Deluze Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hei. Jeg er en student på en trang hybel uten stekeovn. Det jeg derimot har er mikro med grill, stekepanne samt lyst til å forsøke meg litt frem. En gang i blant kunne det ha vært greit å kunne servere en kakebit etter en middag med venner, men så langt har mangelen på ovn holdt meg tilbake. Det jeg egentlig spør etter her er om noen har noen erfaringer med å steke kaker (for eksempel brownies eller sukkerbrød (bløtekakebunn)) i stekepanne eller med grillfunksjon før jeg stuper i gang med å ødelegge den ene røra etter den andre. Grillen er jeg mest skeptisk til, da den enten er kald eller veldig varm, stekeplatene kan en i det minste regulere varmen på. Så, er det noen med noen erfaringer og/eller tips til oppskrifter/varianter som fungerer? Jeg er klar over at for eksempel ostekaker ikke nødvendigvis trenger en stekeprosess, så slike tips er ikke nødvendig. -Deluze Lenke til kommentar
KKake Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Ser for meg at det skulle vært mulig å steke kake inne i en stor kjele eller noe med lokk på, om du lager et stativ som løfter kakeformen fra bunnen av kjelen. Det blir jo da ganske varmt inne i kjelen, og siden du da løfter kaken opp fra bunnen blir heller ikke kaken svidd. Skal mekke en kjapp illustrasjon. Endret 21. desember 2009 av KongKake 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Se der ja! Strålende Hr. Kongkake (nicket ditt tilsier jo at dette er ditt felt). Det blir nok litt triksing de nærmeste dagene, så kommer jeg med en oppdatering eller to på hva som fungerer. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Brannvesenet kaller dette for tørrkoking haha. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Ser for meg at det skulle vært mulig å steke kake inne i en stor kjele eller noe med lokk på, om du lager et stativ som løfter kakeformen fra bunnen av kjelen. Det blir jo da ganske varmt inne i kjelen, og siden du da løfter kaken opp fra bunnen blir heller ikke kaken svidd. Skal mekke en kjapp illustrasjon. Det finnes et tilsvarende konsept kalt "Dutch oven", hvor man bruker kull på toppen av lokket samt god fyring på undersiden for å skape en jevn temperatur på innsiden av kjelen. Som oftest er kjelen laget av støpejern noe som gjør at de holder godt på varmen. Ray Mears har brukt slike til å bake brød, men han har også brukt dem til å lage terter i form (se bilde). Problemet med å gjøre dette hjemme på kjøkkenet ved hjelp av en kokeplate er at man ikke får noe varme ovenifra og at gryten man bruker mest sannsynlig vil være så tynn at den ikke vil avgi tilstrekkelig varme fra sidene. Om kaken man skal bake står hevet fra bunnen av gryten vil dette redusere varmen som kommer fra undersiden ytterligere, og om kaken i tillegg står i en form blir det ganske mye materiale mellom kokeplaten og kaken. Om man har prøvd å steke en pizza i en vanlig stekeovn med bare undervarme ser man at dette fungerer svært dårlig, og en kake som vil være vesentlig tykkere tror jeg ikke vil bli tilstrekkelig gjennomvarm i en slik innretning. En løsning kunne være å bruke en blåselampe eller tilsvarende for å varme opp toppen og sidene av gryten. Se filmen hos Youtube Endret 22. desember 2009 av fargoth Lenke til kommentar
KKake Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Se der ja! Strålende Hr. Kongkake (nicket ditt tilsier jo at dette er ditt felt). Det blir nok litt triksing de nærmeste dagene, så kommer jeg med en oppdatering eller to på hva som fungerer. Har aldri prøvd det selv før, så kan ikke love at det funker. Men er jo verdt er forsøk. Ser frem til å høre om det funker. Brannvesenet kaller dette for tørrkoking haha. Ja, så jeg tar ikke ansvaret om det skulle skje noe. Gjøres på eget avsvar! Og stativet må du bygge av noe som ikke avgir giftig avdamp eller smelter/brenner ved temperaturene det vil bli inne i kjelen, så hold deg unna tre og plast. Det beste er nok å sveise seg et stativ. Lykke til! EDIT: Det fargoth sier høres riktig ut, så, du burde nok bruke en jerngryte og sørge for varme ovenfra også. Endret 22. desember 2009 av KongKake Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Brannvesenet kaller dette for tørrkoking haha. Haha, det stemmer det ja. For å sno seg unna akkurat det kan jeg jo se om vanndamp er nok til å "steke" kaka (steamkjeler), men jeg har en liten tvil på det. Om man har prøvd å steke en pizza i en vanlig stekeovn med bare undervarme ser man at dette fungerer svært dårlig, og en kake som vil være vesentlig tykkere tror jeg ikke vil bli tilstrekkelig gjennomvarm i en slik innretning. En løsning kunne være å bruke en blåselampe eller tilsvarende for å varme opp toppen og sidene av gryten. Jeg tenkte at akkurat det problemet kan unngås ved bruk av stekepanne på lav varme, hvor en kan snu kaka (forhåpentligvis) etter en stund for å få deg gjennomstekt. Gjerne med brownies eller annet som er relativt flatt. Men takk for gode tips. Jeg stopper før jeg kommer til kull på lokket eller blåselmpe, da er det ikke langt unna en kokegrop. Ja, så jeg tar ikke ansvaret om det skulle skje noe. Gjøres på eget avsvar! Og stativet må du bygge av noe som ikke avgir giftig avdamp eller smelter/brenner ved temperaturene det vil bli inne i kjelen, så hold deg unna tre og plast. Det beste er nok å sveise seg et stativ. Om jeg følger tankegangen din fant jeg ut at en murstein eller lignende kan være greit å benytte, men jeg skal tenke igjennom hele prosessen en del ganger før jeg hiver meg rundt. Alt av ansvar uansett hva jeg gjør ligger selvfølgelig hos meg så det er ingenting å tenke på. Det blir nok et forsøk med stekepanne og lokk i første omgang, så får vi se om det dukker opp en oppdatering i løpet av noen få dager. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Stekepanne med lokk kan nok fungere ja, Ray Mears gjør noe tilsvarende her. Ved å snu deigen vil du få varmet den på begge sider, og om den ser noe hjemmesnekret ut når du er ferdig kan du kamuflere mye med litt god glasur, melis eller hva det nå måtte være. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Hva er vitsen med å lage kaker som må stekes når du kan lage ostekake? Brownies er jo forsåvidt godt, men.. Lenke til kommentar
direkte Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hva med kake i kopp? f.eks http://detsoteliv.no/print.php?2186 Har ikke prøvd akkurat denne oppskriften, men noe lignende. Er ikke det beste jeg har smakt, men helt greit. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Hva er vitsen med å lage kaker som må stekes når du kan lage ostekake? Jeg har aldri fått meg til å like ostekaker, der er grunnen Hva med kake i kopp? Strålende tips! Dette skal prøves nærliggende. Jeg tar en tur på butikken senere i dag for å fylle opp med ulike tørrvarer til forsøkene. Det ser ut til at det bli i stekepanne samt i kopp til å begynne med. Oppdatering dukker sikkert opp i løpet av morgendagen. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Den kake i kopp så genial ut! Må prøves. Men, må man ha en mikrobølgeovn med stekfunksjon eller funker det med en vanlig mikrobølgeovn? Lenke til kommentar
direkte Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Vanlig mikrobølgeovn går fint Lenke til kommentar
KKake Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Nice! Da skal den formen for kake prøves en gang. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg har aldri fått meg til å like ostekaker, der er grunnen Jeg forstår. Det er min favorittkake, så jeg har litt vondt for å forstå at folk ikke liker det. Hehe. Lykke til! Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Det tok litt lengre tid enn hva jeg hadde forventet dette her. Ikke bakingen altså, men mer det å faktisk få ut finger'n som det så pent kan kalles. Jeg har nå prøvd ut kake-i-kopp-prinsippet som direkte foreslo. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal beskrive dette kulinariske misfoster, men konsistensen er som en svært mislykket omelett jeg triksa til etter en kveld på byen, eller som en veldig tykk og kompakt pannekake. Det er jo egentlig en sjokoladekake dette her, men min erfaring fra tidligerre sier at kakao alene sjelden bidrar til noe sjokoladepreg om en ser bort i fra fargen, det stemmer for denne oppskriften også. Smaken er ikke dårlig, det er jo en simpel grunnoppskrift for sukkerbrød (om en ser bort i fra melk og kakao), men med den nevnte konsistensen er det nok ikke denne jeg kommer til å slå til med fremtiden når lysten på kake melder seg. Jeg tror jeg hopper over hele tørrkoke-prinsippet for denne gang, det blir heller noe jeg kan trikse med i villmarka en gang. I morgen er dagen for brownies i stekepanne på lav varme (tror jeg, jeg må i grunn ta ting som det kommer tror jeg), dere får en oppdatering på det til kvelden tenker jeg. Om det er noen andre som har tips eller oppskrifter er det bare å komme med de så skal jeg prøve de ut så fremt logikk og sunn fornuft ikke forteller meg noe annet. Godt nytt år til dere alle forresten Lenke til kommentar
KKake Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Måtte prøve meg på en kake-i-kopp selv, og kan ikke akkurat si meg overbevist. Den var seig, og smakte ikke så mye sjokolade. Dog, kanskje jeg skal prøve med flytende sjokolade en gang? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg tenkte å prøve meg litt frem, kanskje legge inn litt kokesjokolade og nøtter en plass. Slik som den er holder det ikke akkurat mål. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Enig der, kake-i-kopp trenger ekperimentering for å bli bra. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 3. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2010 Da er også brownies i stekepanne forsøkt. For det første tar det laaang tid, for det andre preger undervarmen resultatet mer enn hva jeg trodde (eller håpet?). Det var Toro sin browniespose som ble utsatt for tull i dag, jeg stekte den på lav varme (ca. 1,5 av 6) i halvannen time tenker jeg med en tallerken over som fungerte som improvisert lokk. De siste 10-15 minuttene sto den uten lokk for å kvitte seg med litt fuktighet. Resultatet: Lag 1: Dette er sprøstekt og smaker ene og alene brent. Lag 2: Dette minner mer om en tørr sjokoladekake enn brownies (som i mitt hode er mer klissete/fuktig), og har et godt hint av brenthet. Dette laget er ikke det beste jeg har spist, men det var heller ikke vondt. Den brente smaken (vel, brent brownies og ikke kun brent) preeger laget, men smaken er ikke grusom. Lag 3: Dette ligger som en smørje på toppen, det ligner mer på deig enn et ferdig produkt. Smaken her er det nærmeste du kommer til brownies på skikkelig vis, med kun et lite hint av brenthet. Dessverre preges det av å være for lite stekt og kan hisse opp magen til kranglehumør. Tips og tanker til en annen gang eller andre personer Jeg benyttet den eneste stekepanna jeg har som er en tynn alu.panne. Jeg tror at en tykkere jernpanne vil bedre kvaliteten på Lag 1 samt smaken av brenthet. Det kan være at det er enda svakere varme som skal til, for så å forsøke seg med å snu kaka når bunnen er passelig stekt, dette vil naturligvis påvirke alle lagene og forhåpentligvis på en positiv måte. Tiden med og uten lokk bør tilpasses mye bedre, jeg hadde ikke tenkt tanken før langt ute i eksperimentet. Her må man dog være obs slikat ikke for mye fuktighet stikker av. Oppsummering: Sett i forhold til kake-i-kopp vil jeg egentlig kalle dette en suksess. Sett i forhold til vanlig kakebaking er jeg ikke like generøs. Kaken smakte ikke så værst (Lag 2 og Lag 3), men de var begge på hver sin side av normalen. -1 + 1 = 0 i de vakre naturvitenskapelige kretser, men det fungerer heller dårlig i forsøket på å lage brownies i stekepanne. Dette er noe jeg kan lage igjen og med litt justering kan det bli relativt bra, men det er ikke noe jeg ville ha servert gjester før jeg har en stekepanne med tykkere bunn i hus (sett at tanken min er korrekt, se Tips og tanker). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå