Gå til innhold

150.000 barn gruer seg til jul. Oppfordring: Kork flaska!

Hrodebert

150.000 barn gruer seg til jul. Oppfordring: Kork flaska!  

89 stemmer

1. 1. Feirer du en alkoholfri jul?

• Ja
      30
    • Nei
      55
    • Vet ikke/Ingen formening
      4

Anbefalte innlegg

150.000 barn gruer seg til jul

Opp mot 150.000 barn og 100.000 ektefeller/ samboere lever tett på en alkoholiker, ifølge SIRUS. Mange av dem opplever vold, sjikane og sextrakassering.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

_G-Tittel-17122009_1169356x.jpg

FOTO: JON-ARE BERG-JACOBSEN

Mellom 50000 og 100000 i Norge lever i dag sammen med en partner som er alkoholmisbruker. Mellom 50000 og 150000 barn lever i familier hvor én eller begge foreldre er alkoholiserte. Tallene kommer frem i en fersk rapport fra Statens rusmiddelforskning (SIRUS). For første gang har man gjort forskningsbaserte beregninger på hvor mange pårørende det er til alkoholmisbrukere i Norge.

Beregningene i SIRUS-rapporten er gjort er på grunnlag av en intervjuundersøkelse blant vel 2000 voksne og en spørreskjemaundersøkelse blant vel 20000 ungdommer.

Lysene er dempet. Bordet er dekket av levende lys. Rundt sitter personer som alle lever sammen med en alkoholmisbruker. Hver uke møtes de for å dele håp, fortvilelse og nye erfaringer. Det er pårørendegruppen Al-Anon som samler dem.

Skjer det i kveld? I morgen? I natt? Nå har det gått syv uker, men julen nærmer seg, og jeg kjenner uroen for at han skal sprekke hele tiden.

Minn oppfordring er å korke flaska og spare omgivelsene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg svarte ja i undersøkelsen, selv om det ikke er 100% sant.

Hos oss har det alltid vært servert både akevitt og øl til julemiddagen, men det har aldri vært noe mer enn det. To-tre øl og en akevitt eller to har jeg aldri sett på som noe mer enn det som skal til for å nyte måltidet fullt ut.

Alkohol har aldri vært forbundet med jul i vårt hus :)

Lenke til kommentar

Og det er det nok for veldig mange. Hos familien til undertegnede drikkes det også. Jeg er således ikke med på dette, jeg koser meg med julebrus. Forskjellen er de som tar en en øl til julematen og de som starter med akevitt til frokosten og holder et jevnt tempo hele kvelden. De finnes. Dessverre i alt for menge hjem.

Lenke til kommentar

Det virker som denne undersøkelsen trenger flere alternativer. Mange vil nok si ja enda det drikkes alkohol, som Musty over her. Jeg svarte Nei, fordi jeg har tenkt å ta et par øl og en liten akevitt til maten, som selvfølgelig ikke er noe problem. Hva med å utvide med et alternativ som "Drikker alkohol i julen, men ikke så jeg blir synlig beruset"?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Eg svarde nei på undersøkjinga, sidan eg rekner alkohol som ein naturleg del av måltidet, og sakna det som alternativ.

Eg serverer øl og akevitt til maten, om det er eg som er vert. Det er ikkje mengder nok å verte berusa på, ei heller let eg ølet stå etter maten er ferdig. Om nokon derimot etterlyser ei øl nokre timar etter maten, for å "leggje lokket", er eg aldri vanskeleg å be, ølet er der for å nytast.

At mange born har det vanskeleg som fylgje av alkoholkonsum på julekvelden er sjølvsagt trist å lesa. Eg skulle ynskja at mengdene eg og mine inntek i jula (eller mindre) var normalen, då ser eg for meg at både barn og vaksne kunne kost seg.

Edit: Forb**** Touchpad...

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...