Gå til innhold

Metall: Noen som har peiling på aluminiumstøping?

mariusx

Anbefalte innlegg

Kan begynne med litt info, jeg er en gutt på 15 år som driver mye med metall, har nettopp kjøpt meg en splitter ny dreiebenk og en splitter ny fres(ikke noe småtteri). Jeg har flere sveis apparater og nesten alt av verktøy + div. andre maskiner og el. verktøy. Det eneste som er trist med denne hobyen er det at det er litt liten aktivitet rundt folk på samme aldrer eller ungdom generelt.

Så til poenget, jeg har nå lyst å gå litt videre å prøve meg på aluminium støping, er det noen som har peilig på på dette eller? Har flere gassflasker tilgjengelig så smeltingen skal gå fint! Men det er støype-formene jeg lurer litt på, hva skal jeg lage de av og hvordan?

Hilsen marius.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke gjort det før, men alt som har høyere smeltetemperatur enn alu burde fungere.

Husk at metallet utvider seg når det blir varmt, så størrelsen kan bli variabel.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd meg med stål først for å se hvordan dette hadde fungert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Industrielt er støpt aluminium ganske uvanlig. Dette fordi metallet har såpass lav styrke som det har (~10 ganger lavere enn stål). Det som er vanlig er å ekstrudere ulike aluminiumformer. Det at metallet herjes så mye med gjør det sterkere. Eventuelt kan det inn- og utherdes. Sagt litt klarere: Aluminium er ikke på sin mest lukurative form når det kunn er støpt, uten noen ekstra behandling.

Når det er sagt vil jeg tro at stålformer holder godt. Det samme vill antagelig ulike keramiske former.

Dersom du ikke får mye mer svar kan du kanskje be Simen1 om han vet det over PM. (Han har en mastergrad i materialteknologi, som er midt i blinken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...