ailin Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Jeg skal kjøpe meg pc og er forholdsvis ny i gamet... Har lagt merke til at det florerer mye kunnskap inne på Hardware-forumet så kanskje noen kan hjelpe meg? :smile: Skal bruke pc´n til 2D og 3D; bildebehandling (Photoshop) og DAK-program (3D studio-max, Form-Z, Auto-Cad) og sikkert noe DVD kan jeg tenke meg (har jobbet en del på mac før). Skal tilbringe mange lange timer foran skjermen og har behov for bra grafikk, men ikke nødvendigvis på høyt "spill-nivå", God bildeskarphet er viktig! Utvalget av skjermer er mange, vet kun at jeg vil ha 19" flat CRT-skjerm... Har hørt at shadow mask-skjermer gir skarpere bilder enn aparture grill-skjermer? Skal jobbe en del på lys bakgrunn og lurer på hvor irriterende de stripene på trinitron-sjermer er i 2D? Har alle aperture-grill skjermer striper? Hvordan er diamantron-skjermer? eller flatron? finnes det enda fler?... så også at View Sonic har en Graphic-serie med shadow mask og en Professional-serie med aperture grille så kanskje jeg burde satse på shadow mask? Hmmm, og har ikke valg av skjermkort noe å si også?.. Håper noen kan hjelpe meg å få klarhet i ting her! :smile: Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Jeg har selv en ViewSonic p95f, og kan si at denne skjermen er meget god. Skarpt bilde og skrpe farger! Lenke til kommentar
larsarne Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Matrox er kongen på haugen når det gjelder 2D. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 11:41, larsarne skrev:Matrox er kongen på haugen når det gjelder 2D. Jeg er helt enig her! Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 I denne artikkelen kan du lese om de forskjellige teknologiene: http://www4.tomshardware.com/display/01q4/...1128/index.html Kort sagt er aperture grille et teknisk ord for tritron, mens konvensjonelle skjermer bruker shadow mask rør. Forskjellen mellom de to er kort sagt at trintron gir bedre kontrast (større fargeregister) enn en shadow mask skjerm kan klare, mens shadow mask muliggjør høyere fysisk oppløsning enn trintronskjermene tilbyr. (De trintron skjermene har aperture grille picth på 0.25mm som tilsvarer rundt 0.21mm dot pitch, mens en shadow mask kan oppnå rundt 0.19mm dot pitch selv om det er langt fra vanlig). Flatron er ikke noe annet enn en "flat" shadow mask. Du må nesten se skjermene i praksis for å kunne skille noe mellom dem. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 14:56, MailMan13 skrev:Kort sagt er aperture grille et teknisk ord for tritron, mens konvensjonelle skjermer bruker shadow mask rør. Triniton er et registrert varemerke som tilhører Sony. Kun Sony kan produsere Triniton rør. Aperture grill derimot er en CRT teknologi og det er flere bilderør enn Triniton som benytter Aperture grill mao en Triniton skjerm er en aperture grill skjerm, men en aperture grill skjerm er ikke nødvendigvis en Triniton skjerm. ailin: Virker som du skal jobbe ganske seriøst så da ville jeg gått for en Eizo T765. Koster riktignok 7000kr, men da får du Eizo kvalitet også. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 noen som har bilder etc. av aperture grille skjermer?? jeg vil se hvor skjemmende de horisontale linjene er... (gidder ikke gå til forhandler å sjekke) :razz: Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Quote: Skal bruke pc´n til 2D og 3D; bildebehandling (Photoshop) og DAK-program (3D studio-max, Form-Z, Auto-Cad) og sikkert noe DVD kan jeg tenke meg (har jobbet en del på mac før).Skal tilbringe mange lange timer foran skjermen og har behov for bra grafikk, men ikke nødvendigvis på høyt "spill-nivå", God bildeskarphet er viktig!Utvalget av skjermer er mange, vet kun at jeg vil ha 19" flat CRT-skjerm... Har hørt at shadow mask-skjermer gir skarpere bilder enn aparture grill-skjermer? grill-skjermene anbefales til grafikk, mask til tekst. Ved 1600X1200 begynner det å bli ubehagelig å jobbe med tekst på en aparture-grill 19' skjerm. Høres ut som du trenger en grill. Selv har jeg Sony g420 19' trinitron. Lenke til kommentar
arehsan Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 stripene vil ikke synes på et fotografi! veldig tynne og svake skygger Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Glemte å kommentere stripene: Brukte en trinitron skjerm på skolen i flere år, uten å legge merke til stripene.... Etter at jeg ble oppmerksom på dem gjennom å lese skjermtester, legger jeg oftere merke til dem, men plagsomt er det ikke.... Lenke til kommentar
ailin Skrevet 29. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2002 Takk for alle svar! :smile: Var og kikket på en sony-skjerm i dag, de stripene var jo ikke så synlige da! bare på heeelt hvit bakgrunn. Digg skjerm! noen som har tatt en titt på denne testen av 19"? http://sartryck.idg.se/art/NEC_1_M372002.html noe å bli klokere av? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå