TechNique Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hei, er en gutt på 15 år som skal søke vgs. jeg bor i oslo. jeg har bra nok karakterer til å komme inn på hvilkensomhelst skole i oslo, men jeg lurer på om jeg skal søke idrettslinja eller studiespesialisering Fordi jeg trener fotball ca 5 ganger i uka og lurer på om det blir for mye trening? Er sikker på at jeg skal velge en av de to studieretningene... Er det noen her som har opplevd det samme eller noen andre som kan gi noen tips? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Dersom du liker å drive med idrett, så er idrettslinjen et godt valg. Da får du drive med det du liker i skoletiden, samtidig som det gir kompetanse tilsvarende vanlig studiespesialiserende. Lenke til kommentar
TechNique Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 jamen jeg lurer på om det blir FOR mye trening? spille både fotball på skolen også dra senere på trening etter skolearbeid høres fryktelig slitsomt ut Og jeg tar skolen nokså alvorlig, så jeg bruker litt tid på skolearbeidet også... Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei:) Jeg går tredje året studiespesialisering. Det første jeg skal si er at det er VELDIG hardt:P det er absolutt ingen dans på roser. Mange av vennene mine har idrett, og jeg vet de har kroppsøving o.l. 4 av 5 skoledager i uken. Jeg kan tenke meg det også er veldig hardt dog på en annen måte:) Når det gjelder hva du skal velge, bør du tenke på hva du har lyst til å bli videre, og hva du synes er gøy. Studiespesialiserende har nok mer teoretiske fag enn idrett. På idrett føler jeg det kanskje er mer praktiske fag. Noen av kameratene går f.eks. lederutdanning o.l. noe som kanskje er mer praktisk i livet:P Jeg har nå en venn som går idrett, trener kampsport 5-6 ganger i uka, og likevel har tid til venner og kjæreste, så det er nok fullt mulig:) Håper dette hjalp valget ditt:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei:) Jeg går tredje året studiespesialisering. Det første jeg skal si er at det er VELDIG hardt:P det er absolutt ingen dans på roser. Håper dette hjalp valget ditt:) I call bullshit. Studiespesialisering er ikke noe spesielt hardt. Cruiset igjennom alle tre årene uten å gjøre stort mye av en innsats. (Gikk ut med 4,8). Skolen i Norge er ALT for lett. Det gjelder bare å bruke hodet litt, lese til prøver og være en smule forberedt. Velger du de enkle fagene (etter 1. året) i matte og samf./realf. kategoriene, vil dette gå veldig glatt. (Velger du realfag som biologi, fysikk eller kjemi må du arbeide litt. Kan også si at jeg kjenner veldig mange som til dags dato angrer på at de ikke satset mer på VGS. husk at studiespesialisering kan sees på som et forberende studium til videre utdanning. Tenk deg om - hva vil du gjøre med livet ditt Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Hei:) Jeg går tredje året studiespesialisering. Det første jeg skal si er at det er VELDIG hardt:P det er absolutt ingen dans på roser. Mange av vennene mine har idrett, og jeg vet de har kroppsøving o.l. 4 av 5 skoledager i uken. Jeg kan tenke meg det også er veldig hardt dog på en annen måte:) Håper dette hjalp valget ditt:) Studiespess er ikke noe vanskelig. Jeg går der (1'ste året forsåvidt, men det er framdeles veldig enkelt). Hvis du har gode arbeidsvaner fra ungdomsskolen så kommer det til å gå greit på studiespess. Kroppsøvingen på studiespess er ca. 3 timer i uken første året. De andre årene vet jeg ikke. Jeg tror at 5 timer fotball + for eksempel 3 timer gym på skolen er nok aktivitet. Så du sikkert vet, så er det anbefalt med 1 time mosjon/trening o.l hver dag og skal være tilstrekkelig nok. Som sagt, tar du arbeidet seriøst og har gode arbeidsvaner, så blir det faktisk en dans på roser hvis du går studiespess. Lenke til kommentar
mikaelvr Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg ser det tydeligvis ikke er like vanskelig for andre:) Det skal nevnes at jeg har R2 og FY2, og om du ikke har hatt de selv, så... Når jeg ser hva de andre har (de som valgte samf. o.l.) ser jeg at de nesten kan sove gjennom skoledagen og få en 6er. Jeg har forsovet bra snitt, så skal ikke si at det er umulig. Men går du den vanskeligste realfagslinja, må du regne med at det kan bli slitsomt. Og jeg tror jeg ble litt misførstått, eller så forklarte jeg ikke ordentlig: Førsteåret er piece of cake. Andreåret er ikke noe spesielt værre (Om du går fra T matte til R matte vil du merke at det blir en god del vanskeligere). Og sisteåret med vanskeligste realfagene er pain in the ass, men gjennomførbart:) Endret 26. desember 2009 av mikaelvr Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Jeg ser det tydeligvis ikke er like vanskelig for andre:) Det skal nevnes at jeg har R2 og FY2, og om du ikke har hatt de selv, så... Når jeg ser hva de andre har (de som valgte samf. o.l.) ser jeg at de nesten kan sove gjennom skoledagen og få en 6er. Jeg har forsovet bra snitt, så skal ikke si at det er umulig. Men går du den vanskeligste realfagslinja, må du regne med at det kan bli slitsomt. Og jeg tror jeg ble litt misførstått, eller så forklarte jeg ikke ordentlig: Førsteåret er piece of cake. Andreåret er ikke noe spesielt værre (Om du går fra T matte til R matte vil du merke at det blir en god del vanskeligere). Og sisteåret med vanskeligste realfagene er pain in the ass, men gjennomførbart:) Correct mr. ! Vanskelighetsgraden på skolen varierer i stor grad etter hvilke fag du har. R2 og FY2 er relativt tunge fag, og veldig mye vanskeligere enn de samfunnsbaserte fagene. Men tenk på hvilken retning du vil gå i arbeidslivet. Jeg tok samfunnsfaglige fag og går nå på lærerhøyskolen. Vil du inn på "ingentinggjør"-studiene, må du nok ta realfag. Lenke til kommentar
edds Skrevet 26. desember 2009 Del Skrevet 26. desember 2009 Drøyt å si at studiespesialisering er veldig hardt ja. Gikk ganske fint med meg (og de fleste jeg kjenner) uten noen særlig innsats i de 3 årene. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Trådstarter kan jo heller spørre seg om hva utbyttet er ved å gå idrettslinjen framfor studiespesialisering. Se litt frem i tid, og velg den linjen som gjør planene enklest realiserbare for deg. Å gå vanlig idrettslinje vil jeg mene kun har én positiv side: Godt sosialt fellesskap. Linjen faller imidlertid faglig sett mellom to stoler. På den sportslige siden er det som oftest ikke det helt store, - de som virkelig satser, går nok på idrettsgymnas. Tilsvarende får du ikke noe mer enn vanlig studiekompetanse på teoretisk side, og man må ofte gå i gang med et ekstraår for å møte inntakskrav på universiteter/høyskoler. Kan for øvrig legge til at realfag krever litt arbeid, men det er ikke spesielt hardt som enkelte nevner ovenfor. Jeg hadde fordypning i matematikk, fysikk, kjemi og biologi, og dette gikk egentlig helt greit. Det er også verdt å nevne at opplegget på en del idrettslinjer kan være av svært ulik kvalitet. Man kan derfor ende opp med å trene mye uten å bli spesielt dyktig. Endret 27. desember 2009 av Imaginary Lenke til kommentar
TechNique Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Tuusen hjertelig takk for innleggene folkens, dette var til stoor hjelp! Hvis det er noen fler som har noe på hjertet så er det bare å druse på Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg vil si at studiespesialisering er lurest å gå, men da må du være innstilt på å gå der. Om du går studiespesialisering kan du ta realfag og oppnå kompetanse for ingeniørstudier, jusstudier, medisin osv. Om du går idrettsfag får du kun generell studiekompetanse, altså du må ta opp fag eller gå på en form for forkurs for å ta Jus, medisin, ingeniør og de realfaglige studiene. Så hvis du tenker på å studere realfag eller noe av det jeg nevnte ovenfor bør du gå studiespesialisering med realfag. Siden du trener 5 ganger i uka vil jeg si du bør beholde det som en hobby. Mitt råd er ikke å tenke på hva du liker best å gjøre. Men det du vil gjøre om 10, 20, 30 og 40 år fram i tid. Hva du vil ha som jobb, så får hobbyene komme utenom. Hva du brenner for. Vil du hjelpe folk å bli friske fra en sykdom? Vil du trene opp noens kropp sammen med dem? Vil du forske på energi og miljø? Vil du forsvare eller anklage noen i en rettsal? Osv. Lykke til med valg av skole! Er selv 15 år og vet hvordan du føler "presset". Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg er enig med dem som sier studiespesialisering. Liker du å trene veldig godt, kan du jo drive en del med det på fritiden om du vil. Og studiespesialiserende er et bra valg om du ikke er helt sikker på hva du vil gjøre etterpå. Da har du mange muligheter, og forhåpentligvis fått masse kunnskap som du kan bruke videre på evt. Universitet. Lenke til kommentar
kthrane Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg vurderer akkurat det samme som deg, idrett eller studiespes. Trener omtrent 20 timer i uka på fritida og tenker at det kan bli for mye med trening på skolen også. Jeg tenker også at siden jeg driver med en lagidrett (håndball) så vil jeg ikke ha det samme utbyttet av treningen som vil komme på skolen som en som f.eks. driver friidrett. Jeg ser jo i tillegg at treningsmengden min er høy nok allerede og dermed trenger jeg ikke å trene så mye på skolen. Hvis du velger studiespesialisering vil du i tillegg få en kortere skoleuke enn om du går idrett og dermed kan du bruke de timene du "slipper" til skolearbeid og du vil sannsynligvis få gjort mesteparten av det du må gjøre og fokusere på andre ting på fritida. Sånn som jeg har forstått det får du kun generell studiekompetanse ved å velge idrett og hvis du velger studiespesialisering kan du få ganske høy kompetanse innen for eksempel realfag eller matte og få gode studiemuligheter etter vgs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå