Dingy Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Moren min ønsker seg speilrefleks kamera til jul (hun skal betale litt på det selv også). Men iogmed at jeg er ganske grønn på dette emnet trenger jeg litt erfaren hjelp. Dette er hennes første speil refleks kamera, skal i hovedsak brukes som fritids kamera, ta bilder av hundene, naturen, osv... hun har knipset noen tusen bilder med vanlige kameraer, men ønsker nå å klatre litt oppover på stigen ang. muligheter og kvalitet. Men hun er fortsatt en vanlig middelaldrende kvinne med ikke noe over grei forståelse for tekniske ting. Prisklasse er rundt 3-5000,- Hva ville dere anbefalt deres egen mor med litt kamera interesse å kjøpe som ett første gangs kamera? Takker for alle svar!! (også er det helt supert om dette er noe som kan kjøpes i vanlig elektro butikk, som f.eks. expert e.l.) Endret 21. desember 2009 av Dingy Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Ikke for å være frekk eller på noen måter ufin. Hva har du av kamera? Hvis du har speilrefleks, vil jeg anbefale at dere kjøper et tilsvarende til henne, det blir da mye lettere for deg å yte "brukerstøtte"... ...Og all erfaring tilsier at hjelper du familemedlemmer med kamerakjøp, da blir du automatisk "eksperten"... Det eneste konkrete rådet som egentlig finnes (synes jeg) er at dere drar til nærmeste fotobutikk, og kjenner på de forskjellige kameraene og snakker med personalet og kommer frem til en løsning som føles riktig ut for dere. IKKE kjøp hos en vanlig elektro butikk, da de ansatte der ofte ikke har mer peiling enn deg og din mor. Kjøp på nett er heller ikke å anbefale nybegynnere. Kjøp hos andre enn spesialiserte fotoforretninger er for oss som har en viss erfaring og kunnskap om varene vi kjøper, og selv vi kjøper stort sett varene hos en fagmann med kompetanse. Vil også advare mot endel av disse "fotokjedene" som i all hovedsak lever av kopiering av bilder og salg av ymse tilbehør, de ansatte i disse butikkene er ofte lite kvalifiserte og gjerne uten noen interesse for/ kunnskap om foto/kamera. Eksempler på denne typen forhandlere her i bergensområdet er Fotoknutsen og Elite Foto, forferdelig dyrt og ditto dårlig. Lykke til og god jul Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Nikon D5000 m/18-55 VR (inkludert SB-400) er en veldig bra pakke. (dvs, blits følger med). Nikon D3000 m/18-500 VR (noe billigere, men kamera er ikke like bra + man mangler blitsen). Canon 1000D m/18-55mm IS (sammenlignes med Nikon D3000, bare fra Canon). Canon 500D m/18-55mm IS (sammenlignes med Nikon D5000, bare fra Canon; får ikke blits her). Jeg ville i utgangspunktet gått opp 1000 kr i forhold til budsjettet ditt og gått for Nikon D5000 eller Canon 500D; da får man nyere modell (Nikon sin D5000 har bedre sensor enn D300 som koster ganske mye mer). Man får også nyinnovasjoner som video og lignende. Alle kamera tar bra bilde. Kjøp med bildestabilisator (VR for Nikon eller IS fra Canon). Eventuelt se på tilsvarende modeller fra Pentax, Olympus og Sony. Aller beste er å ta med din mor til fotobutikken og la henne prøve hva som føles best. NB! alle kamera som kjøpes i butikk i dag tar bra bilder. Det er i hovedsak opp til sluttbruker. Nyeste modell er alltid fornuftig når man kjøper noe nytt. Nikon D5000 har også skjerm man kan svinge ut og se fra forskjellige vinkler (noe jeg personlig hater, men resten av verdens befolkning synes dette er stas). Edit: har din mor et gammel film speilreflekskamera (SLR) liggende kan det være nyttig å kjøpe samme merke. For Nikon i det minste vil gamle objektiv (uansett alder) kunne benyttes; AF fungerer ikke nødvendigvis da men. Endret 21. desember 2009 av TGB Lenke til kommentar
MrL Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Kan anbefale Sony A330. Har nettopp fått meg dette selv, gode bilder og enkelt å bruke og ta bilder med liveview, innebygget bildestabilisator i kamera så bør ikke være et problem å bruke selv for de som ikke har peiling Endret 21. desember 2009 av MrLG Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Det er allerede blitt nevnt, men bør gjentas. 1) Hvis du elelr andre i famile (evt din mors vennekrets) har et digitalt speilreflakskamera kan det være fornuftig å gå for samme system (ikke nødvendigvis samme modell). Dermed er mulighetene til å låne utstyr større, samt at det er lettere å få hjelp. 2) Din mor må prøveholde de aktuelle modellene å finne ut hvordan kameraet (og alle instillingshjul) passer hennes hender. 3) Du må sette deg godt inn i hvordan kameraet virker og hva som vil være din mors standardinnstillinger. Du har ved å hjelpe henne blitt definert som "ekspert" - en rolle som vil vare "evig". Som du ser: Ingen kameraanbefalinger. Det er ikke store forskjellen på kameraer i denne prisklassen. Det viktigste er å lære seg kameraet å kjenne (også de begrensninger det har) og utnytte kameraet skikkelig. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Men hun er fortsatt en vanlig middelaldrende kvinne med ikke noe over grei forståelse for tekniske ting. Hvis hun ikke er villig til å lære seg det grunnleggende innen fotografering vil hun sannsynligvis ikke få bedre resultater med og bytte fra kompakt til et digitalt speilrefleks.Grunnen er at speilrefleks har en tynnerer dybdeskarphet som gjør at det er vanskeligere og finne riktig fokus og fokuspunktene kan gi feil fokusseringplass,men hvis hun er villig til og lære seg litt grunnleggende vil resultatene bli mye bedre. Man får i dag veldig gode kompaktkameraer som gi bortimot like gode resultater som et rimelig speilreflekskamera med kitobjektivet,det forutsetter at bruker ikke kan noe om kamerainnstillinger og kun bruker kamera på autofunksjonene.. De digitale speilrefleks-innstegsmodellene fra Nikon har et veldig fint og lettforstålig innebygget program i kameraet som hjelper fotografen og forstå hva som skjer når man tar bilder,noe som er en fordel for en som ikke helt forstår hva som må til for og få de riktige innstillingene. Endret 22. desember 2009 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Men hun er fortsatt en vanlig middelaldrende kvinne med ikke noe over grei forståelse for tekniske ting. Hvis hun ikke er villig til å lære seg det grunnleggende innen fotografering vil hun sannsynligvis ikke få bedre resultater med og bytte fra kompakt til et digitalt speilrefleks.Grunnen er at speilrefleks har en tynnerer dybdeskarphet som gjør at det er vanskeligere og finne riktig fokus og fokuspunktene kan gi feil fokusseringplass,men hvis hun er villig til og lære seg litt grunnleggende vil resultatene bli mye bedre. Hvis hun har en grei forståelse for tekniske ting, så tror jeg hun også er interessert i å sette seg inn i det som er nødvendig for å gjøre byttet. Jeg er enig i at dere bør komme dere i en fotobutikk. Elektrokjedene har en tendens til å anbefale det de tjener mest på for tiden. Jeg vil tro at en Nikon D3000 med en 18-105mm f/3.5-5.6 ED VR vil være en interessant kombinasjon. Tom Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Takker så mye for hjelpen alle sammen! Utrolig bra brukere på dette forumet, som tar seg god tid og gir gode svar! Etter å ha lest gjennom alt sammen og tenkt litt så havnet jeg på denne pakken: Nikon D5000 m/18-55 VR (inkludert SB-400) hvor blits og 2 1/2 times kvelds kurs fulgte med. (fra fotovideo i Oslo). Så igjen takker jeg for gode svar, så håper jeg hun blir fornøyd =) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Det er en god pakke,fint at du fikk med VR "stabilisering" objektivet det gir litt mer bruksmuligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå