Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med boot Win 7.

Anbefalte innlegg

Starta maskinen i morges og fikk opp meldingen "Reboot and select proper boot device..."

Tenkte at nå hadde sikkert en av kablene sklidd ut, men det hadde de ikke. Begynte å feilsøke ved å fikse startup ved hjelp av Windows dvden. Det hjalp ikke. Koblet ut alle harddiskene utenom systemdisken, det hjalp ikke. Har endret på first boot device flere ganger uten hell. Har 3 disker koblet til. 2 av disse finner jeg i biosen. Den ene er systemdisken med OS og en til. Den tredje disken er tom.

Noen som kan bistå med tips? Har ikke lyst å legge inn OS påny. Merkelig at dette skjer helt uten videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisker går istykker, som alle andre mekaniske dingser.

Hvis disken din er så skral at BIOS'en ikke klare å boote fra den, så er det et spørsmål om det er mulig å noen gang få orden på den igjen.

Kanskje produsenten av harddisken har verktøy du kan bruke på sine support-sider?

Alternativt kan du vurdere å investere 89$ i SpinRite for å se om den klarer å få til noe.

Lenke til kommentar
Harddisker går istykker, som alle andre mekaniske dingser.

Hvis disken din er så skral at BIOS'en ikke klare å boote fra den, så er det et spørsmål om det er mulig å noen gang få orden på den igjen.

Kanskje produsenten av harddisken har verktøy du kan bruke på sine support-sider?

Alternativt kan du vurdere å investere 89$ i SpinRite for å se om den klarer å få til noe.

Har den tatt kvelden? Er snakk om en Samsung F1 1 tb disk som jeg har hatt i noen få uker. Den fungerte fint i går kveld. Får den opp i biosen, men startup repair hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Stemmer det at du har 3 disker, men finner bare 2 av dem?

Det du kaller systemdisk er den med Windows på?

Hvis det er en disk som feiler så er det antagelig "System" disken. Dvs den som booter fra BIOS. Dette er ikke nødvendigvis den med Windows på, den kalles "Boot".

Det er fort gjort å få System og Boot på hver sin disk, og Boot kan ikke boote.

Lenke til kommentar
Stemmer det at du har 3 disker, men finner bare 2 av dem?

Det du kaller systemdisk er den med Windows på?

Hvis det er en disk som feiler så er det antagelig "System" disken. Dvs den som booter fra BIOS. Dette er ikke nødvendigvis den med Windows på, den kalles "Boot".

Det er fort gjort å få System og Boot på hver sin disk, og Boot kan ikke boote.

Det kan nok stemme. Nå er jeg inni repair funksjonen til Windows 7 dvden. Her får jeg opp de to diskene. Den disken med windows på og den med filer. Ser her at windows har blandet med drive letters. Den partisjonen som windows ligger på er nå E: og ikke C: den som er C: nå er en tom partisjon. Jeg kan gå inn og utforske alle filene på de ulike partisjonene så jeg tror jeg kan utelukke at noen av harddiskene er ødelagte. Spørsmålet mitt er hvordan jeg skal klare å fikse boot fila når windows dvden ikke klarer det.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet til 3 disker. To vises i bios. De som vises er en 1 tb disk med windows + en 320 gb disk med filer.

Edit. Vil det hjelpe om jeg velger install --> repair windows 7 i installasjons dvden?

Sannsynligvis har bootmanageren blitt skadet etter at jeg har gjort om et par partisjoner om til en partisjon.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Da må du huske å koble fra andre disker mens du installerer. Ellers risikerer du separering av System og Boot.

Forseint :/ La inn Windows på den ene 320 gb disken. Den andre 320 gb disken anser jeg for å være dø. Tenkte å bestille inn 2 stk 1 tb disker og sette opp et RAID-5 så slipper jeg å miste filer i fremtiden. Håper bare at maskinen er god nok til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...