Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få laget et passord på router'n?

Anbefalte innlegg

Jeg har da et lite problem som jeg garantert ikke er alene om. Nemmelig at naboene stjeler nett.

Jeg har lest en god del om hvordan jeg skal få satt et passord på det.

Men kommer ingen veg. Jeg vet at jeg skal skrive ipconfig/all for å få opp ip-adresse/standard gateway og div.

Og da jeg skriver det inn i adressefeltet, så kommer det opp at jeg må skrive inn brukernavn og passord.

Det har seg slik at min far har (hadde) allerede brukernavn og passord som er lagret, hvis dere skjønner. Dvs, jeg kom meg inn på routern for noen dager siden. Men da jeg skulle prøve igjen så måtte jeg da ha passordet. Og han husker ikke passordet. For han har aldri vært borti det før.

Og det funker ikke med admin/admin og alt det der som brukernavn/passord.

Hvordan skal jeg da få ordnet passord? Og kommet meg inn på router'n ?

Kommer jeg meg inn på den så fikser jeg det selv. Bare lurer som sagt på det med passord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått med meg at jeg kan restarte bak på der, men var noen som sa at det kunne bli vanskelig å stille inn på de rette innstillingene etterpå. Ettersom den trådløse er en Smc barricade og den andre er thomson speedtouch. Jeg har ikke så mye peil på dette. Men takker for den hjelpa jeg har fått så langt :)

Lenke til kommentar
Har fått med meg at jeg kan restarte bak på der, men var noen som sa at det kunne bli vanskelig å stille inn på de rette innstillingene etterpå. Ettersom den trådløse er en Smc barricade og den andre er thomson speedtouch. Jeg har ikke så mye peil på dette. Men takker for den hjelpa jeg har fått så langt :)

Speedtouchen er vel bare ett moden? ingen trådløst i den.

Gå inn på respektive produsenters hjemmesider og last ned brukerveilledningen for dem (pdf)

reset smc og konfigurer denne på nytt

det står i brukerveilledningen hva som er standard ipadresse osv, så hvis du ikke får denne automatisk etter en reset så er det enkleste å legge denne infoen inn på nettverksinnstillinger på pc'n din.(du skal da velge en ipadresse i samme "range" som routeren... f.eks. hvis routeren har ip 10.0.2.2, så kan du velge 10.0.2.3 for din pc.

Åpne så browseren din, skriv inn http://"ip adresse til router"

bruk fabrikkstandard innlogging og konfigurer routeren på nytt.

Hvis det også er trådløst på speedtouchen så må du gjøre det samme med den.

Anbefaler deg å bruke ett sikret nettverk og ikke å publisere nettverksnavnet

Alt dette står beskrevet i brukerveilledningene, eventuelt kan du hvis routeren har en "wizard" installere denne på pc'n din og kjøre den for konfigurering.

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Speedtoucher kommer i alle former og farger og flere av dem har wlan. Speedtoucher i norge er ofte levert av ISP og de fleste vil ha en brksanvisning til å sette opp det trådløse. Jeg har en for Speedtouch 585i v6 levert av NGT:

Konfigurering av den trådløse ruter må gjøres manuelt ved å benytte nettleseren mot http://10.0.0.1 (PC kobles til ruter med en kabel).

Det finnes et hjelpesystem innebygd i ruteren. Dersom noe i teksten under er uklart vennligst bruk denne (den er tilgjengelig i menyen til venstre på åpningssiden).

***** Trådløst oppsett for Thomson 585 Wireless *****

Åpne din nettleser.

I adressefeltet i nettleseren skriver du http://10.0.0.1 og trykker Enter eller Gå til.

Du vil da få opp menyen i ruteren. Denne er delt opp i et hovedvindu samt et menyvindu på venstre side.

I menyen i hovedvinduet velger du wireless under hjemmenettverk

Velg så konfigurer i menyen i toppen av vinduet

I hovedvinduet:

- Grensesnitt aktivert: Når denne er huket av, er det trådløse nettet aktivert.

- Legg inn ønsket SSID (Et unikt navn er laget som standard)

-Grensesnitttype:Her er standard 802.11 b/g, noe som vil være korrekt for de fleste

- Kanalvalg: Automatisk satt til 1, kan endres til ønsket kanal ved å sette denne til manuell.

Broadcast Network Name: Om du kun ønsker at ditt nettverk skal være synlig om man på forhånd har lagt inn korrekt SSID, skal denne haken fjernes.

Tillat nye enheter: Anbefaler å la denne stå på automatisk, dersom en ikke ønsker å manuelt å registrere MAC-adresser

Encryption vil ha disse valgene:

- Deaktivert - Ingen kryptering

- Bruk WEP kryptering

- Bruk WPA-PSK kryptering

***** Kryptering *****

I menyen i hovedvinduet velger du wireless under hjemmenettverk

Velg så konfigurer i menyen i toppen av vinduet

- For å bruke kryptering, vel krypteringstype

- Velg et sikkerhetsnivå ved å trykke på pilen ved siden av ønsket nivå (0 er ingen kryptering, 1 er WEP og 2 er WPA-PSK). Hvilket sikkerhetsnivå du kan benytte, avhenger av hvilken krypteringsmetode ditt nettverkskort støtter.

- For nivå 1 (WEP) velg type, og trykk ta i bruk

- For nivå 2 (WPA-PSK) velg form for kryptering og intervall for nøkkelskift, og trykk ta i bruk

- Krypteringsnøkkel som lages, må du skrive ned, da denne også skal benyttes på ditt nettverkskort.

For at endringene i ruteren skal gjøres gjeldende, velg Ta i bruk.

Lenke til kommentar

Setter stor pris på all hjelpen jeg har fått. Tusen takk :)

Noe som er ganske snodig er at jeg får ikke til å restarte router'n.

Har prøvd med kulepenn på baksida (smc barricade), men det skjer ingenting. På den andre, altså Thomson speedtouch går det ikke an å restarte. Er ingen hull å stikke "kulepenn" i. Har prøvd å holdt den inne i minst 1 min. Da skjer det absolutt ingenting. Har også prøvd i 1-2sec, da kobler den seg ut i max 2sec, åsså slår den seg på igjen og ingenting skjer.

Snakka med telenor i dag om å få passord, og det fikk jeg tilsendt på sms.

Men det funker faan meg ikke..

Så snart tror jeg at jeg gir opp hele greia.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid nok å bare trykke inn reset-knappen på baksiden. Ofte må det kombineres med at strømmen trekkes ut, hold inne reset-knapp, og sett så i strømmen mens du fortsetter å holde inne reset-knapp. Finnes flere varianter av dette - så du bør nesten søke på Google etter dine spesifike modeller, da det av og til kan variere fra modell til modell eller produsent til produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...