vbjornevik Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hei! Hvordan er det å bruke som emnetittelen sier, altså høyttalere(beregnet for stereo i hus, 230V), på en forsterker beregnet for bil (12V)? Vet det GÅR, for det gjør jeg allerede. Men de høyttalerne jeg har nå er egentlig boss, så skal få låne en kompis sine, men har ikke så veldig lyst til det hvis det er sannsynlig at de ryker? På forhånd takk God Jul! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 det er ikke noe problem i forsterkerene man bruker i hus er det transformatorer som justerer spenningen ned fra 230 til 12V Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Som da vil si at jeg uten noen problemer kan bruke 12V-forsterker på 230V-høyttalere? (Vet jo at det er mulig, men vet ikke om det blir noe skade på høyttalerne). Endret 23. desember 2009 av vbjornevik Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 det er ikke noe problem i forsterkerene man bruker i hus er det transformatorer som justerer spenningen ned fra 230 til 12VSpenningen i en stereoforsterker til hjemmebruk er betraktelig høyere en 12V. Men det er ingen problem å bruke høytalere for hjemmebruk i bilen. Om forsterkeren er avhengig av 230 eller 12 v spenning har ingen innvirkning på høytalerne. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Skal forklare litt bedre, selv om det gjerne høres veldig rart ut Jeg har en bilforsterker, og for å drive den, bruker jeg batterilader (12V). Har det ute i boden når jeg jobber osv, så gidder ikke legge ut noe mye penger i det, derfor tok jeg bare frem det jeg hadde. Og til denne forsterkeren som da blir drevet av en batterilader, har jeg koblet opp to høyttalere som er til et stereoanlegg som jeg hadde på rommet en gang i tiden. Så spørsmålet er om jeg skal ta sjangsen på å bruke penger på noen nye høyttalere? At de ikke blir ødelagt eller tar skade på noen annen måte. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 det er ikke noe problem i forsterkerene man bruker i hus er det transformatorer som justerer spenningen ned fra 230 til 12VSpenningen i en stereoforsterker til hjemmebruk er betraktelig høyere en 12V. Men det er ingen problem å bruke høytalere for hjemmebruk i bilen. Om forsterkeren er avhengig av 230 eller 12 v spenning har ingen innvirkning på høytalerne. godt mulig det er tilfellet i noen forsterkere, men de jeg har vært borti har i alle fall vært 12V etter trafoen Skal forklare litt bedre, selv om det gjerne høres veldig rart ut Jeg har en bilforsterker, og for å drive den, bruker jeg batterilader (12V). Har det ute i boden når jeg jobber osv, så gidder ikke legge ut noe mye penger i det, derfor tok jeg bare frem det jeg hadde. Og til denne forsterkeren som da blir drevet av en batterilader, har jeg koblet opp to høyttalere som er til et stereoanlegg som jeg hadde på rommet en gang i tiden. Så spørsmålet er om jeg skal ta sjangsen på å bruke penger på noen nye høyttalere? At de ikke blir ødelagt eller tar skade på noen annen måte. som sa i min første post: JA det er ikke noe problem å bruke vanlige "stuehøytalere" med bilforsterker. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Ok, takker God Jul! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå