Gå til innhold

Ny all-round- /proff-telefon?

odh

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har blitt frastjålet min mobiltelefon, en Nokia 5800 ExpressMusic, og trenger en ny. 5800 var jeg rimelig greit fornøyd med, men når man først skal ha en ny så får man jo prøve noe annet.

Jeg bruker mobilen til en del surfing og e-post Kalender er viktig, og den må kunne brukes med Gmail (men det kan vel de fleste nå?). Den er et stort pluss om den kan lese office og PDF-filer. Et greit tilfang av ekstraprogrammer (GPS, Værmelding og slikt) er også pluss.

Tilkobling til W-lan er nødvendig.

Fulltastatur ser attraktivt ut, men et godt touch tastatur fungerer også.

Jeg bruker ikke telefonen til film, og kamera er mindre viktig. Men det bør fungere greit til musikk. Jeg har sett at nyere telefoner nå har større muligheter for å tilpasse "skrivebordet" (etterlengtet) - hvilke telefoner gjør eventuelt det mye bedre enn andre?

Hva skal jeg kjøpe?

Endret av odh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil kunne tilpasse "skrivebordet" så er jo en Android-basert mobil tingen. Veldig fornøyd med HTC Hero. Masse spill og programmer og laste ned.Surfer greit, mail tikker inn og skjermen er god. Hadde en iPhone før denne som jeg rett og slett ble litt lei, selv om den fungerte knikefritt.

Lenke til kommentar
Hvis du vil kunne tilpasse "skrivebordet" så er jo en Android-basert mobil tingen. Veldig fornøyd med HTC Hero. Masse spill og programmer og laste ned.Surfer greit, mail tikker inn og skjermen er god. Hadde en iPhone før denne som jeg rett og slett ble litt lei, selv om den fungerte knikefritt.

Hvordan fungerer HTC Hero uten "stylus", jeg bruker den ofte på 5800 da det går fortere og mer presist på den måten? Bekymrer meg litt over det når N97 mini ikke har stylusen, men ser ut til å ha mye den samme UIen som 5800?

Og touch-tastaturet på Hero fungerer greit også uten å være småfingret?

Lenke til kommentar
Jeg vet at man ikke trenger stylus til htc Hero. Den har kapasitiv skjerm, dvs at en stylus ikke fungerer på en slik skjerm, da den leser av fingervarme.

Det er greit nok det. Men man kan jo likevel savne å ha en slik, dersom det blir mye "bom" uten?

Lenke til kommentar

Jeg savner det ikke på Hero. Hvis du bommer på tastene så retter mobilen dette opp riktig 95% av tilfellene, f.eks "vwrdeb" rettes til "verden". Rettingen den foreslår blir markert i grønt, og skjer når du trykker mellomrom, evt. kan du velge blant flere forslag ved å bare trykke direkte på forslaget.

Det "vanskeligste" med tekstredigering synes jeg er å flytte markøren nøyaktig til riktig sted med bare skjermtrykk, men her kan man bruke trackballen til å finjustere seg inn. (Faktisk det eneste jeg bruker trackballen til).

Lenke til kommentar
Jeg vet at man ikke trenger stylus til htc Hero. Den har kapasitiv skjerm, dvs at en stylus ikke fungerer på en slik skjerm, da den leser av fingervarme.

Det finnes stylus for kapasitive skjermer. Den reagerer på kapasitans i gjenstander, så f.eks. aluminium vil fungere på skjermen.

Man trenger ikke stylus på resistive skjermer heller. Det trenger ikke være noe forskjell på resistiv og kapasitiv sånn sett, det er heller hvordan UIet er med tanke på store/små ikoner osv.

Endret av program
Lenke til kommentar

Etter å ha studert litt, så er det HTC Hero og N97 Mini som frister mest. De er jo nokså ulike, så det skulle jo i teorien være greit å bestemme seg. Men den gang ei...

NOKIA N97 MINI:

- Fulltastatur frister og det virker som et behagelig tastatur (dog uten æøå)

- Bedre kamerafunksjon så vidt jeg forstår.

- Nokia Maps er et bedre alternativ enn Google Maps etter mitt skjønn

HTC HERO

- Startskjermmulighetene ser veldig bra ut. Har vært savnet å kunne tilpasse disse mye mer enn hva jeg tidligere har kunnet.

N97 Mini er dyrere, og har ikke den samme forfriskende følelsen av "noe nytt" (særlig siden jeg altså har hatt 5800 som ser ut til å dele veldig mye av OS/IU.

Mye av Nokiaen står på om HTC Heros touch-tastatur fungererer effektivt og raskt? Kan det fås med æøå - og hva vil det i så fall gå ut over?

Er det andre vektige forhold som trengs å ta med?

Lenke til kommentar

det finnes Stylus\Penner til kapasitive skjermer også

Fås kjøpt på eBay

EDIT: Så ikke program's innlegg

Endret av Orkulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...