gamerman Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Hei Har kjøpt en Samsung LE40B535 og en Philips BDP 3000 blu-ray spiller. Det jeg trenger er en kalibrerings dvd/blu-ray som gjør at jeg kan stille inn tven slik at jeg får best bilde på min blu-ray spiller, samt Xbox 360 og kanskje RiksTv. I og med at min RiksTv ikke har noe annet HD materiale enn TV2 HD så går det greit, men ville helst sett til hvordan jeg skulle stille bilde her også... Fargene virker litt blasse. Det jeg lurer også på er om jeg skal stille fargene på tven eller blu-ray spilleren når jeg skal stille blu-ray spilleren hehe. Finnes det noen norske forhandlere jeg kan kjøpe en kalibrerings disk hos? (har sjekket kalibreringstråden) Et lite off-topic spørsmål ang HDMI kabler. Jeg dro på elkjøp og kjøpte 2 HDMI kabler i dag. En jeg snakket med der sa at det var standard HDMI kabel og ikke 1.3. Mens en annen sa det motsatte. Hvordan kan jeg se om det er en HDMI 1.3 kabel? Fikk litt følelsen av at han prøvde å selge meg en kabel til 495 istedet for 99 kroner med argumentet om at det var 1.3 Skal innom datakjeden i morgen for å høre. Setter ufattelig pris på om noen vet svaret her Og om noen formodig skulle ha perfekte innstillinger til denne tven så ikke nøl med å post de, prøvde dinside sine og det ble helt ok. (Har dog skjønt at lysforhold i rommet har mye og si ) Endret 21. desember 2009 av gamerman Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) En kallibrerings DVD finner du her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325148 Philips BDP3000 har ikke så mange muligheter, men den har noen billedmoduser du kan veskle mellom. Oppe til høyre på fjernkontrollen finner du en knapp som heter "options" og denne kan du trykke på når du ser en film. Jogg helt ned til bunnen og der vil du finne valgene du trenger. Ellers høres det ut som om noen på Elkjøp har prøvd å prakke på deg det dyreste de har. Hvis du ikke skal bruke en meget lang kabel så kan du like gjerne kjøpe en billig en. Endret 21. desember 2009 av LORD G10 Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Takk for det Jeg regner med at det er best å kalibrere tven ja, også deretter kanskje bruke de allerede lagt til modusene som finnes på Philipsen Ja det høres ut som det, nei bare 60cm - 100 cm ledning jeg trengte. Så kjøpte den, regnet med at det var 1.3 hdmi siden han ene i kassa sa det var det Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Tar sjangsen på et lite off-topic spørsmål her istedet for å lage en ny tråd. Jeg leide Inglorious Basterds i går, og så den i dag på min blu-ray spiller. Alt virket ganske smooth og bilde beveger seg bra. Men ca hvert minutt eller andre minutt så er det en kjempe liten hickup i bilde, jeg så det spesielt godt da en dør ble åpnet i starten av filmen. Da gikk det smooth også kom det en kjempe liten lagg som gikk vekk igjen. 3 av mine 10 venner så det da vi kikket på det. Og siden mine øyne også er "kresne" så jeg også dette og spurte de etterpå om de hadde sett det. Jeg er ikke sikker på om det er fordi jeg har BD-Live? Eller om det er fordi tven har "Kantforbedring" slått på og "Digital nr" på lav (noe som skal gjøre at bilde bevegere seg smooth og med mindre flimmring) Finnes det noe løsning? Skal prøve med en annen blu-ray disk i kveld. Kanskje jeg skal slå av BD-Live? Det stod i starten at jeg måtte sette i en minnepenn om det skulle fungere. Stod også at det kanskje var noe "nytt" ekstra materiale på disken som kanskje trengte en firmware oppgradering. Håper dere kan hjelpe Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 22. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2009 Jeg satt den til 1080p 24hz istedet for auto forresten. Men når jeg trykker på info knappen på tven står det 1920 x 1080 by 50hz eller noe ligende. Det burde vel stått 24hz? Prøvde en annen film nå, en dansk en. Så ingen antydning til slik hakking som det gjorde på Inglorious Basterds. Ihvertfall enda. Håper virkelig på svar Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg forstår ikke hvordan jeg får til at det står 24hz på info når jeg trykker på den. Har mange 24hz blu ray filmer men det står 50hz på tven hele tiden. Gjør jeg noe feil? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Hvis spilleren er stilt til 24hz(24 bilder i sekundet) så kjører trolig tv-en det riktig. I det minste hvis bevegelsene er forholdsvis myke. Hvorfor den viser 50hz er litt vanskelig å svare på… For øvrig er vel alle BD disker 24hz. Sjekk manualen til tv! Når det gjelder denne hikkingen så hadde jeg en Philips BDP3000 som gjorde akkurat det samme, men det ble betraktelig bedre da jeg byttet spilleren. Trolig er dette en svakhet. Hakkingen blir også mer fremtredende på en film med lange myke bevegelser. På en actionfilm er det så mye som skjer at man ikke legger merke til det på samme måten. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2009 Hvis spilleren er stilt til 24hz(24 bilder i sekundet) så kjører trolig tv-en det riktig. I det minste hvis bevegelsene er forholdsvis myke. Hvorfor den viser 50hz er litt vanskelig å svare på… For øvrig er vel alle BD disker 24hz. Sjekk manualen til tv! Når det gjelder denne hikkingen så hadde jeg en Philips BDP3000 som gjorde akkurat det samme, men det ble betraktelig bedre da jeg byttet spilleren. Trolig er dette en svakhet. Hakkingen blir også mer fremtredende på en film med lange myke bevegelser. På en actionfilm er det så mye som skjer at man ikke legger merke til det på samme måten. Hei Takk for svar skal sjekke manuallen til tven som du sier Men hvilken spiller byttet du til? Jeg merket det veldig på lange myke bevegelser, det var ikke noe slik at det stoppet opp. Men det var et millisekund hakking som mine sensitive øyne merket seg. Litt kjipt at det er en svakhet da, kan det ikke ha noe å si med hdmi kabelen? kjøpte en 1 meter hdmi kabel på elkjøp til 99 kroner, en sa det ikke var hdmi 1.3 mens han i kassen var HELT sikker på det.. Hmmm Fikk forøvrig spilleren til 1300 kroner så det var jo billig. Håper på svar fra deg Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 På min spiller var det ikke snakk om lenge, men akkurat nok til at jeg ble plaget av det. Jeg byttet til samme spiller:). Til prisen har den nemlig veldig bra bilde og i tillegg starter den kjapt, kan lett gjøres sonefri på vanlig dvd og det kommer ikke overdøvende støy fra mekanikken. Jeg synes også den gjør en god jobb med oppskalering av vanlig DVD. Forøvrig tror jeg det beste er å sette spilleren på auto. Da skal den selv skifte til 1080P/24hz når den spiller BD disker. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 På min spiller var det ikke snakk om lenge, men akkurat nok til at jeg ble plaget av det. Jeg byttet til samme spiller:). Til prisen har den nemlig veldig bra bilde og i tillegg starter den kjapt, kan lett gjøres sonefri på vanlig dvd og det kommer ikke overdøvende støy fra mekanikken. Jeg synes også den gjør en god jobb med oppskalering av vanlig DVD. Forøvrig tror jeg det beste er å sette spilleren på auto. Da skal den selv skifte til 1080P/24hz når den spiller BD disker. Okei Det som er flott er at jeg skal bytte denne og får en ny en i postkassen. Fant ut at elkjøp hadde internett tilbud til 1095 og da ble det 1300 et eller annet tilsammen med frakt. Derfor leverer jeg tilbake den jeg kjøpte i butikken for 2000. 600-700 kroner spart samt fet bluray spiller da regner jeg med at den jeg får nå ikke har det samme problemet som jeg merket her om dagen. Men lurer på om Inglorius Bastards kanskje prøvde å kjøre i 24p mens skjermen viste 50hz, men det burde jo ikke ha noe å si. Fordi at det virker jo veldig likt det du hadde. Offtopic spørsmål, på 720p på min xbox 360 så kjører min tv 60hz, burde den ikke kjøre 50hz egentlig? Bruker ikke PC hdmi inngangen x) Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Veldig mange X-Box spill kjører 60hz så det er helt normalt. Hvis tv-en ikke kan ta 24hz så kan det fremkalle hakking og andre artefakter, men 535 er en nyere Samsung modell og hvis ikke jeg tar grådig feil så skal den ha 24hz muligheter. Dette bør du uansett sjekke ut siden Samsung bruker veldig mange nummer definisjoner på tv-ene sine. Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Takk for at du har fulgt opp denne tråden bra Dette tok jeg fra beskrivelsen til komplett.no om denne tven: Med denne modusen kan du se filmer slik regissøren laget dem for kino, med 24 rammer per sekund. Frem til nå har filmer du har sett hjemme, blitt spilt av raskere enn de gjør på kino. Når en film vises på TV eller selges på DVD, må den justeres for å bli kompatibel med PAL-formatet. Forskjellen er at filmer tas opp med 24 rammer i sekundet, mens vanlige TV-er bruker 25 rammer per sekund. Kanskje jeg må sette bilde på film modus? Isåfall er det litt kjipt siden jeg har kalibrert den perfekt nå ^^ Fant ingen ting i manuellen faktisk, merkelig... Får vel lese ekstra nøye Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Ofte får du veldig fine resultater etter kallibrering i Film Modus, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor 24P skulle være dedikert til denne. Test det ut... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå