildelt av TN? Ser det er flere med kabelstrekk > 800 M her - hvordan har så dere gått frem for å få ISP til å gå med på installasjon hos dere? Burde være en mulighet dette ja, tipper de har egne interne poilot testere, men jo flere som tester jo bedre resultat får man til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå