Gå til innhold

sette opp en server

helgers0t

Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg og en venn har tenkt pA A fA igang en server for morro skyld.

Siden vi ikke har veldig mye erfaring med server pA noen mAte hAper jeg at noen her er snille nok til A forklare litt.

Det jeg ikke helt forstAr

Terminalen, der etter hva jeg har skj0nt skriver inn kommandoer for A installere programmer.

Hva er det som egentlig mA gj0res for at serveren skal fungere?

Vi valgte ubuntu, er det et greit OS?

Takk for hjelpen :D

Endret av helgers0t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du innstallert ubuntu? Vel da fungerer serveren med de tjenestene du har satt opp(altså ikke veldig mye). Åpne opp terminalen og skriv det som står inni fnuttene "sudo apt-get install openssh-server".

Du har nå tilgang til serveren fra hvor som helst. Fra en windows maskin kan du bruke f.eks putty til å koble deg opp mot serveren. Webserver er også enkelt å innstallere "sudo apt-get install apache2".

Men sånn på generell basis, du bør nok belage deg på å lese myyyyye, før du i det hele tatt har en server som fungerer slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Har du innstallert ubuntu? Vel da fungerer serveren med de tjenestene du har satt opp(altså ikke veldig mye). Åpne opp terminalen og skriv det som står inni fnuttene "sudo apt-get install openssh-server".

Du har nå tilgang til serveren fra hvor som helst. Fra en windows maskin kan du bruke f.eks putty til å koble deg opp mot serveren. Webserver er også enkelt å innstallere "sudo apt-get install apache2".

Men sånn på generell basis, du bør nok belage deg på å lese myyyyye, før du i det hele tatt har en server som fungerer slik du ønsker.

takk så mye:)

gøy å lære nye ting vettu:D

God jul:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For fildeling vil jeg anbefale glftpd , brker det selv og er meget fornøyd, dog tror prosjektet er dødt men den fungerer fortsatt.

Til web-server er det lamp(Linux-Apache-PHP-MySql) som gjelder.

Kjører både glftpd og lamp på servern min hjemme og det fungerer supert :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...