Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan vasker du din bil om vinteren


Anbefalte innlegg

Hei !: )

 

 

 

No har jo vinteren tatt litt over her, og salt begynner og bli kvardagskost for våre høgtelskede, og det eg lurer på er kordan vasker du din bil om vinteren?

 

- Ka produkter du bruker

- Ka framgangsmåte du har

- ka/kor vaske du meir spesifkt en andre plassa?

- kor ofte vasker du bilen din?

- bruker du vaskehall/selvbetjeningshall eller anna lignande

eller har du noken andre triks du kunne tenkt deg og dele med andre? :)

 

 

Skjøl så har eg bil for første vinteren, og bruker egentli bare og spyle av den litt salt, prøver og ungå og spyle dørene sånn at dei ikkje skal fryse, har ikkje tatt meg turen og kjøpe noke slags vaskeprodukter enda, har dåkke noken tips?

få gjerne full framgangsmåte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
personlig tar jeg den enkelt og greit inn i en selvbetjenings, og vasker den der som vanlig.

passer på at det ikke er alt for kaldt når når jeg vasker den, for at ting ikke skal fryse.

er ekstra nøye under bilen og oppunder hjulbuer, for å forhindre rust.

 

 

Bruker du avfetting og då? har lest en del om det, folk er ganske ueninge om det ( :

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jobber selv i Statoil, rådene jeg gir der og følger selv:

 

Vasker ofte i selvvask (økonomisk) og får et mer 'nøyaktig' resultat.

Et par ganger i vaskemaskin, og koste på deg de 20-30 kronene det koster ekstra for underspyling.

 

I vaskemaskin legger maskina først på avfetting før den ganske kjapt får over til skum / såpe.

 

Legger derfor selv på avfetting i selvvasken og lar den virke eller avfetting på flaske slik at den får virke litt lenger - den er gull verdt, spesielt på vinteren.

 

Er felgene møkkete bruker jeg også felgrens før vask - dette gjør mye med bilens utseende.

 

Tørke bilen etterpå (f.eks med mikrofiberklut) slik at den ikke iser, silikonstift og låsolje.

 

Etter et snøfall skiller bilen din seg veldig godt ut hvis den er helt ren og tørr mot en med halvmeter snø på taket og hvit rumpe. :)

 

P.s: Vasker du "ute" i 10 minusgrader og verre slik som nå så risikerer du at såpa osv. stivner før du rekker å spyle det av - lite heldig om du må skrape ruter etter du har vasket den ;)

Lenke til kommentar
Tok kanskje litt hardt i :p Men er ett godt lag med graps på siden og panseret er hvitt av salt :p

 

Hehe, ikke bra. Men dagene fremover meldte VG litt mildere på Østlandet. Det mildeste jeg så var -8 tror jeg :) Jeg skimter en selvvask nesten vøtt. :) Blir det -5 skal jeg nok vaske bil :)

 

De har meldt oppimot 0 grader her i byen, så da går nok min gjennom en maskin :p

Driter i lakken for den er så gammel :p Må poleres til sommeren uansett for den var godt maskinvaska før jeg kjøpte den xD

Lenke til kommentar
Leverer bilen til vask av firma her i Bergen stort sett vær uke , minst hver 2.

Da vasker og steller de både inne og ute, deretter kjører jeg bilen de 5-7 minutter det er hjem å parkerer i garasjen under huset. Nå er det ca ti pluss der inne, ute minus elve.

 

Høres digg ut ;)

 

Tok kanskje litt hardt i :p Men er ett godt lag med graps på siden og panseret er hvitt av salt :p

 

Hehe, ikke bra. Men dagene fremover meldte VG litt mildere på Østlandet. Det mildeste jeg så var -8 tror jeg :) Jeg skimter en selvvask nesten vøtt. :) Blir det -5 skal jeg nok vaske bil :)

 

De har meldt oppimot 0 grader her i byen, så da går nok min gjennom en maskin :p

Driter i lakken for den er så gammel :p Må poleres til sommeren uansett for den var godt maskinvaska før jeg kjøpte den xD

 

Så bra. Gleder meg til våren, og sommeren - ikke minst :love:

Lenke til kommentar
Leverer bilen til vask av firma her i Bergen stort sett vær uke , minst hver 2.

Da vasker og steller de både inne og ute, deretter kjører jeg bilen de 5-7 minutter det er hjem å parkerer i garasjen under huset. Nå er det ca ti pluss der inne, ute minus elve.

Høres ut som om bilen din lever et fint liv :)

Hvor mye betaler du hver gang?

 

 

Tok kanskje litt hardt i :p Men er ett godt lag med graps på siden og panseret er hvitt av salt :p

 

Hehe, ikke bra. Men dagene fremover meldte VG litt mildere på Østlandet. Det mildeste jeg så var -8 tror jeg :) Jeg skimter en selvvask nesten vøtt. :) Blir det -5 skal jeg nok vaske bil :)

 

De har meldt oppimot 0 grader her i byen, så da går nok min gjennom en maskin :p

Driter i lakken for den er så gammel :p Må poleres til sommeren uansett for den var godt maskinvaska før jeg kjøpte den xD

Hvilken vaskemaskin bruker du? Jeg har fortsatt til gode å se en bil der du kan se at den er "maskinvaska"

 

Før jeg blir skutt, jeg veit at det finnes vaskemaskiner der ute som lager "vaskeriper" på bilen, men har du da sjekka børstene først?

 

Stor forskjell på en gammel og ny vaskemaskin. Men selvfølgelig, polering til våren ;)

Lenke til kommentar

Jeg gjør det enkelt: legger en god og holdbar syntetisk lakkforsegling før vinteren kommer, og lar bilen være stygg gjennom vinteren. Med galvanisert karosseri slipper jeg å bekymre meg for rust, og da gjør det mer skade å slite for å vaske bort saltet gang på gang enn det gjør å la det ligge vinteren gjennom.

 

Vasker dekkene med gjevne mellomrom - det er viktig for å ha godt grep, spesielt med piggfrie dekk.

 

Bilen min ser uansett trasig ut om vinteren, siden jeg kun har kjedelige stålfelger på vinterhjula.

Lenke til kommentar

250 kr, omtrent samme som en maskinvask :-)

er litt sær når det gjelder biler. Ingen får spise ,drikke,røyke eller tygge tyggis i bilene. Er de skitne får de ikke komme inn i bilen. Ingen får legge noe i selve bilen og jeg putter ingenting som er skittent eller som kan grise i bagasjerommet . Men ang vasken så kan de anbefales på det varmeste , utrolig flinke , jeg følger godt med hva de gjør :)

Lenke til kommentar

Siden jeg vokser bilen godt før vintern, bruker jeg aldri avfetting før den skal poleres og vokses på nytt til våren, da det fjerner voksen. Den møkka som ikke fjernes med vann og såpe den får heller bli der, da den som oftest bare sitter i vokslaget. Avfetter jeg så voksen forsvinner så blir alle vaska fram til neste voksing langt mer omfattende.

Lenke til kommentar
250 kr, omtrent samme som en maskinvask :-)

er litt sær når det gjelder biler. Ingen får spise ,drikke,røyke eller tygge tyggis i bilene. Er de skitne får de ikke komme inn i bilen. Ingen får legge noe i selve bilen og jeg putter ingenting som er skittent eller som kan grise i bagasjerommet . Men ang vasken så kan de anbefales på det varmeste , utrolig flinke , jeg følger godt med hva de gjør :)

Jøss, 250 var fin pris for så omfattende vask. :)

Men ja, du var bitte litt sær :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...