iver89 Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Om jeg skal sette opp en webserver, hvordan blir det da med IP adressen? Har Telenor ADSL, og der er det jo slik at IP adressen skiftes hele tiden. Man kan jo kjøpe seg fast IP adresse tror jeg, men det koster vist masse. Så, når jeg skal "koble" domene mot IP adressen, hva gjør jeg da? Og en ting til, er det ikke slik at man må bruke et 10/100Mb Ethernet kort for å få inn ADSL på Pcen? Jeg har noen gamle nettverkskort som det står Cnet (eller var det Intel) EtherLink III 10Mbit eller no på, mer info har jeg ikke. Kan jeg bruke dette? Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 du kan bruke en dynamisk dns.. for eksempel dyndns.org.. Du innstalerer en liten kodesnutt på maskina som oppdaterer ip'n hver gang den forandres.. For det andre ja.. du trenger et nettverkskort, og jeg vil tro at det du nevnte vil holde. Ptomania Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Okey, så DNS er det jeg trodde det var. Hadde en liten prat med fattern nettopp, han tror han kan det meste om PC, noe som er veldig feil. Ble derfor litt forvirret. Seff må man bruke et nettverkskort, hvordan skulle jeg ellers komunisere med verden, var bare et spørsmål om hvilket kort. Men, takk for raskt svar, det hjalp. Nå gjenstår det bare å bygge ferdig PCen, og installere et OS. Hva anbefaler dere for en som aldri har drevet med servere og slikt før, Windows eller Linux? Windows er jo brukervenlig, men kan virkelig bli en pain in the ass noen ganger. Mandrake skal vist være en ganske brukervenlig versjon av Linux, funker dette bra? Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Bruk windows. Alt er så mye enklere Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Tja.. Du kan få apache Web-server for linux og windows.. Ellers så har du iis for windows.. Hips om happ egentlig. Jeg ville nok valgt Linux til server. Debian er det beste til server etter mine erfaringer.. Det er ialefall rlett å sette opp, men det grever litt lesing. Vil du ha ting for opp uten å lese så my anbefaler jeg nok windows med iis. Ptomania Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 eller så kan du ha (som meg, funker flott) [*] Win 2k [*] phptriad (o.l) apache/php/mysql [*]no-ip.com (dns) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 det er en gammel 166 MHz P1 det handler om her da, vet ikke helt om Windows 2k2 funker så bra på den? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 det er en gammel 166 MHz P1 det handler om her da, vet ikke helt om Windows 2k2 funker så bra på den? Clarkconnect er en meget enkel og brukervennlig serverdistro basert på RH 7.3 og vil funke utmerket på denne maskinen. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Og en ting til, jeg har kun 1 ekstra utgang på routeren, som fattern har tenkt å bruke til ett eller annet, altså er den okkupert av ham. Hadde det da vært mulig å sette inn to nettverkskort i serveren min, for så å bruke den andre kortet til å sende signalet videre til f.eks søsteren min sin PC? Lenke til kommentar
Outlook Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Og en ting til, jeg har kun 1 ekstra utgang på routeren, som fattern har tenkt å bruke til ett eller annet, altså er den okkupert av ham. Hadde det da vært mulig å sette inn to nettverkskort i serveren min, for så å bruke den andre kortet til å sende signalet videre til f.eks søsteren min sin PC? Skaff deg en HUB Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 har ikke lyst til å bruke penger på en hub. om noen kunne svare på om det gikk ann å buke to nettverkskort hadde det vært fint. Lenke til kommentar
Outlook Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 har ikke lyst til å bruke penger på en hub. om noen kunne svare på om det gikk ann å buke to nettverkskort hadde det vært fint. Kan fint skaffe en HUB til 200-300 kr. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Du sparer kaskje en hundrelapp på å gjøre det slik du skisserer, men den enkleste løsningn er selvsagt å kjøpe en hub/switch. Tror det vil være fornuftig å gå for en eller annen Linux-løsning. Tror ikke den maskinen er helt moden for Win2k, og eldre Windowsversjoner er vel ikke å anbefale til serverbruk mtp. sikkerhet. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 så har ikke jeg lyst til å bruke 200-300 kroner på en hub da, selv om det er enklest. og jeg sparer 2-3 hundrelapper på min skisse, fordi jeg har nettverkskortene fra før av. så, da blir det vel linux. hva er best av debian og clarkconnect? sistnevnte trenger jo ikke så veldig mye av systemet, og tar realtivt liten plass. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 så har ikke jeg lyst til å bruke 200-300 kroner på en hub da, selv om det er enklest. og jeg sparer 2-3 hundrelapper på min skisse, fordi jeg har nettverkskortene fra før av. så, da blir det vel linux. hva er best av debian og clarkconnect? sistnevnte trenger jo ikke så veldig mye av systemet, og tar realtivt liten plass. Clarkconnect er hvertfall en grei distro og få opp og gå som server, den er skreddersydd for slikt bruk og administreres via et webgrensesnitt. Debian er jo en elegant fulldistro som gjør jobben like bra men den kan nok ha en tøffere lærekurve. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Hva menes egentlig med gateway mode? for om jeg skal bruke det må jeg vist nok ha to nettverkskort. et lite utdrag fra siden dems: Network Cards: 1 for standalone mode, 2 for gateway mode -- please read Network Cards note below Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Hva menes egentlig med gateway mode? for om jeg skal bruke det må jeg vist nok ha to nettverkskort. et lite utdrag fra siden dems: Network Cards: 1 for standalone mode, 2 for gateway mode -- please read Network Cards note below Gateway mode brukes hvis du ønsker og bruke CC som Router og brannvegg. Hvis du skal bare kjøre den som server velger du standalone Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 så det betyr at ved gateway mode blir PCen liksom kun et ledd på nettverksledningen som går videre til en annen PC? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 så det betyr at ved gateway mode blir PCen liksom kun et ledd på nettverksledningen som går videre til en annen PC? Den vil opptre som en ordinær bredbåndsrouter, du kan fint kjøre webserver o.l på den selv om den står som router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå