wetwilly Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Ja jeg lurer på hvordan jeg tar HDR bilder med nikon D90? Hva må jeg stille inn kareraet på? Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 HDR bilder tar du rett og slett ved og variere lukkertiden slik at du får eksponert for mørke og lyse ting "riktig". Du har denne guiden fra Akam som du kan bruke: http://www.akam.no/artikler/hdr_-_hva_og_hvordan/36395 Lenke til kommentar
wetwilly Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 HDR bilder tar du rett og slett ved og variere lukkertiden slik at du får eksponert for mørke og lyse ting "riktig". Du har denne guiden fra Akam som du kan bruke: http://www.akam.no/artikler/hdr_-_hva_og_hvordan/36395 Hei tusen takk for svar;)! hvis noen andre har flere tips så er det bare å komme med de! mvh wetwilly Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) En teknikk jeg syns er mye enklere er å ta kun ett bilde i RAW-format (NEF), åpne det i Photoshop når du kommer hjem og lagre fem forskjellige versjoner av bildet med forskjellig 'Exposure' (Ett med -3.00, ett med -1.50, ett med 0.00, ett med 1.50 og ett med 3.00). Her kan du godt bruke .jpg-format. Etter dette åpner du dem i Photomatix Pro eller i 'Merge to HDR' i Photoshop på vanlig måte. Da slipper du å bruke så mye tid per bilde, i tillegg til at du slipper avvik mellom de forskjellige bildene og kan dermed ta bilde av ting i fart osv. Eneste negative er at denne teknikken kan lage litt mer støy i bildet i motsetning til den som ble nevnt over. Endret 23. desember 2009 av ulrik1012 Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 En teknikk jeg syns er mye enklere er å ta kun ett bilde i RAW-format (NEF), åpne det i Photoshop når du kommer hjem og lagre fem forskjellige versjoner av bildet med forskjellig 'Exposure' (Ett med -3.00, ett med -1.50, ett med 0.00, ett med 1.50 og ett med 3.00). Her kan du godt bruke .jpg-format.Etter dette åpner du dem i Photomatix Pro eller i 'Merge to HDR' i Photoshop på vanlig måte. Da slipper du å bruke så mye tid per bilde, i tillegg til at du slipper avvik mellom de forskjellige bildene og kan dermed ta bilde av ting i fart osv. Eneste negative er at denne teknikken kan lage litt mer støy i bildet i motsetning til den som ble nevnt over. Ja, det fungerer det også men hvis du bruker stativ og en utløser, slik at ikke det blir noe avvik mellom bildene blir resultatet bedre ved og ta 3 bilder med forskjellige eksponeringer eller fler. Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hvis du ønsker å ta flere bilder, med ulik eksponering, så kan du bruke "brakketering" på eksponering. Litt usikker på D90, men med D300 så kan jeg sette kameera på CH/CL (kontinuerlig opptak) samtidig med at jeg benytter brakketering. Da tar kameraet en serie bilder (så lenge utløser holdes nede), og stopper selv når antall bilder, som er spesifisert i brakktering er oppnådd. Dette er enklere enn å ta enkelt bilder. Ta gjerne fram manualen og kos deg med den i julen /Jan Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hvis du ikke bruker "bracketing", så må du bruke manuelle innstillinger, ellers vil lukkertid, blenderåpning og/eller autoISO justere for de andre endringene du gjør. Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Ja, det fungerer det også men hvis du bruker stativ og en utløser, slik at ikke det blir noe avvik mellom bildene blir resultatet bedre ved og ta 3 bilder med forskjellige eksponeringer eller fler. Selvfølgelig. Men det går fortere å bruke kun én eksponering, og du kan ta bilde av ting i fart. Men det kommer selvfølgelig an på hva og hvor du skal ta bildet(ene) Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Men det går fortere å bruke kun én eksponering, og du kan ta bilde av ting i fart. Men det kommer selvfølgelig an på hva og hvor du skal ta bildet(ene) Men jeg ser ikke poenget. Du får ikke ut mer dynamikk av en enkelt RAW-fil somme hvor mye du masserer den i Photomatix el.l. Dette er i beste fall leke-HDR. Hele poenget med HDR er jo å fange et dynamisk område som går utover det sensoren klarer med kun ett bilde. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Som k.n.b antyder over er det nesten helt meningsløst å bruke kun én Raw-fil til HDR. "Nesten" da man vil få en "HDR-lignende" effekt pga programmets algoritmer, men er i bunn og grunn bare å lure seg selv (og andre). Man kan ikke skape ny informasjon, samme hvor mye man drar i spakene, som ikke er der fra før. Det betyr ikke at en-raw-hdr ikke kan være pent. Skal man ha "skikkelig" HDR, må man ta flere eksponeringer som ivaretar hele kontrastområde til det man tar bilder av, og da må man gjerne opp i 5-7 bilder eller mer (avhengig om hvor mye EV-kompensasjon som blir lagt til for hvert bilde). Min guide for HDR er: Stativ, fjernkontroll (eventuelt selvutløser), lav ISO (kan fravikes), kamera i M(anuell) og hvitbalanse i manuell. Juster blenderåpning til ønsket dybdeskarphet, deretter justere kun lukkertid til det ikke er blinkende highlights/eller at "fjellet" ikke begynner å krype oppover høyre kant i histogrammet. Overeksponer gjentatte ganger med 1-2EV via lukkertiden til venstre del av fjellet (den mørke delen av bilde) har kommet til midten av histogrammet. Først da har man fanget det hele på minnebrikken. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Er enig i at 1 bilde ikke blir skikkelig HDR, men man kan bruke HDR teknikk for å skvise inn hele sensorens dynamiske område inn i det synlige område. Så at det er juks er jeg ikke enig i, har selv benyttet denne teknikken for bilder der man har mørke nesten svarte partier som ikke er synlige, partier som er normalt eksponert, samt helt hvit himmel. Liten runde med HDR og man får opp detaljene på de mørke områdene samt fine skyer på himmelen Alt fra en eksponering. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) På D90 er min måte slik. Hold inne BKT (Bracketing) knappen og velg med hjulet bak hvor mange bilder du ønsker, og med hjulet foran hvort mange eksponeringshakk det skal være i mellom bildene. Sett så kamera i CL mode til f.eks 3 bilder og så sett selvutløser til 2 sek. Da vil kamera ta bildene i forskjellig eksponering uten at du trenger å trykke mer på kamera, og du slipper å tenke på bevegelse. Vet ikke om det er beste måten å gjøre det på, men slik har jeg funnet ut at jeg gjør det Endret 23. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
wetwilly Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 På D90 er min måte slik. Hold inne BKT (Bracketing) knappen og velg med hjulet bak hvor mange bilder du ønsker, og med hjulet foran hvort mange eksponeringshakk det skal være i mellom bildene. Sett så kamera i CL mode til f.eks 3 bilder og så sett selvutløser til 2 sek. Da vil kamera ta bildene i forskjellig eksponering uten at du trenger å trykke mer på kamera, og du slipper å tenke på bevegelse. Vet ikke om det er beste måten å gjøre det på, men slik har jeg funnet ut at jeg gjør det Tusen takk for fint svar;) kunne du forklart litt nærmere? slik at en noob også klarer det? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Noe spesiellt du vil ha forklart? Jeg er hva jeg vil kalle en noob innenfor faget, så jeg trodde jeg forklarte så lett forståelig jeg kunne Endret 24. desember 2009 av archongamer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 D90 har en innebygd funksjon som tar 3 (eller 2) bilder og setter automgisk sammen til ett bilde med større dynamisk omfang. Menu - Shooting Menu - Multiple Exposures - Done Nå kan du ta 3 bilder som så vil bli satt sammen til ett av kameraet. Stativ anbefalt. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 D90 har en innebygd funksjon som tar 3 (eller 2) bilder og setter automgisk sammen til ett bilde med større dynamisk omfang. Menu - Shooting Menu - Multiple Exposures - Done Nå kan du ta 3 bilder som så vil bli satt sammen til ett av kameraet. Stativ anbefalt. Stemmer det, men dette er begrenset til maks 3 eksponeringer, og du kan heller ikke velge EV steps. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Skal du ha fler enn 3 bilder kan du jo bare ta flere bilder etterhverandre med forskjellig lukketid. Det er det jeg pleier å gjøre. Stativ er selvsagt et must. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Skal du ha fler enn 3 bilder kan du jo bare ta flere bilder etterhverandre med forskjellig lukketid. Det er det jeg pleier å gjøre. Stativ er selvsagt et must. Jo selvsagt, men da er du jo like langt. Dvs bracketing gir deg det samme. Med "Menu - Shooting Menu - Multiple Exposures - Done" Så må du inn å slå på dette igjen for hver "serie" du vil ha. Her mister du også en del muligheter da kameraet slår sammen bildene for deg, fremfor å gjøre dette selv i software seinere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå