Gå til innhold

D300S, 50D, D90?

Anbefalte innlegg

Men når det kommer til bildekvalitet og bildestøy - 50D vs 7D..

da har vel 7D et aldri så lite forsprang, ikkesant? Med tanke på at det er en mye nyere utgivelse..

7D er litt bedre; men det er små forskjeller i praksis. Det er ikke pga. mindre bildestøy du velger 7D foran 50D, for å si det sånn. Og med 7D er du oppe i samme summer som en D300s ...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men når det kommer til bildekvalitet og bildestøy - 50D vs 7D..

da har vel 7D et aldri så lite forsprang, ikkesant? Med tanke på at det er en mye nyere utgivelse..

7D er litt bedre; men det er små forskjeller i praksis. Det er ikke pga. mindre bildestøy du velger 7D foran 50D, for å si det sånn. Og med 7D er du oppe i samme summer som en D300s ...

Tom

Hovedforskjellen er fokussystemet som kjent, noe som er viktig for oss som tar mye actionbilder, men neppe så viktig for de som ikke gjør det. Støy ser jeg vel nå etter mer bruk av 7D at en kan hvis en er snill (med 7D) si at ISO 1600 på 50D er som ISO 3200 på 50D. Altså er 7D på ISO 1600 bedre synbart (egentlig utrolig at de har klart det med de økte mp på sensoren kontra 50D). Og siden jeg er mye innom ISO 1600 så er det et pluss. Men under 1600 er det nesten ikke forskjeller mellom 50D og 7D.

Men prisen på 7D er jo en annen klasse enn 50D, og man får mye for pengene i dag med å kjøpe 50D. Huset i seg selv er jo klassisk velprøvd og velsignet, og ikke særlig stor forskjell på de to nevnte husene.

Tor

Lenke til kommentar

Hmm. Ja 7D ligger i en klasse for seg selv. T.o.m D300S er i underkant av 7D på prisstigen.

D300S kan vel nesten sammenlignes 7D ang. bildestøy/kvalitet regner jeg med.. kikker litt på D300S og. Var meget fornøyd med mitt gamle D300, men D300S er vel omtrent prikk likt sin lillebror, sett bort ifra HD-opptak og div småting?

Dtår nok mellom D300S og 50D. Er neimen ikke sikker på hvem av de to som vinner mot hverandre

Lenke til kommentar

Sjekket priser i det siste? D300s til 9.989,- hos JP. Løp å kjøp, sier jeg bare.

Begynte i dag på en uke hvor jeg skal prøve D300s så mye jeg kan. I dag har jeg utforsket film-funksjonen og såvidt ISO-kvaliteten.

Filmen er jeg mer enn fornøyd med. Trodde ikke det skulle være noe spesielt med HD-film på dSLR, men der tok jeg feil! Det er en fryd å bruke.

Var nede ved sjøen tidligere for å teste ISOen. Skrudde opp blenderen til ƒ/22, opp med lukkerhastigheten og opp med ISOen. Prøvde på 1600, 2500 og 3200. Det var en drøm - i forhold til min D80 som jeg aldri går over 800 med.

Jeg er solgt.

Lenke til kommentar
Hmm. Ja 7D ligger i en klasse for seg selv. T.o.m D300S er i underkant av 7D på prisstigen.

D300S kan vel nesten sammenlignes 7D ang. bildestøy/kvalitet regner jeg med.. kikker litt på D300S og. Var meget fornøyd med mitt gamle D300, men D300S er vel omtrent prikk likt sin lillebror, sett bort ifra HD-opptak og div småting?

Dtår nok mellom D300S og 50D. Er neimen ikke sikker på hvem av de to som vinner mot hverandre

D300s er jo en eldre sak enn 7D som er ny fra bunnen av så det er vel kanskje litt naturlig at det inneholder noe som er et hakk mer utviklet og har en høyere pris. Spørsmålet der blir vel mer om når D400 kommer og hva det inneholder i forhold til 7D. Selv tror jeg Nikon bruker 7D som mal, og så ser hvor de kan overgå malen.

D300s er jo et litt oppgradert hus fra det gamle D300, i praksis er jeg usikker på hvor mye. Men den lille oppgraderingen kom etter 50D. Dermed er D300s å anse som litt nyere enn 50D på de områdene som er oppgradert, og prisen på D300s er jo en god del høyere enn 50D.

Om det er verd prisforskjellen for din del kan ikke andre enn deg selv svare på.

En sak som og burde bety noe, men som det snakkes lite om, er hva programvare som følger med når man skal kjøpe et speilrefleks. Akkurat der leverer ihvertfall Canon kanskje den aller beste programvaren med som standard. Dette sagt med forbehold om at jeg er noe usikker på om de andre fabrikantene har tatt seg mer sammen i det siste og leverer med programvare som burde være obligatorisk etter min mening.

Tor

Lenke til kommentar
Sjekket priser i det siste? D300s til 9.989,- hos JP. Løp å kjøp, sier jeg bare.

Begynte i dag på en uke hvor jeg skal prøve D300s så mye jeg kan. I dag har jeg utforsket film-funksjonen og såvidt ISO-kvaliteten.

Filmen er jeg mer enn fornøyd med. Trodde ikke det skulle være noe spesielt med HD-film på dSLR, men der tok jeg feil! Det er en fryd å bruke.

Var nede ved sjøen tidligere for å teste ISOen. Skrudde opp blenderen til ƒ/22, opp med lukkerhastigheten og opp med ISOen. Prøvde på 1600, 2500 og 3200. Det var en drøm - i forhold til min D80 som jeg aldri går over 800 med.

Jeg er solgt.

Selv entrymodellene er vel i dag godt over ISO 800 som brukbar kvalitet? Akkurat der har det skjedd mye på kort tid. Skulle jeg vurdert D300/D300s som det vel er en betydelig prisforskjell mellom (har ikke sjekket i det siste, men antar det) så tror jeg at D300s skulle jammen hatt betydelig forskjell før jeg ikke hadde valgt D300 heller. Dette med tanke på at det kommer vel et D400 neste år(?)

Tor

Lenke til kommentar

Og hvordan mener dere egentlig at bildekvalitet samt støynivå er på 50D sammenlignet mot sin 'lillebror' 500D? Utifra det jeg har sett av div testbilder på lave isotall (hos begge to) ser det nesten ut til at 500D slår 50D på støynivå, ihvertfall på lave tall som sagt. Kan noen bekrefte / avkrefte dette?

50D, D90 eller 500D er de jeg kikker på, litt til og fra, men

er usikker på hvilke av disse som produserer best bildekvalitet samt lavest bildestøy. Gruble.....

Lenke til kommentar
Og hvordan mener dere egentlig at bildekvalitet samt støynivå er på 50D sammenlignet mot sin 'lillebror' 500D? Utifra det jeg har sett av div testbilder på lave isotall (hos begge to) ser det nesten ut til at 500D slår 50D på støynivå, ihvertfall på lave tall som sagt. Kan noen bekrefte / avkrefte dette?

er usikker på hvilke av disse som produserer best bildekvalitet samt lavest bildestøy. Gruble.....

50D fikk jo litt pes når den kom; så det er mulig at Canon fikset litt på 500D før de slapp den. Men det kan like gjerne være at det var litt variasjoner på de første utgavene av 50D. Jeg har ihvertfall ikke sett noe definitivt om den ene er bedre enn den andre.

Tom

Lenke til kommentar

Jepp.. skulle egentlig kunne gå ut ifra at 500D som er såpass fersk burde ha litt nyere innmat / små forbedringer, men om de er betydelige nok for å la noe slikt avgjøre valget mellom disse to er jeg usikker på.

500D leverer ihvertfall finfin bildekvalitet, men jeg trenger noe større egentlig, fysisk sett.. da er 50D tiltalende.. D90 kjentes litt bedre ut om vi snakker ergonomi (for mitt vedkommende).

Føles rett og slett unaturlig for meg, å holde et 500D eller D5000 e.l.

D300/S, 50D o.l er derimot mer behagelige å holde.

Surt at man må bla opp mer for å få større hus.

Hadde ikke nødvendigvis hatt noe behov for ekstrem værtettning eller magnesium-legering eller den slags.. hm.

50D er nok det mest innlysende valget nå, D90 er litt dypere i tenkeboksen. Har jo sett igjennom bøttevis med test-bilder av alle disse kameraene, synes det er en ganske jevn linje mellom 500D, 50D og D90. Vi får se.. skal en tur på japanphoto i morgen, får 'prøvekjøre' 50D, 500D og D90 en gang til, så kanskje jeg kommer nærmere en konklusjon.

Disse tre har ihvertfall en felles ting, bildekvalitet og bildestøyen er omtrent prikk lik på alle sammen. Utifra det jeg har erfart så langt ihvertfall ;)

Endret av niccen
Lenke til kommentar

50D fikk jo litt pes når den kom; så det er mulig at Canon fikset litt på 500D før de slapp den. Men det kan like gjerne være at det var litt variasjoner på de første utgavene av 50D. Jeg har ihvertfall ikke sett noe definitivt om den ene er bedre enn den andre.

Tom

Ettersom jeg har forstått har de 2 ikke samme sensor selv om oppløsningen er i praksis den samme, hvis jeg ikke husker helt feil så har ikke 500D den nyeste "gapless-greia" som er på 50D og 7D.

Tor

Lenke til kommentar

Var innom jp samt foto video i dag og 'prøvekjørte' litt forskjellig.

D300S, 50D, D90, 500D osv.

Etter å ha rådført meg en god del med betjening samt prøvd div kamerahus falt valget på 50D. Virker som mer enn bra nok, huset er akkurat slik jeg ønsker det, fysisk sett.. og jeg fikk et kvalitetsinntrykk da jeg prøvde det. Bildekvaliteten var også meget god, kunne ikke se mye forskjell mellom 50D og evt D300/S.

Tror dette blir et godt kjøp på nyåret.

Lenke til kommentar
Gratulerer :)

Håper du blir fornøyd med kjøpet. Kan jeg spørre hvor mye du gav for det?

Jo takk for det :)

Jeg har ikke kjøpt det enda, venter til første nyttårsuke.

Jeg gir nok 7,500 som er standard nettpris på japanphoto.

Fikk beskjed om at jeg bare kunne stikke innom japanphoto og be om nettpris.

Objektiv har jeg enda ikke bestemt meg helt for, så da blir det div låning av en bekjent til jeg kjøper noe eget. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...