Gå til innhold

Middels "Mamma-PC" ~3000kr - fungerende oppsett?

Anbefalte innlegg

Julen står da for dør, og jeg tenkte i den anledning å gi en liten julegave til foreldrene mine i form av en ny maskin, da den gamle bråker som en støvsuger og snegler seg i vei med bl.a. énkjernes 1.8GHz Athlon CPU og 80GB PATA-harddisk.

Det er ikke store kravene som vil stilles til den nye maskinen - kontorprogrammer, websurfing og litt casual spilling - men jeg ser ikke for meg oppgraderinger av annet enn RAM/HDD i nær fremtid; derfor 785G chipset og trekjerne. Maskinen bør også være relativt støysvak.

Oppsettet jeg har kommet fram til så langt er følgende:

CPU: AMD Athlon II x3 425?

HK: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H?

RAM: Kingston ValueRAM DIMM DDR3 1x2GB 1333MHz CL9?

HDD: Samsung SpinPoint F1 HD322HJ 320GB?

PSU: Corsair CX-400W?

Optisk drev: Samsung SH-D163B DVD-ROM?

Kabinett: Antec Three Hundred?

Ekstra vifter: 2x Scythe Slip Stream 1200RPM SY1225SL12M?

Totalt 3340,- hos Dustinhome.no, inkl. mva og frakt.

Første spørsmål blir selvfølgelig om alt vil fungere godt sammen? Mener å ha valgt kompatible komponenter, men en vet aldri. Hvordan vil ytelse og stabilitet være med kun én RAM-brikke i? Har PSU nødvendige kontakter?

Vet at det er mange lyse hoder her på forumet som har fulgt bedre med på hardware-fronten enn meg, så hvis dere vet om komponentkombinasjoner som gir bedre ytelse til samme pris, er jeg åpen for forslag.

Lurer også på hvordan støynivået vil bli med Scythe-viftene kjørende på 12V, og om turtallet evt. kan begrenses på en "sikker" måte? Vil ikke prøve meg på SPCRs "7 volt trick". Har også lest at seriekobling av 2 vifter er en enkel måte å få begge til å dra 6V på, men har enda ikke funnet noen guide som forklarer prosedyren på en god måte.

Er også usikker på hvor mye støy som kan reduseres ved å skifte ut stock CPU-kjøler? Hvis andelen er betydelig; hvilken kjøler? Tenkte opprinnelig på Xigmatek HDT-S1283, god og billig, men denne støtter jo ikke AM3-sokkelen...

Tusen takk for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ferdigbygd, middelmådig "kasse" er nok ikke hva jeg er ute etter, ei heller spydige kommentarer. Hvem delene betyr mest for kan diskuteres, da man gjerne husker sine "førstegangsøyeblikk", men kan nevne at gavepakken min inneholder deler mer ala X25-M.

Gulvplass er ingen mangel i huset, så kabinettstørrelse betyr fint lite.

Lenke til kommentar

Hei! Fint oppsett som vil fungere fint. Skulle du ville spare

litt penger kan jeg anbefale dette oppsettet fra Netonnet:

Kabinett Ace Battle 4 ATX 500W kr 499.00

RAM Kingston, DDR2 2x1GB 800Mhz Retail kr 379.00

Prosessor AMD ATHLON II X2 245 S.AM3 2.9Ghz kr 479.00

Hovedkort ASUS M3N78-VM kr 479.00

Dvd brenner Samsung SH-S223C/BEBE kr 179.00

Harddisk Western Digital Caviar Blue 500GB SATA kr 349.00

Kabinettvifte Zalman ZM-F3 Case Fan 120mm kr 79.00

Frakt kr 79.00

Totalt kr 2522.00

Lenke til kommentar

Hei,

Synes komponentvalget er fornuftig. Siden maskinen skal være relativt stillegående, hadde jeg oppgradert PSU-en litt til Seasonic VX:

http://www.dustinhome.no/pd_5010129914.aspx

Det er en velkjent modell laget av Seasonic av meget god kvalitet.

Du bør også ha en DVD-brenner i maskinen. Prisforskjellen er tross alt ca. 40 kr :)

http://www.dustinhome.no/pd_5010330472.aspx

Alternativ til disk, en Samsung i EcoGreen serien. Meget stillegående og kjølige disker:

http://www.dustinhome.no/pd_5010315577.aspx

Ellers ser maskinen bra ut. Har du lisens på operativsystem? Hvis du skal bruke Windows, er det lurt å ta med for å spare både deg selv og mamma for ev. hodepiner. OEM-utgaver er billigst.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. :thumbup:

Denne når nok ikke fram til julaften, men ville antakeligvis ikke ha rukket å sette den sammen i tide uansett, så det er ikke så farlig.

Å bytte til oppsettet fra NetOnNet ville ikke bare spare litt penger - det ville kutte vekk 25% av kostadene - og er derfor absolutt noe å vurdere. Men for nå vil jeg velge det bort.

Både CX-400W og VX-450W PSU'ene fra Corsair er produsert av Seasonic og holder god kvalitet, men VX'en er minst 3 dB(A) mer stillegående, ja. Tror nok dog at CPU-kjøleren vil være største støykilde, så evt. ekstra likvider vil skytes inn her først.

Var en gang en her som kommenterte at DVD-brenner oftest er bortkastede penger, men at det er utolig irriterende å ikke ha det den éne gangen i halvåret den skal i bruk. Forslaget er notert, men vil imidlertidig velge å ikke bruke de ekstra 40 kronene, da jeg enkelt kan røske en brenner ut av egen maskin om nødvendig. :roll:

EcoGreen-serien til Samsung var ingen dum idé. For 50kr prisøkning får en 180GB mer lagringsplass og lavere støynivå. Men har disse diskene konstant 5400RPM, eller varierer de slik som WDs Caviar Green-disker?

Fant også ut at HK'et har 2 stk. 4-pin viftekontakter og at Slip Stream-viftene har medfølgende 3-4-pin adapter, så disse skulle da styres med PWM fra moderbordet, eller? Tror da også at jeg kutter det til én vifte, og investerer i noe annet.

Lurer også på om noen kan si noen ord om stock CPU-kjøler, evt. komme med et forslag til en bedre komponent, hvis det finnes noen i lavprissegmentet. :hmm:

W7 er i orden.

Lenke til kommentar
Både CX-400W og VX-450W PSU'ene fra Corsair er produsert av Seasonic og holder god kvalitet, men VX'en er minst 3 dB(A) mer stillegående, ja. Tror nok dog at CPU-kjøleren vil være største støykilde, så evt. ekstra likvider vil skytes inn her først.

Ok, husket visst feil angående PSU. Er visst testet nylig på Silentpcreview også :) VX-550 som er produsert av CWT. Å spytte litt inn i CPU-kjøler kan være lurt.

Var en gang en her som kommenterte at DVD-brenner oftest er bortkastede penger, men at det er utolig irriterende å ikke ha det den éne gangen i halvåret den skal i bruk. Forslaget er notert, men vil imidlertidig velge å ikke bruke de ekstra 40 kronene, da jeg enkelt kan røske en brenner ut av egen maskin om nødvendig.

Det gjør du som du vil med, og hva du ev. prissetter din arbeidstid som :) Jeg mener fortsatt at det er lurt å bruke 40kr på en brenner.

EcoGreen-serien til Samsung var ingen dum idé. For 50kr prisøkning får en 180GB mer lagringsplass og lavere støynivå. Men har disse diskene konstant 5400RPM, eller varierer de slik som WDs Caviar Green-disker?

Konstant rpm, så vidt jeg husker. Den vil være bittelitt treigere på tilfeldige søk, men mer enn bra nok på sekvensiell overføring. De diskene har meget bra datatetthet. Har tre 1TB sånne disker i raid i en filserver, og jeg synes at hastigheten er bedre enn de 7200rpm 500GB diskene som ble erstattet. Silentpcreview har en bra test, du kan jo lese der.

Fant også ut at HK'et har 2 stk. 4-pin viftekontakter og at Slip Stream-viftene har medfølgende 3-4-pin adapter, så disse skulle da styres med PWM fra moderbordet, eller? Tror da også at jeg kutter det til én vifte, og investerer i noe annet.

De viftene finnes vel både med og uten PWM. Står det en P på slutten av modellbetegnelsen, er de PWM.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...