Gå til innhold

Kj, sj og skj


Alkjeks

Anbefalte innlegg

Det er vel berre dialektforskjell eg høyrer. Nils Gunnar Lie har mindre av den nasale lyden i begynnelsen av ordet. Ingen av tilfella har noko s der. Er meir ein lyd som lages bak i munnen rett før ordet.

 

Ylvis hadde ein tynnare, men lengre uttale på grunn av den lyden i byrjinga av ordet. Nils Gunnar har tjukkare, men kortare varighet.

 

Noen må mer enn gjerne rettlede meg dersom jeg tar feil, men jeg håper og tror at vi snakker om hvordan dette korrekt skal uttales på enten bokmål eller nynorsk? Hvis vi skal ta for oss hele landets dialekter, kan vi få en del interessante tilfeller her.. Et stykke nordpå uttales jo eksempelvis ordet "tjeneste" omtrent slik: "kjææænest". Da er det vanskelig å få en felles forståelse av hvordan et ord som staves "tjeneste", herunder tj-lyden, skal uttales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes ingen uttalenormer for verken bokmål eller nynorsk. Hold skriftspråket ute av bildet, plz.

Thx k, bye.

 

Jeg forstår ikke hva du prøver å si... Jeg prøver ikke å diskutere skriftspråket, men for å kunne vite hvordan et ord skal uttales er man nødvendigvis nødt til å vite hvordan det staves.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...