Lazytown Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Har et Canon eos 350 D med objektivet som følger med, og får ikke skarpe bilder. Har prøvd flere instillinger, men det blir liksom aldri bra! Har forstått det slik at orginal objektivet som fulgte med kameraet ikke er av de beste, 18-55mm. Men blir dette bedre viss jeg bytter objektiv? Eller bør jeg kjøpe meg et nyere kamera? Er ganske nybegynner på dette så hadde blitt glad for et par tips her Jeg bruker forresten også standard-blitzen på kameraet. Bør jeg kjøpe ekstern blitz i tillegg? Og evt hvilken? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er vanskelig å hjelpe deg uten å få se noen bilder som du er missfornøyd med. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Blir bildene like uskarp ute i sollys? Det kan være mange årsaker til uskarpe bilder. For at det skal være mulig å hjelpe deg bør du derfor legge ut et eksempelbilde + eksponeringsinfo. De vanligste feilene er feil fokus eller for lang lukkertid (bevegelsesuskarphet). Når det er sagt så er ikke objektivet ditt verdens beste, men det er jo dumt å kjøpe nytt objektiv hvis problemet ligger et annet sted. Kameraet trenger du ikke bytte ut, det skal være mer enn godt nok til å produsere supre bilder. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Tror nok du får bedre bilder når du setter på et Tamron 17-50mm objektiv.(Canon Speedlite 430EX er en OK ekstern blitz) RandiA Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Tror nok du får bedre bilder når du setter på et Tamron 17-50mm objektiv.(Canon Speedlite 430EX er en OK ekstern blitz)RandiA Ikke om det er opptaksteknikken som er problemet... Endret 21. desember 2009 av SKT Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Tror nok du får bedre bilder når du setter på et Tamron 17-50mm objektiv.(Canon Speedlite 430EX er en OK ekstern blitz)RandiA Ikke om det er opptaksteknikken som er problemet... Nei, så klart..men det kit-objektivet skal visst ikke være noe tess. Og jeg har erfart at Tamron er et sikkert valg. Uansett, så er det fotografen som er den mest utslagsgivende faktor. Lenke til kommentar
Lazytown Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Her er noen bilder jeg tok på julaften. Klarer ikke å få dem helt skarpe, og det blir fort røde øyner.. Hva kunne jeg gjort her for å forbedret kvaliteten på bilde? (Bildene er tatt med tamron AF70-300mm F/4-5.6. Ikke den beste linsen å bruke inne, men den gir mye klarer bilder en standard objektivet) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 Jeg er helt sikker på at det ikke er kameraet som er problemet. 18-55 linsa er dårlig. Det er fakta. Min var iallefall det. Jeg tror at om du kjøper deg bedre objektiv så vil dette problemet bli borte. Om du ikke vil kjøpe deg nytt objektiv men står på at det er problem med kamera så må du heller kjøpe deg et kompaktkamera til en 3-4 tusen isteden. Jeg brukte 350D i flere år, og kan i dag si at mange av mine beste bilder ble tatt med det kameraet. Kameraet duger. Lenke til kommentar
Lazytown Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 Så konklusjonen må da være at det er fotografen og litt objektivet som er problemet her:) På bildene jeg har lagt ut over har jeg brukt et annet objektiv. Kan noen si noe her om hva jeg kunne gjort som fotograf for å fått bildene klarere? Ville bildene blitt bedre med en annen blits? (Bildene er tatt med standard-blitsen på kameraet) Er ikke så erfaren på foto ennå, men veldig interessert i å lære:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Jeg regner med at du bruker den interne blitsen. Den gir veldig fort røde øyne fordi selve lyset er nærme selve objektivet. En ekstern blits som 430 EX II kan hjelpe på det. Du har også litt lang lukkertid (1/50s på jentungen, 1/100s på julekula). Selv om bliten fryser motivet, kan det være nok lys i rommet til å bidra med litt bevegelsesuskarphet. Nå er heller Tamron'en sylskarp på f/5.0. Blendet ned til f/8 hadde hjulpet. Så kunne du skrudd opp ISO til 400. ESO 350D er et godt hus som fortsatt holder koken. Så en bilts som 430 EX og en ny normal-zoom som Tamron 17-50mm f/2.8 vil hjelpe en god del. edit: Bildene som du la ut, lar seg pusse opp i et bildebehandlingsprogram. Canon bildene er gjerne litt softe rett fra kamera og trenger som oftest litt oppskarpning. Tom Endret 25. desember 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Dette er et ganske vanlig spørsmål som ofte kommer opp på disse tid med mye blitz fotografering. Det er ikke noe galt med verken kamera eller linsen din. Å kjøpe en ny linse vil ikke løse problemet, heller ikke i noen særlig grad å bruke en ekstern blitz, med mindre du lærer deg å bruke den til perfeksjon. Problemet er at bildene, spesielt blitz bilder trenger å etterjusteres. Bildene er litt overeksponert, men i aller fleste tilfeller gjelder det å bli kvitt den "grå hinnen" som ofte er på digitale bilder når de ikke er perfekt eksponert eller motivet/lyset ikke har optimal kontrast. Generelt betyr det å justere brightness/contrast for å få mer "Punch" i bildet. Da vil også skarpheten fremtre. Skyter du RAW er det enda mer justeringer Gjorde en rask justering av bildene så kan du sammenlikne. Begge bildene brukte jeg Level Tool og satt Sort punkt på det mørkeste i bildet med Level Sortpunkt Colorpicker + at jeg gjorde bildet enda litt mørkere med Levels. Dette kan du gjøre i vilket som helst program, sånn som ZoomBrowser/Digital Photo Professional som følger med kamera, her bruker du Brightness/Contrast. (last ned nyeste versjon) RødØyne kan du fikse automatisert med de fleste programmer, fra Photoshop til Picasa. På jenta brukte jeg Shadow/Highlight i Photoshop, i tillegg til nevnte Levels, for å få frem ansiktsfargen litt mer. RødØyne gjorde jeg nesten sort + at jeg etterjusterte Irisen mørke, som hadde fanget litt mye lys fra blitsen så hun ikke skulle få "svartøyne", som ofte blir et problem med automatisert RødØyne verktøy. (men dette er litt mer avansert hvis man ikke er kjent med Fotoredigerings program) Jeg brukte ikke noen form for opp skarping eller farge korrigering, men det er litt smak og behag etter hvordan man vil presentere bildet, på en PC/TV skjerm eller printer. Alt er gjort på en gammel Laptop med dårlig skjerm, så hvordan dette ser ut for andre vet jeg ikke, men som sagt Smak & Behag. Vær fornøyd med utstyret ditt og heller lær deg litt basisk fotojustering i de programmene du har fått med kamera. Endret 26. desember 2009 av arthon Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Det er nok objektivet! Opplevde det samme selv, bare prøv å låne deg et annet objektiv så får du se :-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hei og velkommen på forumet. Tror du klarer deg i første omgang med kamera/objektivet du har,kanskje investere i en ekstern blits og Canon 430 EX II er nevnt tidligere.Det er flere fordeler ved og bruke en ekstern blits,unngå røde øyner og ha muligheten til å rette lyset oppover i taket er også nevnt.Hvis du kjøper 430 EX II får du et kontinuerlig rødt fokushjelpelys under fokuseringen som gjør at du fokuserer raskere og mer korrekt,når du bruker den innebygget blitsen gir den en rekke korte blink "preflash" de korte blinkene gjør egentelig mer ugagn enn nytte. Det du gjør er og sette kamera på TV eller manuell sett lukkertiden til 1/200 sec. og eventuell blender til en sted mellom f/5.6 og f/8,sett den eksterne blitsen i Ettl mode og eventuell juster styrken ned til -1 hvis det er lavt under taket som du retter blitsen mot.Er det ute så kan du bruke den innebygde diffuseren og heller rette blitsen litt oppover så du ikke får hele blitslyset direkte mot motivet.Vil også anbefale og bruke det midterste fokuspunktet "rød firkant".Hvis du tar utgangspunkt i bildet som du viste tidligere med juledekoren,så tar du og retter kameraet så du får det midterste fokuspunktet på juledekoren og trykker utløserknappen halvveis ned så kamera får fokusert,da kan du justere kameraet så du får komponert bildet sånn som du vil "eksempel: juledekoren litt til siden så mer av treet/grenen synes,kamera vris litt mer mot høyre"når du har gjort det så trykker du utløseren videre helt ned. Blei kanskje litt mye,men hvis du vil ha mer utbytte av kameraet burde du lære litt mer og bruken.Det er en kjempe fin guide her på forumet som forklarer "Blender, lukker(tid), ISO og litt til" på en grei måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå