Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vasker du din bil om vinteren


Anbefalte innlegg

Salt løses lettere opp i varmt vann. Men det løser seg opp i kaldt vann og. Har du en "stor" klump med kvernsalt å hiver den i kaldt vann vil det ta lenger tid for den å løse seg opp enn i varmt vann.

Men under en bil er det snakk om fint saltstøv, ikke gigantiske krystaller. De vil ikke klare å henge. Du har sikkert sett hvite striper av salt på siden av bilen. Veldig finkornet =)

 

BTW- Hadde bilen i bilvask på shell i dag.. Den så jo nesten ny ut! (Bortsett fra parkeringsbulka noen lagde i døa mi ) =((

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salt løses lettere opp i varmt vann. Men det løser seg opp i kaldt vann og. Har du en "stor" klump med kvernsalt å hiver den i kaldt vann vil det ta lenger tid for den å løse seg opp enn i varmt vann.

Men under en bil er det snakk om fint saltstøv, ikke gigantiske krystaller. De vil ikke klare å henge. Du har sikkert sett hvite striper av salt på siden av bilen. Veldig finkornet =)

 

BTW- Hadde bilen i bilvask på shell i dag.. Den så jo nesten ny ut! (Bortsett fra parkeringsbulka noen lagde i døa mi ) =((

 

 

:thumbup: Automat er topp ,finnes ikke noe mer behageli.

Lenke til kommentar
Hvis dere må ty til maskinvask, er det mulig å spørre om å få en børste løs vask, sånn at bilen ikke kommer ut igjen sandslipt =)

Jeg var i en vaskehall med 2 "roboter".. Den første spylte over bilen med høytrykk, så avfetta den, spylte, skummet ned bilen, spylte av med høytrykk, så kjørte jeg inn i neste hall og fikk på no mer såpe, så kom børstene, og deretter spyling og tørking.

Lenke til kommentar
Hvis dere må ty til maskinvask, er det mulig å spørre om å få en børste løs vask, sånn at bilen ikke kommer ut igjen sandslipt =)

Høres sikkert bedre ut, men i virkeligheten er det nok ikke bedre enn med børstene. Børstene er bare erstattet med ufattelig sterke såper og avfettinger som tar knekken på alt av beskyttelse og gjerne litt av lakken også. Det betyr at den litt mindre slitasjen man får i selve vasken får man istedet etter vasken fordi lakken er uten beskyttelse.

Lenke til kommentar
Hvis dere må ty til maskinvask, er det mulig å spørre om å få en børste løs vask, sånn at bilen ikke kommer ut igjen sandslipt =)
De fleste vaskehaller har programmer uten børster, der jeg jobber har vi også veldig gode programmer.

- Men de kan overhode ikke sammenlignes med de med børster.

 

Gå inn i en vaskehall og kjenn på børstene, er de gamle og slitte så drar du videre. Er det en ny maskin er børstene silkemyke. Dessuten er de knapt bortpå lakken, de drar bare såvidt over for å fjerne trafikk-filmen som ligger på. :)

 

Fjerner du ikke trafikkfilmen er du tilbake til møkkete bil mye raskere.

Lenke til kommentar

Dersom du har en "ripefri" bil og vil beholde den slik; styr langt unna børstevask. Med mindre du kjører "jomfruturen" på vaskemaskinen vil det alltid være rester (mer eller mindre) i børstene fra biler som har blitt vasket tidligere.

 

Høres sikkert bedre ut, men i virkeligheten er det nok ikke bedre enn med børstene. Børstene er bare erstattet med ufattelig sterke såper og avfettinger som tar knekken på alt av beskyttelse og gjerne litt av lakken også. Det betyr at den litt mindre slitasjen man får i selve vasken får man istedet etter vasken fordi lakken er uten beskyttelse.

 

En sannhet med store modifikasjoner. Det er veldig få vaskehaller som bruker så sterke kjemikalier at de er skadelig. Det er faktisk flere og flere børsteløse vaskemaskiner som bruker Prickbort; en avfetting som er kjent for å være sinnsykt effektiv samtidig som den sparer LSP'en på lakken.

Lenke til kommentar
Igjen så kommer dette ann på hva slags kvalitet vaskemaskinen er av ;)

 

Det er forskjell ja. På hvor mye de riper.. det finnes pr i dag ingen børstemaskiner som ikke riper.

 

Men sannheten er at man skal ha ganske mye "peil" og riktig utstyr for å kunne gjennomføre en noenlunde "ripesikker" vask hjemme også.. problemstillinger mannen i gata overhodet ikke tenker på er som regel kilden til både vanlige swirls og RDS

Lenke til kommentar

Erfaringer fra oss i bilpleiemiljøet, rett og slett. Det er et kjent fakta.

 

Men det finnes også en test som ble utført i UK i fjor, der Paul Dalton forberedte tre nye biler. Ligger link til denne på detailersclub.no

 

Testen ble utført på oppfordring fra en produsent av børstemaskiner, og resultatet var faktisk overraskende bra fra den testede maskinen. (Men langt fra bra nok for en bilpleie-nerd ;))

 

En av de andre bilene ble levert til et "billig" bilpleiesenter, disse gjorde faktisk en overraskende god jobb, men tørket bilen med nal etter at vaskejobben var gjort, og sporene etter denne var synlig.

Endret av kazzper
Lenke til kommentar

Jobbar sjølv på Shell, og får halvpris på alt av vask, så derfor brukar eg alltid dobbelpolering kvar gang er vaskar. Vaskar ein gang i mnd rundt der, kjem litt ann på kor full av dritt den er.

På sommaren polerar eg bilen kvar gang eg skal vaske den :) Ingen ting kan slå sjølvvask for hand saman med ordentleg polering, ser ut som om bilen er nylakkert kvar gong :p

Lenke til kommentar

Da har jeg gjort min første selvvask på Statoil på leeeenge.

Det var godt, og jeg brukte hele 85 kroner og brukte 30 min. :grin:

 

Jeg gikk frem på denne måten:

1.Børstet av snø med børsta

2. Spylte over hele (med bare vann)

for å spyle vekk litt is og gjøre bilen våt.

3. Trykka på "rengjøring" - varmt vann / såpe,

skylte godt over hele bilen, systematisk...

4. Underspylte (m/ bare vann) + hjulbuer.

5. Spylte med varmt såpevann på sistnvt.

6. Avspyling - brukte god tid over alt.

7. Tørka av alle dørlister & vinduer.

 

Godt fornøyd! Den ble fin og ren hvertfall.

Grei fremgangsmåte? Var cirka 3-4 minus ;)

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Da har jeg gjort min første selvvask på Statoil på leeeenge.

Det var godt, og jeg brukte hele 85 kroner og brukte 30 min. :grin:

 

Jeg gikk frem på denne måten:

1.Børstet av snø med børsta

2. Spylte over hele (med bare vann)

for å spyle vekk litt is og gjøre bilen våt.

3. Trykka på "rengjøring" - varmt vann / såpe,

skylte godt over hele bilen, systematisk...

4. Underspylte (m/ bare vann) + hjulbuer.

5. Spylte med varmt såpevann på sistnvt.

6. Avspyling - brukte god tid over alt.

7. Tørka av alle dørlister & vinduer.

 

Godt fornøyd! Den ble fin og ren hvertfall.

Grei fremgangsmåte? Var cirka 3-4 minus ;)

Veldig fin fremgangsmåte, men brukte du ikke varmvoksen og glanstørken?

De er jo gull verdt ;)

Lenke til kommentar

I de nyeste statoilvaskene er det slik at man skal påføre den såkalte "lakkforseglingen"/"voksen" (tror de kaller det "polering" nå) med den kosten som også brukes til å "vaske" med (prg. 3) .!! haha..

 

Bedre å kjøpe flaske med quick wax og sprute på mens man tørker av (og det kan man godt gjøre etter å ha kjørt ut fra vaskeområdet om det er kø)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Veldig fin fremgangsmåte, men brukte du ikke varmvoksen og glanstørken?

De er jo gull verdt ;)

 

Takk :) Nei, gjorde ikke det. Har ikke gjort det før heller.

Hvordan går man frem med de? Sluker det mynt? :p

 

 

I de nyeste statoilvaskene er det slik at man skal påføre den såkalte "lakkforseglingen"/"voksen" (tror de kaller det "polering" nå) med den kosten som også brukes til å "vaske" med (prg. 3) .!! haha..

 

Bedre å kjøpe flaske med quick wax og sprute på mens man tørker av (og det kan man godt gjøre etter å ha kjørt ut fra vaskeområdet om det er kø)

 

Hva mener du med "skal påføre"? Er det dumt å ikke gjøre det?

Tror ikke det var et slik program på Statoil Berger, men disse:

Avfetting, rengjøring, avspyling, varmvoks og glanstørk...?

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar

De gamle er det varmvoks fra spylelansen, mens nyere selvvaskeanlegg er det "polering" med børstelansen. Det som skjer om man bruker den børsten til noe som helst er at hele bilen blir oppskrapet, mye mer enn hva man får igjennom automaten.

 

Jeg tror ikke det varmvoksprogrammet er veldig effektivt.. uttynnet voks i vann som skal spyles av med rent vann like etter..? Det siste glanstørkprogrammet er bare renset vann om jeg ikke tar veldig feil, altså batterivann.. Det er en fordel om man ikke tørker av bilen, fordi renset vann ikke legger igjen noe på lakken om det får tørke.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Det siste glanstørkprogrammet er bare renset vann om jeg ikke tar veldig feil, altså batterivann.. Det er en fordel om man ikke tørker av bilen, fordi renset vann ikke legger igjen noe på lakken om det får tørke.

 

Okei, får teste den neste gang; spyle av såpa med "avspyling" også bruke "glanstørk" :)

(Men denne gangen var det ikke noe vits uansett, det snødde jo, så kunne ikke fått tørka)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...