bigthinker Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hvordan ser jeg om en vinflaske har naturalkork, metallkork eller syntetisk kork og har det noe å si om jeg oppbevarer vinen liggende eller stående om vinen skal åpnes om 3 dager? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Tror ikke du vil se om de har natur eller syntetisk kort før du åpner flasken. Men på vinmonopolet har de kanskje oversikt over det, regner med at de litt dyrere vinene fortsatt bruker ekte kork. (Har to Amarone stående, begge med naturlig kort) Skal ikke ha noe å si om de står eller ligger. Mine står på hylla, men i vinkjellere og vinskap ligger de jo. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Vin med naturkort bør oppbevares liggende, slik at den forblir fuktig og ikke slipper luft inn i vinen. Med syntetisk kork kan du oppbevare vinen både stående og liggende, den slipper ikke inn luft uansett. Vin med skrukork bør oppbevares stående, spesielt om den skal lagres over lengre tid, da kontakt mellom vin og metallkork kan føre til bismak på vinen. Edit: Dog med tanke på at din vin skal åpnes om 3 dager så spiller det ingen rolle i noe tilfelle, litt sent svar men så vet noen det til neste gang Edit 2: For pappvin er det noe annerledes, de skal så godt som alltid drikkes unge og er ikke beregnet på lagring i mer enn et par måneder. Etter åpning snakker vi uker. Hvordan du lagrer en uåpnet pappvin med tanke på stilling etc er et fett, men når den er åpnet bør den stå oppreist (med kranen ned) for å forhindre at vinen blir dårlig raskt. Sånn da har vi dekket alt her! Mvh Endret 28. desember 2009 av Kandalf Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Vin med naturkort bør oppbevares liggende, slik at den forblir fuktig og ikke slipper luft inn i vinen. +1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå