Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sapphire 5750 virker ikke

Anbefalte innlegg

Skulle oppgradere et ABIT KN8-Ultra med et nytt Sapphire 5750 men jeg får ikke noe bilde på skjermen (en 4:3 Videoseven 19" LCD E19PS(Mrk: Kun gammel skjermkontakt på denne, men bruker overgangen). Skjermen fungerer forøverig godt med det gamle 6600GT-kortet, også PCI-Express 16X og som virker med DV-I overgangen.

Har gjort alt etter boka med strøm og stor nok PSU, men skjermen våkner aldri til liv når jeg monterer det nye skjermkortet. Det er vel enten èn av tre ting som kan være galt, håper dere vet hvilken:

A: Hovedkortet er for gammelt og støtter ikke det nye 5750-kortet.

B: Skjermkortet er defekt

C: Skjermen takler ikke skjermkortet.

Håper noen har vært borti dette før, så slipper jeg å plage komplett med unødvendig retur pga. noe innlysende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A: Hovedkortet er for gammelt og støtter ikke det nye 5750-kortet.

B: Skjermkortet er defekt

C: Skjermen takler ikke skjermkortet.

Jeg kan si dette om forslagene dine:

A: Hovedkortet ditt støtter alle skjermkort, det har PCIe16 spor, selv om nyere kort har PCIe 2.0 er de bakover kompatible og vica versa med hovedkort.

B: Tviler jeg på, men det kan jo hende, som nevnt prøv kortet i en annen PC.

C: Mulig, men under oppstart har ikke oppløsning så mye å si, det er først når Windows laster driverne at det vil merkes.

Det du kan sjekke er om du har satt i 6-pin PCIe strøm kabelen, men da burde du ha fått melding om dette på skjermen når du starter PCen.

En annen ting som forårsaker null bilde på skjermer er faktisk minnet (RAM). Sjekk om minne brikkene sitter skikkelig i, evenuelt prøv å starte med kun en minne brikke i.

Du kan også sjekke om det er lys i lysdiodene på selve skjermkortet. Kjenner ikke til 5770, men mine 2 HD 4870 kort har 3 (eller var det 6) lys dioder på kortet og disse lyser grønt når alt er OK. Har du rødt lys i noen av dem, er det noe galt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...