Gå til innhold

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

Anbefalte innlegg

Kom på noe jeg skumleste fra krl'n på ungdomskolen.

Kristendommen sier jo at vi har et monoteistisk religion. Men allikevel vell presiserer bibelen;

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

Første mosebok kap 26.

Hvem er "oss", er dette et tegn på at kanskje kristendommen er en feillære at det finnes flere guder. Eller skal dette henvise til den hellige ånd + gud?

Nei uff... Sene kvelder og dype tanker funker ikke... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristne tenker det er treenigheten. Det hebraiske ordet som er oversatt til Gud her, er ELOHIM, som faktisk er et flertallsord. -Im er flertallsending på hebraisk.

Originalmanuskriptene angir flere navn på Gud ja.

ELOHIM betyr Gud (egentlig guder)

ADONAI betyr herre.

JAHVE (eller JEHOVAH) betyr ca. "Jeg Er", og er nok det som er nærmest Guds personnavn.

Når jødene leser høyt fra Torah'en, leser de ikke Jahve høyt, men leser istedet Adonai der det står Jahve, pga. navnet er "for helllig" til å uttalles.

Lenke til kommentar

Det varierer litt innefor forskjellige kristne tolkninger. Du har de som tror på treenigheten og dermed kan si oss på en måte.

Men du har også for eksempel mormonerne som tror at både Jesus og Gud er guder og to forskjellige fysiske personer som begge var med å skape jorden.

Lenke til kommentar

Jeg holder en knapp på gal oversettelse, det gir ikke mye mening. Hvis ikke tror jeg "oss" i betydningen "jeg" er den rimeligste tolkningen.

Det blir ikke helt i tråd med kronologien i bibelen å referere til jesus.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Jeg tror at den jødiske religionen faktisk hadde flere guder i begynnelsen, men at yawhe tilslutt ble valgt som gud. Husk at den samme yawhe, som de kristne i dag tror er guden over alle guder, bodde i en liten kasse i begynneslen... Det er faktisk vitenskapen som har gjort den kristne guden så stor som de kristne tror han er i dag... paradoksalt nok! Vitenkapen finner ut og de kristne vrir og vrenger på tekstene til de passer... :)

Nei, tenk heller selv og la overtro fare sin egen sjø... :)

Ellers hadde det vært gøy å hørt navnene på disse andre gudene de hentydet til da...

Lenke til kommentar

1930

Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt billede, efter vår lignelse, og de skal råde over fiskene i havet og over fuglene under himmelen og over feet og over all jorden og over alt kryp som rører sig på jorden. 27 Og Gud skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han det; til mann og kvinne skapte han dem.

1978/85

Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.

NJB

God said, 'Let us make man in our own image, in the likeness of ourselves, and let them be masters of the fish of the sea, the birds of heaven, the cattle, all the wild animals and all the creatures that creep along the ground.'

27 God created man in the image of himself, in the image of God he created him, male and female he created them.

Uansett så er Jesus referert til flere steder i GT.

Husk at den samme yawhe, som de kristne i dag tror er guden over alle guder, bodde i en liten kasse i begynneslen... Det er faktisk vitenskapen som har gjort den kristne guden så stor som de kristne tror han er i dag... paradoksalt nok! Vitenkapen finner ut og de kristne vrir og vrenger på tekstene til de passer... smile.gif
Kan du utdype?
Lenke til kommentar

Dette er et veldig godt poeng, ole_marius. Bibelen framstiller både Jesus og Faren, som Jesus gjentatte ganger henviser til, som to Individer eller Personer - begge er Gud, for i Johannes-evangeliet sies det hvordan alt er blitt til ved 'Ordet' som vi vet brukes som et bilde på Jesus i Bibelen:

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til." (Joh 1,1-3)

Jesus blir altså fremstilt som likeverdig med Gud. Og Paulus skriver:

"Vis samme sinnelag som Kristus Jesus! Han var i Guds skikkelse og så det ikke som et rov å være Gud lik, men ga avkall på sitt eget, tok på seg tjenerskikkelse og ble mennesker lik." (Fil 2,5-7)

Dette er bare noen få av de mange skriftstedene der Jesu guddom understrekes. Spesielt med tanke på hva som sto i det første bibelverset jeg ga deg, så må Jesus ergo være "en del" av den Gud som skaper himmelen og jorden i begynnelsen av GT - sammen med Faren, Han vi kaller 'Gud'.

Med alt dette i tanke, vil jeg understreke hvordan mennesket ble skapt i Guds bilde - som da må være både Jesus og Farens bilde - til mann og kvinne. Akkurat slik som Adam og Eva ble skapt til to likeverdige mennesker som selv fikk evnen til å reproduserer seg/skape, er Jesus og Faren likeverdige "Guder" om du vil, og skaper sammen. Og slik som kvinnen og mannen skal være ett (se 1 Mos 2,24), så er Jesus og Faren ett (se f.eks. Joh 10,30) - ikke at det er én og samme Person, men at det er to personer i et meget tett, hengivent forhold, slik som det er avbildet i ekteskapet mellom mannen og kvinnen. Og slik som mannen/faren likevel ble satt som "hodet" eller forsørgeren i hjemmet (selv om mødre og fedre er likestilte i foreldreansvaret), så er Faren også hodet eller forsørgeren - med Jesus som sin like i autoritet og makt. Skjønner? Jesus og Faren har to litt forskjellige oppgaver i deres samarbeid med å skape og opprettholde skaperverket - for ikke snakke om å gjenopprette det som gikk tapt hos mennesket. Jesus, som den som bar fram skaperverket etter Farens vilje (akkurat slik som det er moren som føder barna, o.l.), valgte i gi sitt liv for sine skapninger for at de skulle bli ett med sine Foreldre igjen, og likne dem på alle måter. Regner med at det på en måte også her kan trekkes til parallellen med hvordan mange mødre ville gi sitt liv for sine barn, om de måtte.

På disse måtene ble mennesket skapt i Guds bilde, slik Bibelen sier. Men også utseendesmessig og karaktermessig ble de skapt i Guds bilde. Det bilde falmet etter hvert, ettersom menneskene falt i synd og begynte å bli degenerert av sykdom, pest, o.l. Dette bildet vil Gud gjenopprette hos dem som tror det og ønsker det.

Samt fremstiller Jesus og en hel rekke andre bibelske skribenter, Den hellige ånd som en Person i guddommen. Dette er treenigheten, dvs. samarbeidet mellom Faren, Sønnen og Den hellige ånd, som alle hver for seg er allmektige og evige Personer.

Lenke til kommentar
Mennesket, det stemmer nok dette; men sitatet er fra mosebøkene sm ble skrevet lenge før jesus. Det er vel ganske urimelig å tenke seg at de gamle testatementet er inspirert av det nye?

Hehe, du har nok rett i det. Er vel heller omvendt, eller hva? (:

Lenke til kommentar

Synes også det er bra initiativ å lage en tråd om dette ole_marius.

RWS sa: Ellers hadde det vært gøy å hørt navnene på disse andre gudene de hentydet til da...

Nå vil jeg si at det er de som forfattet Det Nye Testamentet som har laget sin tolkning med sin presentasjon av gud/guder (treenighet).

Skapelsesberetningen er en egen skrift skrevet lenge lenge før DNT. Det er heller ikke bare de ortodokse ("rettroende") kristne som har sin tolkning av Skapelsesberetningen.

Det at det er skrevet med flertall med overlegg av forfatteren av Skapelsesberetningen er ikke å bestride. F.eks. så hadde de Gnostiske kristne bevegelsene en oppsummering med flere navn for gudeskikkelser. Selvsagt vil noen si at de tror på flere enn en gud, så derfor tok de feil også videre. Men jeg synes gjerne det belyser saken litt likevel det å nevne navnet og funksjonene på de overnaturlige skikkelsene som Gnostikerne nevner.

Nå er det Jul og vi fortjener en pause. Men senere kan en kanskje kikke på hva Gnostikerne tilla Skapelsesberetningen. Nevner enkelte skikkelser Yaldabaoth (jødeguden), Sophia en gammel gammel skikkelse som stammer fra andre religioner tidligere enn Jødedommen. I Det Gamle Testamentet så blir hun også beskrevet som Visdommen, noe kristne ikke kan bestride selv om de er aldri så ortodokse.

Kristus er også en bit av dette pusslespillet. Og det er flere overnaturlige skikkelser som blir nevnt av Gnostikerne, det kan jeg love dere. Ordet har dere allerede nevnt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Husk at den samme yawhe, som de kristne i dag tror er guden over alle guder, bodde i en liten kasse i begynneslen... Det er faktisk vitenskapen som har gjort den kristne guden så stor som de kristne tror han er i dag... paradoksalt nok! Vitenkapen finner ut og de kristne vrir og vrenger på tekstene til de passer... smile.gif
Kan du utdype?

Dette står faktisk i GT, der moses advarer alle sine undersåtter om å ikke ta på den boksen guden han tilber bor i. Noen tar da seff på boksen og dør, det hører liksom med til historien, for liksom å gi den legitimitet og for virkelig å vise hvor mektig denne boks guden er. :) Tror det var i forbinnelse med da han fikk steintavlene...

Noen som har lest historien bak mormonernes bibel? Ligner fælt på historien om moses, bare at denne smith, som er grunnleggeren av den mormonske tro, fikk gulltavler av gud som bare han kunne tyde. Nå kunne han hverken lese eller skrive, så han "oversatte" mens en som kunne skrive satt og skrev... Artig historie, selv om den er totalt spacet og egentlig bare er bygget på denne smiths sexfantasier om å ha seg flere koner... De tror at det var store jødiske bo settninger i USA for ti tusen år siden, at slavene kommer til himmelen som slaver (hva slags himmel er det egentlig). Dette ble tatt vekk fra bibelen deres så sent som på midten av femti tallet, og lignende helt bak mål påstander han satt og fant på. Dette er det de dresskledde mormonerne som du ofte ser på gata her i landet tror på :roll: Blir du stoppet av noen av dem så spør hvordan det går med den store jødiske bosettningen som var i usa for ti tusen år siden... :) Komplett idioti egentlig, men det viser hvor lett det var for forfatterne av den ordentlige bibelen å innbille folk at dette var sannhet... Tenk selv er mitt råd! :)

Lenke til kommentar
Beklager at jeg bryter inn her, men jeg ble akutt nysgjerrig på hva RWS' nick egentlig står for. :p

Edit: Er det initialene i navnet ditt?

Nope.

:p

Det er hemmelig :)

Fant ikke på noe annet akkurat da, så det er ganske harmløst og betyr ikke noen ting egentlig.

Remote Weapon Shooter... he he :)

Lenke til kommentar
Beklager at jeg bryter inn her, men jeg ble akutt nysgjerrig på hva RWS' nick egentlig står for. :p

Edit: Er det initialene i navnet ditt?

Nope.

:p

Det er hemmelig :)

Fant ikke på noe annet akkurat da, så det er ganske harmløst og betyr ikke noen ting egentlig.

Remote Weapon Shooter... he he :)

Remote Weapon Shooter? :D

Synd det ikke er mulig å bytte ... Neida. :p Takk for svar; hadde egentlig alltid lurt på det der.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...