Gå til innhold

HDMI, TOSLink og SPDIF

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt litt rundt, men ikke funnet svar på dette. Derfor stiller jeg spørsmålet i egen tråd.

Jeg lurer litt på å kjøpe en Onkyo TX-SR607B og en Panasonic DMP-BD80EG-K. I tillegg har jeg en generisk standard Canal Digital HD-receiver.

Har jeg noe å tjene på, lydmessig, å kjøre kun videosignal på HDMI, for heller å kjøre lyd fra Blu-Ray-spilleren via TOSLink og evt lyden fra Canal Digital-boksen via SPDIF, eller vil ikke dette ha noe spesielt for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det komprimerte lydspor (Dolby Digital, DTS, Stereo) utgjør det så vidt jeg vet ingen forskjell om du bruker optisk, coax eller hdmi for å overføre lyden. Men det er som kjent kun HDMI som kan overføre HD-lyd (ukomprimert), som igjen kun fås på Bluray-plater.

Hvis receiveren har HDMI inn og ut, kjør bilde og lyd gjennom den fra Blurayspilleren.

Hvis receiveren kan oppskalere, vurdér også å kjøre HD-dekoderen gjennom den. Du får maks 1080i fra dekoderen, mens noen receivere kan oppskalere til 1080p.

Lenke til kommentar

Hm, okei. Tanken min var vel i utgangspunktet å "isolere" video (på HDMI) og audio (på TOSLink og SPDIF) for seg, for å eventuelt la videoen boltre seg fritt på alt HDMI har å gi :) Det er vel muligens en noe analog tankegang, men ... :p

Receiveren skal være "an absolute steal" (Lyd og Bilde har den som referanse for receivere til rundt 6k, mens Netshop nå selger den for 3k5), og skal være god på oppskalering, etc. Den har forøvrig 6xHDMI, så det burde duge ei lita stund.

Jeg tror ikke jeg i utgangspunktet vil merke særlig stor forskjell på lyd via TOSLink kontra HDMI

Men altså; hovedtanken var å separere video og audio på hver sine digitale signalveier for å gi best mulig rom til hvert enkelt signal ("båndbredde"). Mulig dette er en "gammeldags" HiFi-tenkning, men jeg er vel muligens litt der hva lyd og bilde angår :D

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt opp på standardene her, og funnet ut følgende:

HDMI overfører lyd når datakanalene ellers ikke overfører noe, innenfor "sync delays" som er pauser som skjer når èn linje er overført, samt når et helt bilde er overført før neste linje/bilde starter overføring. I denne tiden er datakanalene helt idle i DVI og det tar derfor ikke opp overføringshastighet som kunne vært brukt til å overføre bilde.

SPDIF (og TOSLINK er SPDIF) overfører lyddata med feildeteksjonsbit. Dvs. at mottaker i et SPDIF-signal kan oppdage at data er overført feil, og heller la det bli en liten pause i lyden enn å gi ut feil lyd. Ved dårlig overføring blir derfor lydkvaliteten degradert fordi lydpakker kan forsvinne. HDMI overfører lyd med ECC (bilde overføres i HDMI uten noen som helst form for feildeteksjon). ECC gjør at lydpakker som inneholder mindre feil kan fikses av mottaker og det er derfor mulig å gi lyd via HDMI selv via en noe dårlig kabel uten degradering av lydkvalitet (men bildekvalitet vil selvsagt degraderes ettersom bilde overføres med langt større båndbredde på samme ledere).

Konklusjonen her burde være å kjøre HDMI fremfor SPDIF.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_Comparison

Når det gjelder tankegangen om å skille video og lydsignaler så lenge det går an så er det feil når det gjelder digital overføring; det har ingenting å si hvilken vei bitsene tar bare de kommer fram. Det er ikke spesielt stor forskjell mellom signalveien lyden tar med hdmi/spdif - det ender opp i DAC-en allikevel.

Se på linken; hdmi-kablen tar unna 4-8gbit med videosignaler, og 36.86mbit med lyd. Litt lyd fra eller til har ingenting å si.

En vanlig receiver har vanligvis også reclocking av lydsignalet, og forskjellen i jitter mellom de forskjellige måtene å koble til et digitalt signal på er minimalt.

Lenke til kommentar
I tillegg, bare for å slå det fast, så er det kun HDMI som støtter overføring av de nye lydformatene som finnes på blu-ray, Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio.

Helt rktig,

Noen klager på at det er mye jitter med lyd over HDMI. Men det lille det skulle forstyrre, så tjener man utrolig mye mer å faktisk kunne bruke HD-lyden. Det er like stor forskjell på DVD lyd til HD-lyd, som bildet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...