Gå til innhold

Kopiering av filer/program

ziR-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Datafiler kan kopieres via minnepenn, CD/DVD eller ekstern harddisk.

Programmer må/bør installeres på nytt på den nye maskinen. Dette grunnet settinger i registry og at den del av programfilene havner under system og system32 katalogene samt at de er avhengig av versjon av operativsystem.

Lenke til kommentar

Det er alltid mer jobb forbundet med å flytte fra en gammel PC til en ny enn man forestiller seg på forhånd.

Et program fra Laplink kalt "PC Mover" påstår at de kan flytte over både filer og programmer fra Windows XP -> XP/Vista/Win7, fra Vista -> Vista/Win7, osv.

Den vil flytte over registry-settings osv. slik at programmet skal kunne brukes med en gang på den nye PC'en.

I Windows (XP) finnes "Files & Settings Transfer Wizard" som gjør noe av det samme, bortsett fra at du må installere programmene selv. (Tilsvarende finnes i Vista og Win7, men navnet er vel endret.)

I begge tilfeller flyttes filer via ekstern harddisk, nettverkstilkoblet disk, via nettverket fra PC til PC, eller via spesial-kabel (USB) fra PC til PC.

Jeg er selv noe skeptisk til slike løsninger som "gjør alt", så jeg foretrekker å gjøre det meste selv. Som regel ønsker jeg å installere nyeste versjon av ulike programmer istedenfor å flytte over en eldre versjon, så det er helst files & settings jeg lar automatikken ta seg av.

Men det meste av filer (musikk, bilder, film) foretrekker jeg å flytte manuelt, slik at det blir minst mulig igjen for "transfer wizard" å bekymre seg over.

Man kan også ta ut harddisken fra den gamle PC'en og koble den til den nye (f.eks. ved å putte den inn i en eksternt HD-kabinett) og overføre filer på den måten. Hvis PC'en er gammel vil jeg anbefale deg at du putter en ny harddisk i den uansett. Slike dingser bare venter på ødelegge for deg ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...