Gå til innhold

skjerm farget i sort - er dette fali da?

regn

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny skjerm. Har i grunnen mest lyst på en skjerm som er sort, da kabinettet og tastaturet mitt er sort, men ser i PC-World 2001-13-s58: "Skjermen som følger med er på 19-tommer og hadde en bra bildekvalitet, men ettersom den er farget i sort skaper dette en skarp kontrast mellom skjermramme og skjermbilde, som kann være slitsomt for øynene. Sorte skjermer er derfor ikke TCO-99 godkjente."

Kunne godt tenkt meg en sort skjerm. Er det noen som vil fraråde dette på grunn av ovennemte kontrast?

Er det noen som kan linke meg til et sted der jeg kan lese mer om dette?

HT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes litt tullete ut. Det er samme kontrast-"problemet" som er på TV'er. Like stor forskjell som om du ser på en TV med lys vegg bak TV'n eller mørk vegg bak.

Det sies riktignok at det er minst slitsomt for øynene å se på en skjerm med omentrent samme bakgrunnsbelysning som lysstyrken på skjermbildet, men likevel foretrekker folk TV'er med mørke rammer og omgivelser. Ikke minst når man er på kino.

Så det er nok ikke noe du skal bekymre deg over, med mindre du er svært plaget med slitne øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...