Gå til innhold

VDSL2 over 800 meter anyone?


Anbefalte innlegg

Har noen her fått levert VDSL2 (NextGenTel) over 800 meter fra sentral i Oslo?

 

I så fall hvilken sentral, med hvilket resultat?

 

Bor litt under en Km fra sentralen, men har 0,6-kobber hele veien og håper NGT kan "strekke seg" hit bort med litt godvilje hvis erfaringen fra andre ikke er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vdsl2 teknologien klarer 100mbit på 500meter, 50mbit på 1000 meter så på ca 1500meter er hastigheten tilsvarende adsl2.

er selv på 900meter og får heller ikke, men tror uansett ikke sentralen jeg er på er blitt oppgradert.

 

Takk, men dette ser ut som teoretiske hastigheter i et perfekt nettt med 17 MHz-profil som ikke er tillatt brukt her på berget, og 50 Mbit på 1000 Meter ser nesten litt høyt ut selv med 17 MHz? :)

 

Ønsker å avdekke om noen i det hele tatt har fått bestilt og levert VDSL2 fra NGT over 800 Meter på 0,6 med 12 MHz båndbredde.

 

NextGenTel mener de neppe hadde klart mer enn 25/3 hvis de hadde levert over 800 M. Og har jeg støykilder eller annet så går det vel raskt nedover.

Lenke til kommentar

det er de praktiske hastigheten standarden sier du skal få på 0,6linjer, men av norske forhold er vel kanskje engang 0,6linje hele veien optimistisk.

men etter det jeg har erfart/sett er de ganske knallharde på den 800meters grensen, er selv rett over 900meter og får heller ikke så føler med deg :(

 

sitter du i en lab uten noe støy og perfekte linjer snakker vi 150-250mbit.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Dere som forventer så sinnsykt mye fra ngt her kan jeg bare si en ting til, vær glad for at de finnes for de driver teknologien videre i Norge.

Tipper at NGT velger å ikke levere over 800m er fordi de vil levere stabile linjer med ok hastigheter.

Hadde jeg vært leverandør så ville jeg jo helst levert linjene uten at kundene benyttet kundeservice i ettertid, kalles økonomi og man driver ikke veldedighet, men heller butikk.

 

Men nå er det heller lite VDSL2 utstyr ute på markedet som er billig nok til folk flest, så dette kommer nok etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet om NGT (eller noen andre leverandører) har planer om å teste ut / rulle ut VDSL2-utstyr med utvidet linjelengde som omtalt bla her:

 

Nokia Siemens Networks breaks distance barriers for DSL

 

sitat: "...Nokia Siemens Networks is demonstrating DSL with download speeds of 25 Mbps at a distance of up to 1500 meters from the local exchange at Broadband World Forum in Paris this week. The VDSL2 bonding solution is a milestone in the industry..."

 

Kan se ut som om dette forutsetter 'bonding' av linjer - altså at man må bruke flere kobberkabler, men det burde jo ikke være noen umulighet å tilby i endel områder det og?

Lenke til kommentar
Noen som vet om NGT (eller noen andre leverandører) har planer om å teste ut / rulle ut VDSL2-utstyr med utvidet linjelengde som omtalt bla her:

 

Nokia Siemens Networks breaks distance barriers for DSL

 

sitat: "...Nokia Siemens Networks is demonstrating DSL with download speeds of 25 Mbps at a distance of up to 1500 meters from the local exchange at Broadband World Forum in Paris this week. The VDSL2 bonding solution is a milestone in the industry..."

 

Kan se ut som om dette forutsetter 'bonding' av linjer - altså at man må bruke flere kobberkabler, men det burde jo ikke være noen umulighet å tilby i endel områder det og?

 

Dette gjør de allerede i dag.

Har hørt om linjer på VDSL2 hos NGT der folk på ca 1100-1300meter får ca 30mbit ned og 2-5mbit ut.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1063895&st=0

Står en del erfaringer her.

 

Selv har jeg VDSL2 på en 780m lang rotten kobber kabel og får fine 30/5 uten noe som helst problemer.

 

Tipper at utstyret et for nytt og må konfigureres etter Norske forhold og testes før det blir bra nok til hvermansen.

 

Edit: Bonding er meget spennende, dette kan også gjøres på Adsl2+ der VDSL2 ikke er tilgjengelig, dog så er bonding utstyr ganske så dyrt.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Ser man det - så det finnes altså håp for at de etter hvert kan strekke seg et par hundre meter til og levere på min 990 Meter linje med noe støy :)

 

Men er det så nytt så regner jeg med at ikke mange "normale" kunder har fått levert dagens løsning over 800 meter og at det uansett ikke er noe å trakte etter før man kan bunte flere par.

Lenke til kommentar
Ser man det - så det finnes altså håp for at de etter hvert kan strekke seg et par hundre meter til og levere på min 990 Meter linje med noe støy :)

 

Men er det så nytt så regner jeg med at ikke mange "normale" kunder har fått levert dagens løsning over 800 meter og at det uansett ikke er noe å trakte etter før man kan bunte flere par.

 

Bundling av linjer finnes allerede, og det er nok her noe kommer til å skje i fremtiden også tipper jeg.

Tror ikke hvermansen får VDSL2 på lengre linjelengder, tror nok leverandører velger ut pilotkunder selv :)

Lenke til kommentar

Har bestilt VDSL2 fra dem nå og samtidig bedt om deres vurdering og info om hva de regner for laveste akseptable hastighet for å ta VDSL2-pris.

 

Klarer de å oppnå 26/4 eller høyere (stabilt) på min 911-meters 0,6 linje er det interessant til prisen. Hvis ikke så er det nok bedre for meg med andre løsninger.

Lenke til kommentar

Fikk lynrask respons fra PowerTech - linjelengden kombinert med støyforholdene her i nabolaget, samt erfaringer fra andre kunder, bidrar til å trekke forventningene ned mot det jeg oppnådde via ADSL2+, med en smule forbedret upload.

 

Det blir for usikkert, så ingen VDSL2 på meg. :(

 

Jeg er allerede på vei mot andre løsninger, men vurderer gjerne andre aksessformer (fiber o.l.) fra PowerTech hvis/når de kan tilby det her jeg bor.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

100 prosent stabil, naboen her har på 1000 meter og har 40 ned og 18,8 opp.

 

Får 4,3 MB sec ned og ca 2,0 MB sec opp.

 

Ping mot www.vg.no på 30msec og når jeg bruker bittorent og slikt så har jeg fortsatt lav og fin ping selv om linja blir belastet. Med andre ord vesentlig mer robust enn adsl2+ linjen jeg hadde.

 

Forøvrig hadde jeg 17 / 1 når jeg hadde adsl2+. Tror NGT kan få MANGEN kunder på vdsl2 hvis/når de øker grensen til 1200 meter. For når jeg får på nesten 1000 meter såpass god hastighet så tror jeg 30/5 skal gå fint på 1200 meter.

Lenke til kommentar

det er de praktiske hastigheten standarden sier du skal få på 0,6linjer, men av norske forhold er vel kanskje engang 0,6linje hele veien optimistisk.

men etter det jeg har erfart/sett er de ganske knallharde på den 800meters grensen, er selv rett over 900meter og får heller ikke så føler med deg :(

 

sitter du i en lab uten noe støy og perfekte linjer snakker vi 150-250mbit.

Litt mye rør her. Skal vi snakke teoretiske hastigheter uten stopband og 16 bits per sub-carrier så blir det mye høyere. Skal vi snakke loopsimulator uten støy (og 17a profil) så snakker vi 100/61Mbps med 6dB NM (på dagens utstyr). På 3.3kft som er ca 1km får vi en hastighet på ~37/3.7Mbps.

 

Men å diskutere lab-tall er meningsløst for det er mye støy på linjene. Det å bruke linjelengdene er desverre en dårlig parameter for å vurdere mulig hastigheter men så lenge brukeren ikke er tilkoblet til utstyr du kontrollerer er det det eneste du har.

 

Når det gjelder den Nokia-artikkelen så er det noe som heter vectoring. Ideen er forsåvidt gammel (2002) men det krever mye kalkulasjoner så det har ikke vært økonomisk realistisk før nå. Alcatel kaller det Phantom mode og klarte 100Mbps på 1km med to par, Huawei kaller det Super-MIMO (700Mbps på 400m med 4 par), osv. Problemet er at man bør kontrollere alle parene i en binder og det har en syk overhead i DSLAMen. Dere kan lese mer om vectoring (g.993.5) her:

http://www.stanford.edu/~achowdhe/Papers/globecomm2008.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...