Gå til innhold

Riktig å gi niåring 2000 kroner i klespenger?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det blir feil at brukeren aklla skal unnskylde hvorfor han har tenkt til å gi sin niese på 9 år en stor sum med penger for et lite barn, 2000 kr.

 

Selv synes jeg det er litt drøyt å gi en niese på 9 år et gavekort på 2000 kr til jul som skal bli brukt til klær. Hvis aklla, som han sier, vil at niesen hans ikke skal være den som aldri har noe kult, og kun vil henne vel og at hun skal være over gjennomsnittet kul, så synes jeg det er veldig snilt og omtenksomt. Hun er heldig som har denne onkelen.

 

Det er ingen som har bedt ham unnskylde seg, og denne diskusjonen tok tross alt ganske fort en generell retning. Jeg synes det er en helt absurd tankegang, men han skal selvsagt få gjøre som han vil. Saken er heller at dette er nok et eksempel på hvordan voksne ildner opp under kjøpepresset som stadig blir sterkere hos de aller yngste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ungen hadde nok neppe merka store forskjellen om halvparten hadde blitt satt inn på en høyrentekonto. Ikke før hun blir gammel nok til å skjønne at sparepenger er greit å ha, og at det da er kjipt å ha brukt massevis på unødvendige merkeklær.

 

Hvis jeg absolutt hadde hatt lyst til å gi så mye, så ville jeg i alle fall sørget for at noe av det kunne ha blitt brukt til noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Enig i at 2000 for en gave ikke er så veldig mye, men det har litt med familie og gjøre også. Jeg for min del har aldri fått en gave till 2000 av mine onkler og tanter. Hadde jeg bare hatt et par og de heller ikke hadde hatt noen andre nevøer ville kanskje vært annerledes. Men sånn i utgangspunktet syns jeg dette er mye med tanke på at det er din ni år gamle niese som skal bruke dette på klær.

 

 

Edit: Crickets notis om høyrentekonto er meget bra. Personlig skulle jeg gjerne fått en god sum den dag idag, og noen småleker når jeg var på den alderen.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil at brukeren aklla skal unnskylde hvorfor han har tenkt til å gi sin niese på 9 år en stor sum med penger for et lite barn, 2000 kr.

 

Selv synes jeg det er litt drøyt å gi en niese på 9 år et gavekort på 2000 kr til jul som skal bli brukt til klær. Hvis aklla, som han sier, vil at niesen hans ikke skal være den som aldri har noe kult, og kun vil henne vel og at hun skal være over gjennomsnittet kul, så synes jeg det er veldig snilt og omtenksomt. Hun er heldig som har denne onkelen.

 

Det er ingen som har bedt ham unnskylde seg, og denne diskusjonen tok tross alt ganske fort en generell retning. Jeg synes det er en helt absurd tankegang, men han skal selvsagt få gjøre som han vil. Saken er heller at dette er nok et eksempel på hvordan voksne ildner opp under kjøpepresset som stadig blir sterkere hos de aller yngste.

 

takk for den Jacques von Horn :)

det er jo i hovedsak de voksne sin feil også, det er jo de som betaler.

ja, de som har lite penger lider under dette, men det har de da alltid gjort, kjanskje ikke spesifikt på klær, men alltid på en eller annen måte.

om det er fornuftig eller ikke er en annen sak, men hvorfor i h****** skal man være så fornuftig hele tiden?

 

det er kanskje ikke optimalt med kjøpepress på noe som helst, men det er nå slik det har blitt, jeg har ingen planer om å forsøke å endre dette alene...

Lenke til kommentar

Om 2000 kroner er mye å gi i gave for å kjøpe klær for til en niese kommer vel litt an på hvordan økonomi man har. Har man god råd og mener man selv har råd til det, burde det ikke være noe problem. Selv om jeg personlig mener det er litt i meste laget. Nå ville jeg blitt hoppende glad og vel så det om jeg fikk 2000 kroner fra hvem som helst selv om jeg har rundet 25 og har fast jobb... :)

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å gi en dyr gave, men å gi henne 2000, som er en ganske grei sum med penger for en 9-åring, for at hun skal bruke dem på klær syns jeg er idiotisk.

Hun kommer til å vokse utav dem kjempefort, og plutselig har hun masse gamle merkeklær hun ikke passer lengre og ingen penger på sparekontoen.

Opprett heller en konto til henne, sett inn litt penger der hver jul og til bursdager, og så gir du den til henne når hun er i en passende alder, og sier at de bør brukes på noe pent som varer lenge - f.eks. en Burberry-trench, som såvidt jeg vet, ligger på rundt 10.000, eller kanskje en fin bag.

 

Da får hun ihvertfall en veldig fin gave når hun flytter, og du slipper at hun sløser penger på klær hun ikke vil passe lengre.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med å gi en dyr gave, men å gi henne 2000, som er en ganske grei sum med penger for en 9-åring, for at hun skal bruke dem på klær syns jeg er idiotisk.

Hun kommer til å vokse utav dem kjempefort, og plutselig har hun masse gamle merkeklær hun ikke passer lengre og ingen penger på sparekontoen.

Opprett heller en konto til henne, sett inn litt penger der hver jul og til bursdager, og så gir du den til henne når hun er i en passende alder, og sier at de bør brukes på noe pent som varer lenge - f.eks. en Burberry-trench, som såvidt jeg vet, ligger på rundt 10.000, eller kanskje en fin bag.

 

Da får hun ihvertfall en veldig fin gave når hun flytter, og du slipper at hun sløser penger på klær hun ikke vil passe lengre.

 

for min del så har hun 2 eller 3 spare-kontoer fra før...

ser heller ingen grunn til å spare opp penger i mange år, hvorfor ikke bare finne en sum og gi det til hene når hun er i en passende alder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Så lenge renten på en konto er under 2,5 - 3 % taper du faktisk på å ha penger i banken.

Litt ot, men likevel. Er det på grunn av gebyrer man må betale pga. kontoen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...