Choekaas Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Hei. Jeg går på Lillestrøm VGS og vi hadde et kortfilmprosjekt denne høsten som jeg deltok på. (Var lydmann og manusforfatter) Denne kortfilmen er 10 minutter lang og fikk, hittil, gode kritikker. Vi har valgt å ha filmen på engelsk. Fra YouTube-beskrivelsen: "A film about a Predestination paradox. Inspired by the TV shows Fringe and Lost, and the films by directors: Stanley Kubrick and Christopher Nolan." Filmen er litt kompleks, så det er mulig man må se den to ganger for å skjønne den. (En effekt vi ville ha, som også fungerte. Under visning for klassen så skjønte halve klassen filmen, mens den andre halvdelen ville ha en forklaring). Hva synes dere? Teorier? Forstod dere slutten? Endret 22. desember 2009 av Choekaas Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hendelsene kom ikke i kronologisk rekkefølge? Hvis jeg forsto det rett, så fortalte "Michael" hoverpersonen alt han trengte å vite, bortsett fra når han kom til å være i en ulykke? Den siste delen der han spør "Who ARE you?" er det samme som det første? Lottotallene han skulle spille på var de samme som i Lost, var det bare for moroskyld? Lenke til kommentar
Choekaas Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Det meste skjer i kronologisk rekkefølge. Det som er viktig å få med seg er den samtalen på starten og den på slutten. Det er riktig at det er samme samtale i begynnelsen og på slutten. Michael, vår hovedkarakter legger merke til at skrivemaskinen kommer med et lys og lager noen lyder. Han ser at noen har skrevet "What the hell am I supposed to do?" Senere i filmen så blir vår hovedkarakter på en måte "slave av maskinen". Han får vite råd og tips, og ja, Lost-tallene var bare for moro skyld En gang så blir han frustrert over at han ikke får noe svar, så vi har en kamerabevegelse som går til en annen tid. (Michael sitter ikke der, skrivebordet er litt annerledes) og det er en person som kommer inn. Det er Michael som kommer haltende inn. Og det er Michael som skriver råd og ikke en ukjent kilde. Vi ser også datoen i denne scenen som er 29. November (nesten to uker fram i tid), etter som vi får vite datoene tidligere i filmen. Nåtids-Michael lurer på når han kommer i en ulykke, frustrert slår han maskinen og maskinen lyser opp en gang til. I frustrasjon skriver han "What the hell am I supposed to do?" og mange dager tidligere så får en tidligere versjon av Michael denne beskjeden. Etter at han har skrevet "What the hell am I supposed to do?" så håper jo han på et svar fra personen som gir han råd, men som svar får han: "Who is writing this?". Han spør tilbake "Who ARE you?" og får "Michael", hans navn. Med andre ord: Nåtids-Michael starter å skrive til en tidligere versjon av seg selv etter at han slår maskinen. Alt går i en loop. Vi håpet på en slags effekt at hvis vi viser den til en klasse så kommer noen til å skjønne den, mens noen kommer ikke til å skjønne den. Det var den effekten vi ville ha fra begynnelsen. En film som «man må se en gang til». En film med mystikk og mange plantinger som man legger merke til 2.gang eller 3.gang man ser filmen. Og når man har fått med seg hva filmen handler om så begynner teoriene: «Så nå kommer nåtids-Michael til å sende råd til tidligere versjon av Michael. Hva kommer til å skje med Michael i framtiden da?» Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det var mye å forstå, men jeg orket bare å se filmen én gang. Dere oppnådde nok den ønskelige effekten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå